Annonce
Ærø

Siger velkommen til konkurrent: Diskotek og værtshus har længe haft åbent til klokken 5

Skipperkroen har ligesom Miss Sophy haft mulighed for at holde åbent til klokken fem om morgen i mange år. Arkivfoto: Peter Becher Damkjær
For nylig fik Restaurant Minde lov til at servere alkohol til klokken fem om morgenen. Det har Skipperkroen og Miss Sophy haft i årevis. Begge steder deler her ud af deres erfaring med at have fem-bevilling.
Marstal: For nylig fik Restaurant Minde en ny alkoholbevilling, der betyder, at værtshuset nu må servere alkohol til klokken fem om morgenen. Det har Skipperkroen og Miss Sophy haft tilladelse til og gjort brug af i årevis. Gert Eriksen er indehaver Skipperkroen, hvis fembevilling gælder i weekenden. Han anslår, at Skipperkroen holder åbent til klokken fem mellem 70-80 procent af dagene målt over et år. - Der er lidt mere gang i den om i sommeren. Her i efteråret og noget af vinteren er det ikke hver fredag og lørdag, at vi har åbent til klokken fem. Det afhænger af, hvordan folk går i byen, forklarer han. Det afhænger også af, hvor de går i byen. Og om det vil ændre sig, efter at Restaurant Minde også har fået lov til at holde åbent til klokken fem, kan Gert Eriksen endnu ikke vurdere. - Det er svært at sige, fordi vi ligger to forskellige steder. Vi ligger lidt mere oppe i byen, hvor de ligger lidt længere nede. Umiddelbart skulle man jo tro, at det ville betyde lidt. Men det er vanskeligt at sige, fordi det har også meget med gæsternes vaner at gøre. Nu er vi med undtagelse af december inde i en stille periode frem til påske, og derfor er det svært at vurdere, siger Gert Eriksen.
Annonce

Målgruppe er væk

I 20 år har diskoteket Miss Sophy haft en bevilling til at servere alkohol til klokken fem. Gennem årene er der sket meget, fortæller indehaver Nick Brammer. - Der er langt færre gæster, end der var for 10 år siden. Det er sket i takt med, at alle de her yngre mennesker er flyttet fra Ærø. Kundegrundlaget, der hedder 18 til 25, er der stort set ingen tilbage af. Så det er da noget, vi kæmper med. - For 10-15 år siden var der rigtig mange unge mennesker, der kom til Ærø for at holde sommerferie. De er nu helt forsvundet. Dengang tog de unge cyklen herover, boede på en campingplads og festede hos os om natten. Det var supergodt. Men det er min oplevelse, at det ikke længere er det, de unge mennesker vil have. Du kan jo rejse hele Europa rundt for stort set ingen penge, beretter Nick Brammer. Han hilser Restaurant Mindes planer om flere arrangementer meget velkommen. - Jeg gør min forretning så attraktiv som overhovedet muligt og håber, det får folk til at besøge den. Og jeg tager hatten af for, at Minde også vil gøre sig mere attraktive og lave nogle arrangementer, siger han og fortsætter: - Vi har forskellige gæster og koncepter, og jeg byder mangfoldigheden velkommen. Hvis de vil lave musikarrangementer til sent ud på natten, synes jeg, at det lyder som en fantastisk idé. Det kan trække nogen flere mennesker i byen, hvilket er fantastisk, lyder det fra Nick Brammer.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Fyns Amts Avis mener: Lav en god færgeplan, der fremtidssikrer Ærø

Det er næsten fast arbejde for os på lokalredaktionen på Ærø at skrive om færger. Og det med god grund. Når man taler om kriterier for god journalistik, er væsentlighed et af de vigtigste. Og færgerne er i den grad væsentlige for ærøboerne. Færgen er livsnerven, øens puls og forbindelseslinjen til fastlandet. Hvis man som udefrakommende skal forstå, hvor vigtige færgerne er for ærøboerne, skal man bare se til Marstal, hvor et privat initiativ helt utroligt har formået at genskabe ruten mellem Marstal og Rudkøbing. Nu er Marstal ikke længere en blindtarm eller verdens ende, sådan som flere har beskrevet byen, siden færgen forsvandt. Alle kan være enige om, at færger er vigtige, men der hører enigheden som regel også op. Ligesom der er mandagstrænere efter enhver fodboldkamp, er der også 6000 sofafærgedirektører. Men alene af den grund er det med velberåd hu, at Ærø Kommune, som jo driver Ærøfærgerne, nu sætter gang i en plan for, hvordan fremtidens kommunale færgestruktur skal se ud. Borgmesteren havde ellers ønsket at vente med arbejdet, til der er nogle konkrete erfaringer fra den private konkurrent, Ærøxpressen. Men Mads Boeberg Hansen (K) insisterede på, at man skal begynde at diskutere det allerede nu, og det er en god idé. Naturligvis er det en fin idé at tage bestik af, hvilke konsekvenser den private konkurrent får for den kommunale færgefart. Men der er intet til hinder for, at man begynder at diskutere andre ting allerede nu. Er det for eksempel en god idé at sejle til Ballen eller Lehnskov, og har den plan, som før har været diskuteret og skrinlagt igen, overhovedet gang på jord? Skal de fremtidige kommunale færger være eldrevne eller hybride? Skal færgerne være større end de nuværende tvillingefærger? Og bør man planlægge en løbende udskiftning, sådan som færgedirektør Keld Møller foreslår? Der er nok at tage fat på, og den diskussion kan ligeså godt begynde nu. Der er ingen, der siger, at det, man beslutter nu, skal være bindende. Men bare det at åbne snakken kan føre nye pointer og indsigter med sig, som kan kvalificere debatten og dermed beslutningerne. Og når det kommer til at kvalificere beslutningerne, kunne det måske være en god idé at inddrage ekspertise og fagpersoner udenøs fra for at få nogle friske øjne, der ikke har aktier i ærøsk færgefart, på. Og kunne man forestille sig at inddrage ærøboerne mere, end man har tradition for? Meget tyder i hvert fald på, at færgerne og driften af dem har en vital betydning for ærøboernes livskvalitet og også for bosætning. Derfor bør politikerne i vidt omfang også forsøge at tænke nyt for at tilgodese ærøboer i almindelighed og pendlere i særdeleshed. Hvis bedre færgefart kan holde på flere borgere og måske endda tiltrække flere til øen, vil det da være smukt.

Svendborg

Lukker på Toldbodvej og åbner på Lerchesvej: Fakta åbner ny butik ved havnen

Annonce