Annonce
Ærø

Sfo-byggeri bliver langt dyrere end forventet

Byggeriet af den nye sfo i Marstal bliver dyrere end forventet. Tegning: Gråbrødre Arkitekter
Nyt sfo-byggeri i Marstal ser ud til at blive langt dyrere end forventet. En arbejdsgruppe skal se på, om der kan spares nogle steder, ellers skal sagen igen behandles af politikerne.

Marstal: Sagen om en ny skolefritidsordning i Marstal ser ud til igen at være komme ud på en kringlet og besværlig vej.

Ærø Kommune har haft byggeriet i udbud, og i forrige uge blev de indkomne tilbud fra håndværkerne åbnet på rådhuset i Ærøskøbing.

Men tilbuddene ligger langt over budgettet, og det har fået kommunen til at indkalde den arbejdsgruppe, som arbejder med sfo-byggeriet, til et møde.

- Den skal vurdere, om man kan lave nogle ændringer i byggeriet, så det kan komme ned i pris, forklarer Kirsten Johansen, der er teknisk direktør i Ærø Kommune.

Hvis det ikke lykkes, skal sagen behandles politisk igen.

- Så må politikerne vurdere, om der skal gives en ekstrabevilling eller om projektet skal sparkes til hjørne, forklarer hun.

Sfo-drømmen har eksisteret siden 2017, hvor det blev besluttet at man skulle erstatte de du nuværende sfo'er med en ny. Politikerne har dog haft svært ved at finde ud af, hvor byggeriet skulle ligge og hvad det skulle koste. I februar 2019 besluttede kommunalbestyrelsen dog, at byggeriet skal ligge tæt op ad Marstal Skole.

Det vides ikke, hvor mange penge der er afsat af til byggeriet - kun at den første pulje var på ni millioner kroner.

Kommunen vil heller ikke fortælle, hvad de indkomne bud lød på.

Hvordan kan I have regnet så meget forkert?

- Vi har haft rådgivere til at regne på projektet, og vi har også afleveret et budget til vores arkitekter. Så jeg ved ikke, hvorfor der er så stor en forskel, siger Kirsten Johansen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Debat: Kan man kaldes en doven tøsedreng efter 321 timers arbejde om måneden?

Læserbrev: Det er sårende og uhyggeligt at blive beskyldt for at være doven med så mange timers arbejde. Jeg havde f.eks. i august 2019 321 vagttimer, uden at få tillæg for overarbejde, uden provision eller tak. Hvis Helle Linnerup mener, at vi ville dø allerede onsdag, hvis vi var på hendes arbejde, så håber jeg, at hun finder sig et mere afbalanceret job, hvor man ikke er ved at dø. Det er ikke noget hædersbevis. Det er kun farligt for psyke og helbred, og en potentiel byrde for vores sundhedsvæsen. Vi fastholder at overenskomsten er fejlfortolket af både vognmanden og fagforeningen 3F. I lokalaftalen står der blot, at den daglige arbejdstid kan være op til 10 timer. Ikke, at der skal arbejdes 48 timer om ugen. Intet om timeløn, intet om aftalt antal rådighedstimer (tilkaldevagttimer). Alligevel påstår Vinderup Taxa, at alle SKAL arbejde 48 timer om ugen. Vi chauffører på Ærø påstår, at vi slet ikke har nogen rådighedstimer, men kun vagttimer. Jeg kan dokumentere, man ikke kan køre provisionskørsel på Ærø. Jeg førte samtlige chaufførers detaljerede regnskaber hver måned, og ingen har nogensinde opnået provisionsløn. Der er mange ventetimer, men det er ikke det samme som frihed. Det har Østre Landsret lige stadfæstet i en dom. Der er kun en chauffør per vagt. Vi er selv vagtcentralen. Vi skal tage telefonen i hele tidsrummet (9-13 timer). Vi kan ikke holde pause. Vi SKAL køre alle ture, der bliver tildelt os. Både FLEX, kontoture, kontraktkørsel, færgekørsel og almindelig taxa. Vi kan ikke takke nej til en tur, og vi kan ikke slukke telefonen, når vi går på toilettet. Derfor kan vi ikke udnytte ventetiden til noget fornuftigt – vi er på vagt og på arbejde, ligesom brandmænd og læger. Jeg tror næppe, at læger vil gå med til kun 25 procent i løn i tidsrummet mellem akutpatienterne. Adrenalin niveauet stiger når man har vagten, fordi vi ved ikke, hvilke ture vi får eller hvornår. Det er forkasteligt, at vi kører på en turistoverenskomst. Vi kører primært sygetransport og kørsel for øboer. De lange vagter aften og nat, tærer på os selv og familielivet. 30-45 minutters ventetid mellem turene betyder ikke, vi kan nå at "vaske vægge ned" eller "slå græs", hvis vi holder i taxaen i Søby og har en bytur i Marstal om tre kvarter.

Annonce