Annonce
Erhverv

Se tegningerne af byggeriet: Stor interesse for seniorboliger på Kogtved Søfartsskole

Humlebo Gruppens bestyrelsesformand, Carsten Rasmussen (th.) forsikrer, at der vil blive taget hensyn til Kogtved Søfartsskole historie, når den skal omdannes til seniorboliger. Her er han foreviget sammen med, Mogens Bryghler (tv.), der har undervist de kommende søfolk i madlavning og i dag er vicevært på stedet. Foto: Finn Eriksen
Den blev søfartsskole, fordi ejerens hustru fandt den for lille til sommerhus, og så lover bygherren at hylde historien så meget, som det lader sig gøre. Vi har besøgt Kogtved Søfartsskole og mødt bestyrelsesformanden for selskabet bag byggeriet af seniorboliger og en tidligere ansat på søfartsskolen til en snak om stedets fortid og fremtid.

Kogtved: For lille til sommerhus, men stor nok til skole.

Historien vil blive holdt i hævd, og så er der mange, der kan se fidusen i at tilbringe otiummet der.

Og naboerne? De skal nok blive glade.

Annonce

Det er nogle af de budskaber, vi har med os hjem, da vi har mødt Carsten Rasmussen og Mogens Bryghler på Kogtved Søfartsskole onsdag formiddag.

Førstnævnte er bestyrelsesformand for bygherren, Humlebo Gruppen, mens Bryghler har 41 års ansættelse på søfartsskolen bag sig - de første 29 som underviser i kunsten at lave mad til søs, de seneste 12 år som manden, der har holdt det hele ved lige.

Sommerhuset

Mogens Bryghler har styr på stedets historie, og under rundvisningen giver han fra sig.

-Hovedbygningen er opført af en grosserer fra Odense. Han og familien brugte det som sommerhus, men hans kone brød sig ikke om det, siger Mogens Bryghler, der også kan fortælle, hvad der - ifølge overleveringerne - bød grossererfruen imod.

- Hun syntes, bygningen var for lille til at bruge som sommerhus. Det kan jeg godt lide - 2000 kvadratmeter var simpelthen ikke nok, smiler han.

Der er tænkt på, at Kogtved Søfartsskoles gamle hovedbygning skal være den dominerende, oplyser Carsten Rasmussen, der er direktør i Humlebo Gruppen, som er klar til at bygge seniorboliger på den tidligere søfartsskole. Visualisering: C & W Arkitekter

Grosseren slog derfor til, da Rederiet J. Lauritzen ville undervise vordende skibsofficerer på stedet, og rederiet lejede sig ind i 1940 - og købte bygningen i 1943. Hvorefter der under skiftende ejere og konstruktioner var søfartsskole, til dens seneste ejer, Mærsk, lukkede og slukkede i 2008.

På kortet nedenfor er de bygninger, der skal nedrives markeret med rødt, mens de grønne bevares.

Annonce

Historien

Historien bliver serveret på vandsiden af hovedbygningen, og Carsten Rasmussen fortæller, at terrassen og hele haven mellem bygningen og havet vil blive bevaret, som det er. Inklusiv mast, bådebro og bådehus.

Nogenlunde sådan kommer seniorboligbyggeriet til at tage sig ud fra søsiden. Visualisering: C & W Arkitekter

Og under rundturen, som blandt andet inkluderer et kig ind i skibsreder Knud Lauritzens cigarkasse-lignende gemak, lader han forstå, at Humlebo Gruppen er helt bevidst om historien.

- Vi ved, at stedet betyder noget for folk, og den kærlighed vil vi forsøge at føre ud i byggeriet. Det skal være et sted, hvor man er stolt af at bo, siger han og forklarer, at Humlebo Gruppen med projektet bevæger sig ud i nyt territorium.

Det var her, skibsreder Knud Lauritzen boede, når han var på Kogtved Søfartsskole. Foto: Finn Eriksen

- Vores normale forretning er at leje kvadratmeter ud, men sådan bliver det ikke her. Her skal lejerne have meget mere end bare en lejlighed. De skal have herlighedsværdi også, og derfor indretter vi hele stueetagen i hovedbygningen til fællesområder med bibliotek, café og et køkken til fælles brug, siger han.

Annonce

Bulldozeren

Det er også hensynet til historien, der har ført til beslutningen om at indrette den tidligere gartnerbolig ved hovedbygningen til to seniorboliger, fortæller Carsten Rasmussen.

43 seniorboliger set fra oven. Visualisering: C & W Arkitekter

Det betyder dog ikke, at bulldozeren ikke skal i sving.

Tilbygningerne, som er hæftet på den nu 101 år gamle hovedbygning i henholdsvis 1952, 1956 og 1984, bliver lagt ned, og det samme gør blandt andet gymnastiksalen og i øvrigt også søfartselevernes cykelskure. For at give plads til nye bygninger, som skal huse nogle af de i alt 43 seniorboliger, der skal være på stedet.

Annonce

Interessen

Ifølge Carsten Rasmussen vil der være elevator til alle de boliger, der ikke ligger i stueetagen, og hvad boligerne angår, så bliver den mindste på 55 kvadratmeter, den største på 128, mens gennemsnittet for de øvrige kommer til at ligge i størrelsesordenen 75-90 kvadratmeter.

Skibsreder Lauritzen havde styr på detaljerne på sundet, når han var på Kogtved Søfartsskole. Foto: Finn Eriksen

Den gennemsnitlige leje bliver omkring 10.000 kroner om måneden, hvilket også er en form for penge, men Carsten Rasmussen minder om, at adgangen til de fælles faciliteter og haven med det bestemt attraktive vue ud over Svendborgsund er inkluderet i prisen.

