Annonce
Svendborg

Se alle billederne: Fjordbyens Helge - 111 år med røg i skorstenen

Som Svendborgsund har sin Helge, har Flensborg Fjord sin Alexandra. Salondamperen har sejlet i foreløbig 111 år og meldes i god stand. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Alle kan få en unik, sejlende oplevelse på Alexandra. Flensborgs klassiske salondamper drives af frivillige og er et vartegn for grænsebyen ved fjorden. I denne weekend er “Alex” midtpunkt i Dampf Rundum. Søsiden sejlede med om bord.

FLENSBORG FJORD: Svendborgsund har sin Helge, og på Flensborg Fjord sejler Alexandra. Både Helge og Alexandra er mindre passagerskibe i klassisk damperprofil. De er begge bygget til trafik i lokalt farvand, og ingen af dem har sejlet i rute andre steder end på de hjemlige bølger.

I al stilfærdighed runder Sundets Helge 95 år i denne sæson. Den lidt større Alexandra i grænselandets fjord har 111 år på kølen.

Om Helge høres nu og da den misforståelse, at den oprindelig var damper. Selvom Helge er leveret, da dampere stadig blev nybygget og den har en typisk damper-skorsten, har den aldrig haft hverken kedel eller kul om bord. Helges første maskineri var en primitiv brændstof-motor, der sagde tøf-tøf. Derefter har den sejlet med almindeligt diesel-maskineri.

Annonce
Salondamperen Alexandra har sin egen anløbsbro i Flensborgs museumshavn. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Maritim oplevelse

Alexandra - derimod - er skabt til en tyk, sort røgfane fra skorstenen og gloende kul i bugens kedel. Og den er ikke bare et dampskib. Alex, som hun kærligt kaldes, præsenterer sig fornemt som salondamper.

Den skinnende aptering gør salon-betegnelsen fuldt berettiget. Ligesom på Helge er lakeret mahogni, poleret messing og masser af velbevarede detaljer med til at skabe en atmosfære af passagersejlads på oldefars tid. På Alex ovenikøbet ingen rystende og brummende diesel-maskine - kun lyden af det kløvede vand om boven og propellens skumpiskede fjordvand agterude.

At sejle med Alexandra er en maritim oplevelse af høj karat. Undervejs har alle passagerer også mulighed for at stige ned ad lejderen og under dæk opleve en fuldblods dampmaskine i drift. Søsidens varmeste anbefaling.

Vel er der trangt og hedt dernede, men at se de frivillige skrue på haner, overvåge de gamle instrumenter og skovle kul i kedlen er den stejle nedstigning værd.

Sejlads om søndagen

Alexandra har sin faste bro i Flensborgs museumshavn tæt ved byens hovedstrøg. Sæsonen går fra maj til oktober med ture på fortrinsvis søndage. Alle kan løse billet til fx halvanden times rundfart på fjorden. Den koster 13 euro, rundt regnet en dansk hund.

I denne weekend er sejlplanen i anledning af det traditionelle Dampf Rundum-træf intensiveret med fire afgange både lørdag og søndag. Lejlighedsvis sejler salondamperen også på lidt længere ture med landgang i Langballigau eller med fuld musik om bord leveret af Alexandra Dampkapelle.

Røg i skorstenen og tud i fløjten. Der er en helt særlig stemning omkring en dampers afgang. Hver søndag sommeren igennem kan det opleves på Alexandra i Flensborg. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

To krige og to OL

Alexandra er bygget til fjordtrafik for et lokalt dampskibsselskab. Navnet fik den efter gudmoderen, prinsesse Alexandra af Schleswig-Holstein-Glücksburg. I salondamperens lange liv har den foruden stabil passagersejlads på Flensborg Fjord nået at medvirke bag linjerne i begge verdenskrige samt ved sejler-OL i både 1936 og i 1972.

Alexandra har også under anden verdenskrig været anvendt til sejlads med lodser og efter krigen til transport af flygtninge for de britiske styrker i Tyskland. Indsats som dykkerfartøj og bugserbåd er også beskrevet i Alexandras brogede 111 år lange historie.

