Annonce
Søsiden

Se billederne fra Lunkebugten: Kønne klassikere for fulde sejl

Nordisk Folkebåd og Knarr er de to største felter i Svendborg Classic Regatta. Knarr har en cirkel i sejlet og folkebåden et F. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Kender du typen: Nordisk Folkebåd, Knarr, Juniorbåd, Kystkrydser, spidsgatter, Spækhugger, Kragejolle ...

LUNKEBUGTEN: Nordisk Folkebåd, Knarr, Juniorbåd, Kystkrydser, spidsgatter, Spækhugger, Kragejolle ...

Kender du typen?

Farvandet mellem Tåsinge, Thurø og Langeland bød på en billedskøn veteranparade af lystbåde, da der blev kæmpet om placeringerne i Svendborg Classic Regatta.

Annonce

For regattaen står et fællesskab af Thurø Sejlklub, Svendborg Sunds Sejlklub, Rudkøbing Sejlklub, Svendborg Amatør Sejlklub, Danmarks Museum for Lystsejlads i Svendborg samt Dansk Forening for Ældre Lystfartøjer. Regattaen sejles hvert år i dagene op til den anden weekend i august.

Søsidens billedreporter fulgte slagets gang fra dækket af Svendborg Museums krydstoldjagt Viking.

Svendborg-Knarr'en Tortue og den tyske Nordisk Folkebåd Havfruen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Den kysseklare kvinde på bådens spiler er Isabella Rossellini, skuespiller og datter af den svenske skuespiller Ingrid Bergmann og af den italienske filmmager Roberto Rossellini.Ansigtet er tegnet af en betaget grafiker og Spækhugger-sejler fra Malmø. Da han solgte sin båd, blev spileren købt af Spækhugger-entusiasten Per Risvang fra Aarhus - og givet til båden herover.Betegnelsen ”DEN Første” på storsejlet er tvetydig. ”DEN” for Denmark, men også fordi båden er den første byggede af konstruktør Peter Bruuns klassiker, Spækhuggeren fra 1969. Denne kahytløse Spækhugger blev i 2018 totalrenoveret af frivillige og er ejet af klasseklubben. På Lunkebugten toppede den blandt glasfiberbådene.Det er under overvejelse at overlade prototypen til lystsejladsmuseet i Svendborg. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Svendborg Classic Regatta er også åbnet for glasfiberbåde, blot de er konstrueret før 1970. Det gælder for denne Nordisk Folkebåd (tv) og Spækhugger. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Juniorbåden, der også betegnes som KDY 15 Kvm, er en klassiker med rødder tilbage til den svenske konstruktion Pojkbåten fra 1928.Juniorbåden er bygget i over 430 eksemplarer i først træ og siden 1978 også i glasfiber. I Svendborg Classic Regatta kæmpede bl. a. glasfiber-båden Hvorfor Det sejlet af Torben Pedersen, Horsens. Han er medlem af klasseklubbens bestyrelse og har samlet set sejlet Juniorbåd i over 30 år:- Båden har mange fordele, et fantastisk skib. Den er velsejlende og solid, og så er den billig at købe og nem at håndtere og transportere, fortæller Torben Pedersen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
To Svendborg-Knarr'er i nærkamp. I forgrunden Claus Juul Nielsens Solveig og bagved Hans Emil Petersens Sept. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Efter 12 år i Knarr-båd skiftede Marstal-sejleren Mogens Madsen til denne ikke mindre elegante 36 fods Kystkrydser med navnet Kraka. - Der er muligvis kun bygget dette ene eksemplar. Jeg har i hvert fald ikke hørt om andre, fortæller Mogens Madsen.Marstal-sejleren købte båden i Kerteminde sidste år, og han er vidende om, at den tidligere gennem en årrække var hjemmehørende i Svendborg. - Jeg faldt navnlig for dens smukke linjer, og så er den også meget velholdt, siger Mogens Madsen.Kystkrydseren kan føre 50 kvm sejl og er bygget i 1956 hos Brødrene Martinsson på den svenske værfts-ø Orust, også kendt for værftet Hallberg-Rassy.-Når vi får stillet sejlene, sejler den rigtig godt, siger Mogens Madsen, der havde sejlerkammeraten Laurits Nielsen, Marstal med som gast. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Første start er gået. De syv Nordisk Folkebåd er sat i et løb og de fire Knarr'er er samlet i et andet løb. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Kragejollen Glory fra Svendborg i hopla. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Svendborg-sejleren Lars Bræstrup i Maria (forrest) blev nummer to i  Sophus Weber Race og vandt pokalen i distancesejladsen fra Lunkebugten til Vindebyøre-broen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Fuld fart frem. Tyske Klaus Birkhoff i Knarr'en Triton. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Når sejlerne passerer måltagningsbåden Viking skal de holde deres startnummer op til registrering for sejltid. Den tyske Nordisk Folkebåd Paula med Nicolas Thon viser, at den har nummer 71. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Spækhugger-prototypen DEN Første havde Spækhugger-klubbens formand Jesper Andersen ved rorpinden, mens Spækhugger-entusiasterne Per Risvang, Aarhus og Jens Vode-Nielsen, Svendborg gastede. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Før starten går, kan der sejles i flere retninger. Det gælder om i de afgørende sekunder før signalet lyder at have en gunstig placering ved linjen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Knarr-sejleren Claus Møller Nielsen, Svendborg og besætning i en afslappet stund i Solveig. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Sommerfugle-sejlads hedder det, når storsejl og forsejl - fokken - sættes til hver sin side. Forrest i feltet en Knarr. I baggrunden kystlinjen af Langeland. