Annonce
Søsiden

Sejlklub-salut fra kanon bygget af færgedæk og metal fra krigsskib

Tom Andersen og salutkanonen, der affyres ved standerhejsning og standerstrygning i Svendborg Amatør Sejlklub. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Tom Andersen er kanonansvarlig i Svendborg Amatør Sejlklub: Lang vej omkring værfter og politi før det første kanonskud lød.
Annonce

SVENDBORG: Tom Andersen, spidsgatteren Saga og Svendborg Amatør Sejlklub hører ubrydeligt sammen.

Saga, der nu er hjemme i haven, har sin faste plads i Den Runde Lystbådehavn. Her er Tom Andersen kommet som sejler siden han fik sin første jolle som 13-årig. - Dengang var klubben tæt på lukning. Medlemstallet dalede. Så kom der en ny formand, og udviklingen vendte, fortæller Tom Andersen om klublivet omkring 1960:

- Vi blev bl. a. kendt for at holde gode fester. Det trak folk til, siger Tom Andersden mens han bladrer i albummet med bl. a. små sorthvid-billeder fra drengeårenes sejlture til Hjortø.

Annonce

Lang og snørklet vej

I dag er Tom Andersen stadig aktiv sejler og er intet mindre end klubbens ”kanon-ansvarlige”. Vejen til denne status har været lang og snørklet.

Inden Tom Andersen og amatørsejlklubben kunne salutere med en kanon, havde projektet i en for-fase været omkring de senere nedlagte Orlogsværftet og Svendborg Skibsværft. Tom Andersen er med i Dansk Forening for Ældre Lystfartøjer. Her var han involveret i et projekt med at skaffe en salutkanon til affyring ved festlige lejligheder.

Kanonen er flot og maritim. Træet stammer fra rester af teakdækket fra Storebælts-færgen Arveprins Knud inddokket på Svendborg Skibsværft. Kanonløbet er støbt af genbrugs-metal fra et ophugget flådeskib. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

En bekendt var mester på Orlogsværftet. Han skaffede noget bronze fra ophugning af krigsfartøjer. Med venlig hjælp fra Walsteds Bådeværft på Thurø blev Tom Andersen guidet til en bronzestøber i Jylland. Her fik han og makkeren støbt fire massive, rå kanonrør på omkring 70 cms længde. De leverede selv tegninger, bronze-skrot samt en træmodel af et kanonrør.

Som tak for hjælpen fik Tom Andersen af vennen lov til at førstevælge et af de rå rør og fragtede den tunge sag hjem til Svendborg.

Annonce

Undren på værftets kontor

Næste udfordring var udboring og drejning af det ufærdige kanonrør. Her kom Tom Andersens arbejdsplads, Svendborg Skibsværft ind i billedet. Under en lidt død periode i 1994 fik Tom Andersen aftalt med en mester, at en af hans dygtige folk kunne udføre arbejdet.

- En dag blev jeg så kaldt over i den røde bygning (administrationen, red.). Der kom jeg ellers aldrig. De havde på fax modtaget tegninger af kanonerne på fregatten Jylland med ”att: Tom Andersen, Svendborg Skibsværft”. Og hvad i alverden skulle værftet med dem ...? De fik så en forklaring.

Målene på tegningerne blev nedskaleret og omsat fra danske tommer til millimeter. Resultatet blev et meget veludført kanonrør.

Kanonvognen - raperten - blev bygget af demonterede teakplanker fra den inddokkede Storebæltsfærge Arveprins Knud .

- Jeg fik en passereseddel til portvagten og fik lov til at tage træet med hjem, fortæller Tom Andersen.

Annonce

Hurtig udnævnelse

Vejen til første salutskud i sejlklubben nogle år senere skulle vise sig at være belagt med bureaukrati.

- Du skal melde dig ind i sortkrudtsforening, lød det.

Det førte Tom Andersen til skydebanen i Lombjerge, videre til en midtfynsk våbenmekaniker og derfra til politistationen i Ringe.

Efter et par ugers politibehandling kom svaret fra Odense: Privatpersoner gives ikke tilladelse til affyring af kanoner.

Da konstruktionstegninger til bygning af en kanon indløb på Svendborg Skibsværfts fax blev Tom Andersen kaldt til administrationsbygningen og måtte afgive en forklaring . Foto: Søren Stidsholt Nielsen


Vi har også vagter ved vandet, så braget ikke skræmmer folk fra vid og sans.

Tom Andersen, kanonansvarslig i Svendborg Amatør Sejlkub


Tom Andersen fik forklaret ordensmagten, at kanonen ikke var til privat brug, men kun til affyring i Svendborg Amatør Sejlklub ved standerhejsning- og strygning. I alt to gange årligt.

- Ok, lød det fra politiet, men så skal klubben først have en kanonansvarlig.

Tom Andersen ansøgte derefter sejlklubbens bestyrelse om at blive gjort til kanonansvarlig. Udnævnelsen faldt prompte.

Når kanonen skal salutere ved klubhuset og ud over Svendborgsund, skal politiet adviseres. Desuden stikker Tom Andersen et varsko ind hos de tættest-boende.

- Vi har også vagter ved vandet, så braget ikke skræmmer folk fra vid og sans, fortæller Tom Andersen - Svendborg Amatør Sejlklubs kanonansvarlige.

Denne tegning indløb på Svendborg Skibsværfts fax adresseret til Tom Andersen. Salutkanonen, der bruges i Svendborg Amatør Sejlklub, er en nedskaleret udgave af denne kanon fra fregatten Jylland. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Bagsiden

Hjemmebagt fynsk brunsviger-blues

Annonce