Annonce
Søsiden

Selv Helge kan blive elektrisk: Svendborg satser på to nybyggede elfærger

En ombygning af den dieseldrevne Sundfærge Helge står ikke først for, selvom ændringen kunne blive Helges 100 års gave i 2024. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Om tre år kan Svendborgsund være trafikeret af en hel håndfuld eldrevne færger.


SVENDBORG: ”Strømmen i Svendborgsund” er et kendt begreb for alle farvandets søfarende.

Om kun tre år kan strømmen i mere end en forstand være det, der driver færgefarten frem. Det grønne scenarie, der tegner sig, kan være at alle færger på Svendborgsund vil være drevet af elektrisk strøm.

Fra Ærøskøbing har det kommunale Ærøfærgerne i de senere uger præsenteret skitser til fremtidens større tonnage på Svendborg-ruten. Fælles for de ret så forskellige bud på de planlagte, nye tvilling-færger har været drift på batterier.

Annonce


- Det er en politisk beslutning om det skal være el, metanol eller andet.

Christian Steffensen, havnemester, Svendborg


100 års-gave i ´24?

Med tre færger i flåden er Svendborg Kommune også en meget synlig operatør på Sundet og i Højestene Løb.

Daglig leder af kommunens rederi er havnefoged Christian Steffensen. Han oplyser, at alle tre færger kan skifte til el:

- Vi har også undersøgt om Helge kan, og det er teknisk muligt, forklarer Christian Steffensen.
En ombygning af Sundfærgen står ikke først for, selvom ændringen kunne blive Helges 100 års gave i 2024.

Øhavsfærgernes nestor, den 98-årige sundfærge Helge, kan også omstilles til batteri-drift, oplyser havnemester Christian Steffensen, Svendborg. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Den kommunale overfart Skarø-Drejøs stabile m/f Højestene sejler godt et par år mere, før den efter planen afløses af en nybygget batterifærge. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Derimod står det fast, at m/f Højestene på Skarø-Drejø og m/f Hjortøboen skal erstattes af nybyggede, CO2-neutrale færger i 2024.

- Det er en politisk beslutning om det skal være el, metanol eller andet, siger Christian Steffensen.

Kommunen har afskibet grønne ansøgninger til en ny Hjortøboen og en ny Højestene. I begge ansøgninger lægges der op til færger i samme størrelse som de nuværende.

M/f Hjortøboen er bygget på Ejvind-værftet i Rantzausminde i 1976. I 2024 erstattes den af en elektrisk nybygning. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Annonce
Langeland For abonnenter

Glad langelandsk folketingsmand: Nu er chancen for bedre trafik øget med grundig undersøgelse af fremskudt færgehavn

Annonce
Annonce
Annonce
Erhverv

Podcast: Lodsejere siger nej tak til fredning af Vejstrup Ådal - mener de selv kan tage vare på naturen

Svendborg For abonnenter

Besparelser rammer børnene: Tidligere forårs-sfo og kortere åbningstider i børnehaven

Svendborg

Fredagens coronatal: Smitten falder i flere sydfynske kommuner på nær Ærø

Fyn For abonnenter

Derfor kommer drab på uskyldig mand i Odense først for retten i efteråret 2022

Så nemt er det at købe ulovligt fyrværkeri på nettet: - Det kan rive både arme og ben af, hvis noget går galt

Livsstil For abonnenter

Godsejerfruen, der voksede op på Christiania: Clara Rosenkrantz inviterer indenfor i privaten på Glorup Gods

Fyn For abonnenter

Link til artikel med opdaterede corona-tal fra din kommune

Faaborg-Midtfyn

Caféejer er træt af unge, der smugler øl og spiritus ind: - Vi kan ikke overleve, hvis det forsætter

Katrine er erfaren sygeplejerske og alenemor til tre: - I et eksternt vikarbureau tjener man det dobbelte i timen

Kultur For abonnenter

Madanmeldelse: Lige ud ad landevejen på Vester Skerninge Kro

Ærø For abonnenter

Nu er magten fordelt på Ærø Rådhus: Borgmesteren er officielt fundet efter endnu en afstemning

Faaborg-Midtfyn

Caféejer står alene med smuglerproblem: Kommunen vil ikke blande sig

Annonce