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Først en et-ords-lektion i fransk: Skildpadde hedder tortue. Det samme navn bærer denne smukke Knarr. Koblingen mellem det langsomme dyr og den hurtige båd er skildpadder af chokolade. Knarr’en har nemlig tilhørt direktør Egon Johansen fra chokoladeskildpaddefabrikken Toms. Han fik den leveret fra Børresens bådebyggeri i Vejle i 1967 og sejlede i den i 30 år. Nu er Tortue flot renoveret af lystsejladsmuseet i Svendborg og en del af museets sejlende flåde.Til Svendborg Classic Regatta sad Johan Brydegaard ved rorpinden med Maria Madsen-Mygdal og Kamma Sørensen som gaster. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Et udsnit af Nordisk Folkebåd-feltet med tyske Michael Müller i Havfruen (tv.), Ærøskøbing-båden Jenssigne med skipper Cecilie Hansen og Svendborg-folkebåden Rosine med Per Carstensen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Denne klinkbyggede kragejolle, en 20 kvm Hansen-spidsgatter, har 90 år på kølen. Den langkølede kragejolle og dens varianter var i sin tid en meget udbredt fartøjstype og er blevet kaldt Danmarks Nationalbåd.Glory, som fartøjet her hedder, har tilhørt konstruktør M. S. J. Hansen som mesterens sidste båd. I dag er Glory flot renoveret af Danmarks Museum for Lystsejlads og indgår i museets sejlende flåde. Til regattaen blev den ført af Finn Kallehauge, Svendborg. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Heine Christiansen, Haderslev, stillede med træ-Juniorbåden Vims. I baggrunden lystsejladsmuseets spidsgatter Søløven. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Nordisk Folkebåd fremstilles i dag i Tyskland, og nyprisen ligger på omkring 600.000 kr. En velholdt brugt folkebåd kan koste omkring 200.000 kr, fortæller folkebådssejere til Søsiden. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Blandt bryllupsgaverne i 1967 til de senere dronning Margrethe og prins Henrik var intet mindre end en Knarr-sejlbåd givet af Kongelig Dansk Yachtklub, KDY.Prinsen og ved enkelte lejligheder dronningen sejlede i den i nogle år og derefter i to andre Knarr-både, før prinsen i 1982 valgte Drage som sin foretrukne kapsejladsbåd.Nu som før hedder Knarr’en Triton og er flergangsdeltager i Svendborg Classic Regtta. Triton ejes og sejles af tyske Klaus Birkhoff. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Den meget rutinerede Svendborg-sejler Mads Kirchheiner var baneleder på Lunkebugten. Banelederen bestemmer bl. a. kapsejladsbanernes placering. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Mindre fartøjer er også velkomne i Svendborg Classic Regatta. Her Kragejolle (th.) og en Juniorbåd.  Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Marstal-båden Undine, en 55 kvm Utzon-spidsgatter ejet og nyrenoveret af bådebygger Ebbe Andersen, blev kåret til regattaens flotteste båd. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Svendborg Classic Regatta har været sejlet siden sidste halvdel af 1990'erene, i de første år under navnet Classic Yacht Regatta. Ved byjubilæet i 2003 varede regattaen det meste af en uge. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Svendborg-Knarr'en Sept ført af Hans Emil Petersen har i de seneste år været et sikkert indslag på præmiepodiet.  Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Blandt Svendborg Classic Regattas trofaste deltagere er Michael Müller fra Hamborg. Han har sin træfolkebåd Havfruen fast stationeret i Fynshav.Og så er den velplejede Havfruen fra 1969 indfødt svendborgenser leveret fra bådebygger Ove Kaae i Svendborg. Havfruen blev fra bådebyggeriet på Tværvej og ned til havnen trukket på en træskinne slæbt efter en lastbil. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
I træbådenes storhedstid kappedes de danske konstruktør-stjerner M. S. J. Hansen, Georg Berg og Aage Utzon om at skabe de hurtigste og mest elegante lystbåde. En af de fremherskende typer var spidsgatteren. Gat betyder bag-ende, og i bådsammenhæng, at agterpartiet ligesom stævnen er spids. Det giver gode sejlegenskaber, som allerede vikingerne vidste i deres udformning af både.Spidsgatteren Søløven af Svendborg er konstrueret af M. S. J Hansen og har betegnelsen 26 kvm efter areal på sejlene. Søløven er leveret fra bådebygger Viggo Hansen i Kastrup i 1937 og har haft en række ejere og flere navne.Historien er veldokumenteret hos Danmarks Museum for Lystsejlads. Søløven var en velholdt gave til museet doneret af et ægtepar i Nakskov. Den indgår i dag i museets sejlende flåde.På Lunkebugten havde Søløven Flemming Walsted, Svendborg som skipper. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Klassiske motorbåde kan også deltage i regattaen.Her skinner den lakerede mahogni så blankt som et chatol på et kongeslot, og førerpladsen har udstråling a la dollargrin fra 1960’erne. Riva Ariston-motorbåden Vita fra Svendborg med Flemming Madsen ved det mint- og cremefarvede rat er ægte nostalgisk elegance, et søens sidestykke til en Ferrari.Denne model plus en hel del andre er produceret af italienske Riva. Værftet eksisterer, men ophørte med fremstilling af træbåde i 1996. Det gør ikke de brugte billigere i dag. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Annonce
Ærø For abonnenter