Kogtved Søfartsskole

Hovedbygning opført i 1920.

Fungerede som sommerhus.

Blev søfartsskole, da Rederiet J. Lauritzen lejede sig ind i 1940.

Blev købt af rederiet i 1943.

Blev udvidet i 1952, 1956, 1961 og 1984.

Blev en del af Svendborgs International Maritime Academy, Simac, i 2001.

Blev lukket 1. juli 2008, efter at Rederiet A.P. Møller havde trukket sig ud af Simac.

Blev købt af skibsreder Niels Højlund i 2009.

Han indgik en betinget købsaftale med Humlebo Gruppen i 2019.

Humlebo Gruppen forventer at begynde på opførelsen af 43 seniorboliger i efteråret 2021.

De første forventes klar til indflytning i foråret 2023.

Folk synes da heller ikke skræmt på forhånd.

- Vi har ikke annonceret efter lejere, men har allerede fået dobbelt så mange henvendelser, som der er lejligheder til, siger Carsten Rasmussen.

Annonce

Kritikken

Ikke alle har været lige begejstrede for Humlebo Gruppens planer.

Politikere såvel som naboer til den tidligere søfartsskole har kritiseret, at selskabet oprindeligt ønskede at lægge sig på en bebyggelsesprocent på 35 - mens den tilladte bebyggelsesprocent i den øvrige del af området er på mellem 12,5 og 25.

Den tidligere gartnerbolig får lov at blive stående, når Kogtved Søfartsskole skal omdannes til seniorboliger. Foto: Finn Eriksen

Efter forhandlinger er procenten landet på 30, og Carsten Rasmussen oplyser, at han egentlig ikke har noget problem med kritikken.

- Det var forventeligt, fordi folk har et forhold til stedet. Men overordnet set har det være en fin proces, også med kommunen, siger bestyrelsesformanden, der ikke mener, at Humlebo Gruppen har spændt buen hårdt.

- Vi har også givet noget. Vi kunne have valgt at bygge i to og et halvt plan, men har valgt at bygge i to. Det giver et pænere byggeri, og desuden er det vigtigt, at det er hovedbygningen og ikke de øvrige bygninger, folk ser, når de kommer sejlende, siger Carsten Rasmussen.

Kogtved Søfartsskole skal være seniorboliger, og tilbygningen her bliver revet ned. Foto: Finn Eriksen

Og egentlig var det ikke noget lovmæssigt til hinder for, at det kunne være gået helt anderledes.

- Søfartsskolen er ikke fredet, så vi kunne i princippet have revet hovedbygningen ned. Det ville være ganske forfærdeligt og har slet ikke været i vores tanker, men vi har lov til at gøre det, siger Carsten Rasmussen, der svarer klart på spørgsmålet, om naboerne bliver glade for nybyggeriet.

- Ja. Vi laver et projekt, som har respekt for området og historien, og som både lejere og svendborgensere kan være tilfredse med, siger han.

Annonce

Følelser

Vicevært Mogens Bryghler bekræfter, at stedet betyder noget for folk.

- I de 12 år, bygningerne har stået tomme, er der masser, der har spurgt, om de må gå en tur i området. Der har ikke en eneste gang været indbrud eller hærværk, og hvis et vindue har stået åbent, har de ringet og sagt det til mig. Så de passer på stedet, siger Bryghler, der vurderer, at der derfor er store følelser med.

- Søfartsskolen betyder virkelig noget for folk, så selvfølgelig er de bekymrede for, hvordan det kommer til at se ud nu. Men det bliver godt, og de bliver glade for det, siger han for så at perspektivere det en smule.

- Verden går i stå, hvis vi ikke kan komme videre, lyder det.

Carsten Rasmussen forventer, at håndværkerne går i gang i løbet af efteråret, og at de første seniorer kan flytte ind i foråret 2023.

Annonce
Svendborg

Tag kandidattesten her

Sport For abonnenter

Fem kilometer i Ommel med løbestjernen Abdi Ulad: - Jeg har altid søgt at være selvstændig

Fyn

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Torsdagens coronatal: Yderligere 1247 er smittet med corona

Annonce
Annonce
Annonce
Langeland

Herregård på Sydlangeland i stor udvidelse: Ferielejligheder, mikrobryggeri, røgeri og stor hal til konferencer og fester

Erhverv For abonnenter

Anders Borring har solgt sin virksomhed for over 500 millioner kroner: Nu vil han hjælpe fattige kvinder og børn

Debat

Klumme: Nu falmer skoven og snart er der kommunalvalg

Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Lynchstemning i jollehavnen efter stortyveri: - Det er frækt ad helvede til!

Debat

Læserbrev: Netto på havnen - naturligvis

Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Mathias forsyner Odenses finere restauranter med unikke urter og grønt: Nu vil han også sælge grøntsagskasser

Fyn For abonnenter

Link til artikel med opdaterede corona-tal fra din kommune

Erhverv

Kandidat til Odin Award: Iværksættere giver skraldespanden kunstig intelligens

Fyn

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Erhverv For abonnenter

Succes-virksomhed lader sig opkøbe: Nu skal det være slut med at takke nej til kæmpe vindmølle-ordrer

KANDIDATTEST

Ved du hvem, du vil stemme på? Tag kandidattesten her

Erhverv

Som borgmesteren fik den bygget: 'Borgen' på lystbådehavnen skal have det oprindelige udtryk

Langeland For abonnenter

Ingen annoncekrig fra Rema: Vi siger bare tak for støtten

Kultur

Prosa, Pilgaard og Pape: Fem grunde til at du skal til litteratur-festival i Svendborg

Annonce