Annonce
Ærø

Seks uger til afgang: Ellens sidste forsinkelse

Værftsdirektør Roar Falkenberg og færgedirektør Keld Møller ankom sammen til overdragelsen, som markerer starten på de sidste seks uger, inden de første passagerer kan sejle med Ellen. Foto: Peter Becher Damkjær
Med onsdagens aflevering starter de seks ugers nedtælling til Ellen skal sejle sin første tur med betalende passagerer. Færgedirektør Keld Møller og mandskab går en travl tid i møde.

Søby: Onsdag 3. juli blev så dagen, hvor Ærø Kommune endelig fik overdraget el-færgen Ellen fra Søby Værft, og den endelige skæringsdato, hvorfra man fra færgekontorets side skal skulle regne seks uger frem for at sætte en dato for, hvornår man første gang kan sejle turen Søby-Fynshav med passagerer.

- Nu skal vi hjem og have ændret på bookingdatoerne, så der kommer til at stå 15. august som den første dag, man kan bestille plads om bord på Ellen, forklarer trafik- og færgedirektør Keld Møller.

De seks mellemliggende uger frem til 15. august skal bruges til intense øvelsessejladser, hvor besætningen, der skal sejle Ellen, skal lære den nye dame at kende.

- Og så har vi et færgeleje i Fynshav, der skal bygges om, men det er en operation, der kommer til at tage to dage, og som bliver det absolut sidste, vi gør, fortæller Keld Møller.

- Men bliver vi klar lidt før med begge dele, så flytter vi Skjoldnæs over på Faaborg-ruten og indsætter Ellen fast på Fynshav inden den 15. august, vover færgedirektøren forsigtigt at vurdere.

En, der især allerede nu kommer til at opleve Ellen på første hånd, er styrmand Søren Svendsen, der i de forgangne måneder har taget del i prøvesejladserne, og som nu skal i gang med de kommende ugers øvelsesture med el-færgen.

- Den er meget taknemmelig at sejle, fordi der er så meget kraft i den, og der er lynhurtig reaktion fra håndtag til motor. Det gør det til en meget anderledes oplevelse end at sejle dieselfærger, siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Navne

Dengang: Håndskrivende forfatter

Leder For abonnenter

Fyns Amts Avis mener: Godt initiativ af Ærøexpressen

Det er nogle entreprenante mennesker, der står i spidsen for Ærøexpressen. Først lykkedes det dem at skrue en forretningsmodel sammen, der har gjort det muligt at oprette ruten mellem Marstal og Rudkøbing, og nu har de ganske logisk tænkt et skridt videre. For hvad gør de gående passagerer, der skal videre til Svendborg, når først de er gået i land i Rudkøbing? De tager selvfølgelig en bus. Som Ærøexpressen har entreret med. Ja, det virker jo logisk, men derfra til at lave en økonomisk realistisk model er der et lille stykke vej. Fra at lave modellen til reelt at kunne føre den ud i livet er der yderligere et stykke vej. Men det ser ud til, at det bliver en realitet, at passagerer, der rejser fra Marstal til Rudkøbing, formedelst en merbetaling på 15 kroner kan blive fragtet videre til Svendborg. Det lyder overkommeligt. Og det lyder fornuftigt. Kunderne skal jo have den bedst mulige oplevelse og bedst mulige service. Tiden vil naturligvis vise, om modellen er interessant nok for tilstrækkeligt mange af passagererne på ruten. Men antallet af mennesker, der skal rejse med videre fra Rudkøbing til Svendborg, for at konceptet kan holdes bæredygtigt, er ganske begrænset. Seks passagerer for at være helt præcis. Det lyder som et forsigtigt og jordbundet skøn, og det er ganske fornuftigt. For det er svært at forudse hvor mange, der faktisk kan være interesseret i tilbuddet. Det bliver meget spændende at se, hvordan færgeruten bliver modtaget. Opbakningen har været stærk og imponerende - der skal en hel del til for at banke så stort et projekt sammen helt fra bunden. Samtidig er det også tydeligt, at der ikke hviles på laurbærene. Planerne fintænkes og udvides. Det er jo også sådan noget, der skal til, når et produkt skal optimeres, og det skal den slags projekter. Successen afhænger nemlig af, hvor stærk en pakke, kunderne kan få serveret. Og hver gang der bygges en forbedring på produktet, stiger sandsynligheden for, at det bliver en succes også. Om alt går vel sejles den første tur fra Marstal til Rudkøbing om en måneds tid, og der kan kun krydses fingre for, at alt går vel. Allerede nu er det dog værd at nikke anerkendende for det forarbejde, der er gjort, og de tiltag, der er sat i søen for at give passagererne den bedst mulige service. Det ser allerede nu lovende ud. Nu venter vi bare på jomfruturen.

Annonce