Et navnebræt. Ligesom på Svendborgsunds Helge kan Alexandra fremvise masser af fine, maritime detaljer. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Ti års frivillig indsats

Som 67-årig fik Alexandra stemplet “urentabel”. Den gamle damper blev til manges fortrydelse pensioneret af Flensborgs fjordrederi og lå i fire år forsømt hen i havnen. Slidt og mærket af et samlet antal sømil - 600.000 - svarende til 22 jordomsejlinger.

Damperens tiltagende forfald fik lokale frivillige til at gå i aktion. De stiftede i 1979 en forening med formålet at redde Alexandra som aktiv damper på Flensborg Fjord.

Efter små ti år med indsamlinger suppleret af delstatsligt økonomisk skulderklap, betydelig frivillig indsats og værfts-ophold i bl. a. Egernsund fyrede en renoveret og nu foreningsejet Alexandra i 1989 op under sin kedel. Fjordens vartegn dampede igen på sommersejladser med passagerer.

Passagerer må færdes overalt på salondamperen Alexandra. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Ny kedel

Nu 30 år senere lyder den gode melding fra Flensborg Fjord:

- Alexandra er i stabil gænge, og den er i god stand. Senest har vi fornyet kedlen, og vi har fået nye redningsbåde om bord, fortæller Rudolf Borrmann fra Förderverein Salondampfer Alexandra til Søsiden.

Fornyelsen af kedlen var både kostbar og besværlig. Alexandra sejlede i 2016 til værft i vadehavsbyen Husum. Her fik den gamle damper løsnet en del af overbygningen og hele skorstenen, så den udtjente kedel kunne løftes op fra skibets dyb og en ny kunne installeres.

Den gamle kedel står kold og fint bevaret til udstilling i gården på Flensborgs søfartsmuseum tæt ved Alexandras anløbsbro. I hallen ved siden af er en dampmaskine afstrippet og funktionen illustrativt forklaret.

Salondamperen Alexandra har gennem 111 år sat sit præg på Flensborg Fjord. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Fyns Amts Avis mener: En god investering i fremtiden

Rundt omkring i kommunerne bliver sidste hånd lagt på det kommendes års budget, og det kan være lidt en jungle at navigere rundt i, hvis man vil forsøge at finde hoved og hale i alle tallene. I det hele taget kan det der med økonomi hurtigt blive noget, som er svært at overskue og gennemskue. Det behøver ikke engang at være et kommunalt budget, det handler om. Det kan også være den helt private økonomi. Især hvis man står på helt uden forudsætninger for at kunne skabe sig et overblik over, hvordan pengene bruges klogest og hvilken type penge, man helst skal holde sig helt fra. Derfor er det et godt initiativ, der er sat gang i Svendborg Kommune. Et samarbejde mellem kommunen, handelsskolen i Svendborg og et pengeinstitut, skal hjælpe nogle af kommunens ældste skoleelever til at forstå, hvordan en privatøkonomi egentlig er skruet sammen, hvordan et budget fungerer og ikke mindst hvilke lån, det bare en skidt idé at røre ved. Det har i nogle år været meget nemt at låne penge, men jo nemmere det er, desto dyrere er lånet også ofte, og det kan jo være nemt at lade sig friste. Forhåbentlig ved de fleste efterhånden, at kviklån bare er en sløj idé at kaste sig over, men det skader absolut ikke, at de nye generationer får forklaret, hvad der skidt, og hvad der er kanel, af en person, der er næsten jævnaldrende med dem selv. Sandsynligheden for, at der bliver hørt grundigt efter er formentlig større end, hvis det er et menneske på deres forældres alder, der står med en løftet pegefinger. Den slags er der nok af i deres liv, og skal det virkelig trænge ind, er det vigtigt at undervisningen i privatøkonomi foregår i øjenhøjde. Sandsynligheden for, at informationerne sidder fast, øges markant. Umiddelbart bliver det da også godt modtaget. De elever Fyns Amts Avis har talt med om projektet har taget godt imod undervisningen. Så præsenteres det rigtigt, er sandsynligheden for en god modtagelse af budskabet også stor. Og så kan det være, at vi oplever bare lidt færre mennesker, der havner i en gældsspiral, hvor dårlig økonomi og deraf følgende kviklån er dagens ret. Derfor fortjener de involverede parter i undervisningsprojektet stor ros. Det er - meget apropos - en god investering i fremtiden.

Annonce