Endnu en fornem pris til Ellen: - Ærø er virkelig kommet på landkortet

Annonce
Annonce
Annonce
Erhverv For abonnenter

Helbredet driller: Charlotte har solgt sin slæbebåd og lukker rederiet

Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Ville ikke give hånd: Hængte kæden om halsen på en borgmester, han ikke ville stemme for

Faaborg-Midtfyn

Nu skal det være slut med trafikkaos og farlige situationer: Brugsforening og kommunen poster mange millioner i nyt vejforløb

Faaborg-Midtfyn

Julestemningen sættes på prøve, når godsejeren og hans familie skal fælde juletræ

Medie: Epidemikommission vil sende skoleelever hjem

Sport For abonnenter

Navne fra Jyske Bank Arena - med Zachariassen i opvarmning,  imponeret Boldsen og Lemgos langfart

Fyn For abonnenter

Link til artikel med opdaterede corona-tal fra din kommune

Navne For abonnenter

Efter gaseksplosion: Knud Gether holder op med at tage sorgerne på forskud

Mette F. varsler pressemøde onsdag aften om nye coronatiltag

Sport For abonnenter

GOG fløj hen over fightende tyskere - Gidsel fandt det ekstra gear efter pausen

Svendborg For abonnenter

Her er ugens bolighandler i Svendborg Kommune

Svendborg

Snart kan turen til Drejø og Skarø vare længere: Forlænget rejsetid kan halvere Højestenes CO2-udslip

Annonce