Annonce
Søsiden

Se billederne: Autentiske Birkholm er helt igennem en øhavs-historie

Birkholms gamle passager- og postbåd er et stykke autentisk og velbevaret øhavshistorie. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Passager- og postbåden fra 1976 er nænsomt restaureret og med masser af bevaret patina.

THURØ: - Vi kan jo gå ned og se på den, foreslår Niels-Jørn Raahauge efter at have vist Søsiden billeder, historiske dokumenter og avisudklip om hans 45 år gamle passager- og postbåd.

Birkholm af Thurø er midlertidigt forhalet fra sin faste plads ved det tidligere Thurøbund Yachtværft, hvor etablering af nye broer er i gang.

- Der kan jeg se den hjemmefra, fortæller Niels-Jørn Raahauge.

Nu ligger Birkholm langskibs og vintersikkert ved en af sejlklubbens broer. Birkholm overvintrer i vandet, men kommer en gang om året på bedding i Lundeborg.


Selv fartplanen hænger samme sted. Gå bare ned i salonen og se!

Niels-Jørn Raahauge, Thurø - ejer af Birkholm


Det meste af båden står som en øhavshistorisk tidslomme. Autentisk og tæt på, som da båden i 2006 blev taget ud af drift efter 30 års stabil betjening af Birkholm:

- Selv fartplanen hænger samme sted. Gå bare ned i salonen og se. Niels-Jørn Raahauge springer om bord og lyner op i agterdelen af kalechen. Den er sat på senere for at kunne lukke det ellers halvåbne dæk.

Birkholm ligger i vandet ved Thurø hele året. En vintertur på Svendborgsund hører til Niels-Jørn Raahauges fornøjelser med båden. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

- Den er lavet af Jon (Møller, red.) fra Marstal. Hans far syede resten af kalechen i sin tid. Birkholms agterdæk er omgivet af en metalræling monteret på nu irede kobberrør:

- Der er flere sjove kombinationer af metal om bord, forklarer Niels-Jørn Raahauge.

Birkholm er vinterforhalet til en af broerne ved Thurø Sejlklub. Båden bruges også til belastnings-træk på sejlklubbens fortøjningspæle. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Annonce

Kortspil populært

Et par trin af træ fører ned til det bænkeløse agterdæk klædt af maskindørk. Her har passagerer trukket frisk luft under den 50 minutter lange overfart. Eller gods som fx junger, sække, dunke, kufferter eller små møbler kunne transporteres. Styrehuset er også gennemgang til salon og toilet.

Birkholms førerplads er i helt klassisk stil med bl. a. trærat og spritkompas. Alt originalt og analogt. Eneste digitale instrument er en GPS-navigator, som Niels-Jørn Raahauge har tilføjet. Den rene og patinerede salon er overraskende stor for en 25 fods båd. Her var fin plads omkring bord og på sofa til de tilladte otte passagerer. Kortspil var populært under overfarten.

Efter Niels-Jørn Raahauge genmalede Birkholm i de oprindelige farver, fik skrogsiden også påmalet sit lastelinjemærke midtskibs. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Alle hynder i salonen er de originale af læder:

- Puderne er nogle, min kone synes skulle være her.

Fra en bænk i salonen hiver Niels-Jørn Raahauge en lang metalpind frem. Når den stikkes ned i tanken, kan bådføreren se, hvor meget brændstof, der er tilbage. Enkelt og robust. Drivkraften ligger godt lyddæmpet under dørken i styrehuset. En 48 hestes meget startvillig og spindende Bukh, erfarede vi.

Maskinen er flankeret af jernbarrer for at styrke stabiliteten i det solide og yderst driftssikre brugsfartøj.

Den 48 hestes Bukh-diesel fra 2000 startede ved første drej af nøglen. Bemærk jernbarrerne øverst i billedet. De bidrager til at stabilisere bådens gang i søen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
En dobbeltdør fører fra passager- og godsdækket ind til styrehuset. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Niels-Jørn Raahauge har undret sig over anvendelsen af forskellige metaller om bord. Lønningsstøtterne er fx  kobber. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Det halvåbne agterdæk belagt med maskindørk. Her kunne passagerer stå under overfarten - eller dækket kunne anvendes til transport af mindre gods. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Bortset fra puderne står salonen helt originalt fra tiden som passager- og postbåd på overfarten Marstal-Birkholm. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Birkholm-passagererne kunne også komme på toilettet under den godt tre kvarter lange overfart. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Enkelt og robust. Denne metalpind stikkes ned i dieseltanken og viser bådføreren, hvor meget brændstof, der er tilbage. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Fra familiens eget hobby-bryggeri: Øl med båd-etiket. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Et slag kort ved dette bord var en yndet fornøjelse for Birkholm-passagererne. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Fartplanen hænger samme sted, som da båden var i drift som passagerfartøj. I sommerhalvåret var der to daglige afgange fra Birkholm. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Niels-Jørn Raahauge på førerpladsen i Birkholm. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Førerpladsen på Birkholm byder bl. a. på trærat, spritkompas, radar og gashåndtag. GPS'en i bagbord side er Niels-Jørn Raahauges tilføjelse. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Når Niels-Jørn Raahauge ikke længere vil sejle i Birkholm, vil han gerne sælge den til Marstal Søfartsmuseum for samme pris, som han har givet. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Mere øhavsk bliver det næsten ikke - Birkholm af Thurø. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Birkholms stævn er isforstærket. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce