Annonce
Søsiden

Se alle billederne: Da Lohals-galeasen Anna Møller af Svendborg fik vand under kølen

Galeasen Anna Møller blev første gang søsat fra byggeværftet i Randers i 1906. A. P. Møller skænkede i 1976 galeasen til Nationalmuseet som nyrenoveret fra Ring-Andersen i Svendborg.  I fredags blev Anna Møller igen søsat efter renovering på Nationalmuseets eget værft i Holbæk. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Nationalmuseet er tæt på at have afsluttet en totalrenovering af fragtskibet bygget til en sejlskipper fra Langeland for 115 år siden. Søsiden fulgte hele søsætningen i Holbæk.

HOLBÆK: Efter mere end fem år i Nationalmuseets værftshal på Holbæk havn har Anna Møller af Svendborg nu fået vand under kølen.

Den motorløse galease, der i 1906 blev bygget til en skipper i Lohals, har været under totalrenovering for midler doneret af A. P. Møller.

Skibsbygger Morten Møller fra Nationalmuseet har gennem alle godt fem år været daglig leder af den omfattende renovering af Anna Møller. Foto: Søren Stidsholt Nielsen


Annonce

Anna Møller er vigtig for formidling af den maritime kulturarv.

Morten Møller, daglig projektleder, skibsbygger, Nationalmuseet


- Det er en stor dag. Vi er glade. Anna Møller er vigtig for formidling af den maritime kulturarv. Derfor har vores arbejde også kunne følges af publikum, fortæller søsætnings-dagens travleste mand, daglig projektleder og skibsbygger Morten Møller fra Nationalmuseet.

Galeasen hed oprindelig Esther af Lohals. Da A. P. Møller skænkede den nyrenoveret i 1976, skiftede den navn og hjemhavn med relation til skibsreder Mærsk Mc-Kinney Møllers mor og til de familiære bånd til byen, hvor rederiet blev grundlagt to år før galeasen blev bygget. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
- Vi malede til næsten midnat for at være klar til søsætningen, fortalte Nationalmuseets skipper Martin Andersen til Søsiden. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Nej, de har ikke glemt propellen. Galeasen Anna Møller er Danmarks største sejlende sejlskib uden maskine. Når den skal ud eller ind i havnene, eller når vinden flover, plejer det at kræve slæb eller bugsering.  Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Anna Møller er siden december 2015 renoveret i denne tidligere trælasthal på havnen i Holbæk - nu Nationalmuseets værft. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Værftshallen er udstyret med bl. a. et omfattende maskineri til forarbejdning af træ, en svedekiste og krangrej i loftet. I hallens ene side er der etableret publikumsplatform for formidling af det maritime håndværk. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Den hæve- og sænkbare blokvogn gøres klar til at skyde ind under Anna Møllers afstivninger af stål. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Før Anna Møller kan bevæge sig mod vandet, skal tunge, grove sager bakses på plads med stor præcision. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Finjusteringer var der masser af inden afgang for sikker transport af det omkring  44 ton fartøj. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Søsiden fulgte hele den vellykkede flytteoperation fra hal til havn.

I værftshallen hvilede Anna Møller i en vugge af stål. Vuggen fik bakset en hæve-sænkbar blokvogn ind under sig. Blokvognen løftede det 44 tons skib, og en lastbiltrækker blev koblet på. Med larve-fart og styrende på blokvognens tyve agterste dæk blev Anna Møller bakket ud af hallen.

Tæt på køreklar. Blokvognstrækkeren er i den anden ende og skal bakke ud. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Anna Møller i frisk udeluft for første gang i fem og et halvt år. Galeasen måtte bakkes en omvej ud ad denne port, da porten nærmest havnekajen ikke er høj nok. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Blokvognens i alt tyve bagdæk og dens otte fordæk kan alle dreje for optimal manøvrering. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
De sjællandske firmaer Jesper Thygesen A/S og Lastbilcentralen stod for blokvognstransport og mobilkranløft. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Anna Møller undervejs fra hal til kaj. Den spektakulære operation blev opmærksomt fulgt af træskibsfolk og holbækkere. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Her får transporten et uventet problem. En parkeret personbil holder i vejen. Morten Møller må aktivere værftets gaffeltruck for at flytte nogle sten før .... Foto: Søren Stidsholt Nielsen
... muskelstærke mænd kunne skubbe bilen fremad for fri passage af blokvognen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Marginen er snæver, men nu er der hul igennem. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Undervejs hen til kaj-kanten, hvor en 300 tons mobilkran ventede, måtte vogntoget stoppe. En parkeret personvogn holdt i vejen.

Hurtig løsning: Morten Møller hentede en truck, fjernede nogle store sten, og muskelstærke mænd fik løftet bilen. Et øjeblik efter kom bilens forundrede ejer ...

En mobilkran, der med korteste udlæg kan håndtere op til 300 ton, holder klar til løfte Anna Møller fra blokvogn til havnebassin. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Gjorderne til løft er noget bredere end dem, lystsejlere kender fra udsætning og optagning. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Mens Anna Møller får en stroppetur, giver tømrer Peter Bruun Steffensen (tv.) fra Nationalmuseet og Morten Møller skibet en gang bundmaling, hvor kølen stod på blokvognen. Bundmaling er ikke pæleorms livret. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Så er det tæt på løft. Til venstre ses Nationalmuseets skonnert Bonavista af Marstal. Selvfølgelig med festlig flagning. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Princippet for Anna Møllers søsætning er velkendt for de fleste lystbådejere - her bare i større skala. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Den flyvende Svendborg-galease ... Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Stråkølen - det underste af skibet - er nu i kontakt med vandet. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Så flyder Anna Møller for første gang siden den 10. december 2015. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
For publikum var søsætningen af Anna Møller en fin oplevelse. Den årelange renovering har alle kunne følge tæt på i værftshallen i baggrunden. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Styrmand på Bonavista Maja Holst gør klar til affendring af Anna Møller. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Martin Andersen (tv.) og Morten Møller i snak umidddelbart efter søsætningen: - Holder hun tæt ...? Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Maja Holst i aktivitet. Det meste er nyt og dufter endnu af maling. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Løftestropperne har sluppet Anna Møller - nu formet som et omvendt McDonalds-logo. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
De to øhavs-hjemmehørende træskibe Bonavista af Marstal (tv.) og Anna Møller af Svendborg får i fremtiden faste liggepladser her foran kontorbyggeriet på Holbæk havn.  Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Skibsingeniør og Marstal-uddannet sømand Nis Hammer i gang med målebåndet. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Marstalleren Peter Henningsen fra Nationalmuseet fulgte også søsætningen. Peter Henningsen er chef for Frilandsmuseet Det Gamle Danmark og for Nationalmuseets aktiviteter indenfor søfart og maritime håndværk, herunder fartøjssamlingen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Anna Møllers kabys til montering på fordækket står endnu ufærdig i værftshallen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Da Anna Møller kom i vandet, var det store spørgsmål: Er hun tæt?

Det blev Morten Møller og Nationalmuseets skipper Martin Andersen enige om, at sådan så det heldigvis ud. Derefter slækkede mobilkranen sine stropper.

I løbet af de næste par uger skal Anna Møller have master på, rigges op, have monteret kabys plus have grej om bord.

Færdiggørelsen af Anna Møller forventes at være afsluttet til en festlighed på havnen i Holbæk fredag den 11. juni, oplyser Nationalmuseets chef for fartøjssamlingen, Peter Henningsen.

Annonce
Erhverv For abonnenter

Skjoldnæs-kaptajn har afleveret sine nøgler: Stopper med øjeblikkelig virkning

Fyn

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Torsdagens coronatal: 173 testet positiv det seneste døgn - antallet af indlagte stiger med fire

Annonce
Annonce
Annonce
Svendborg

Skepsis over ny legeplads: Kommer til at gå ud over torvehandlen

Ærø For abonnenter

Hverken glamping eller hotel: Søbygaards fremtid er på plads

Faaborg-Midtfyn

Sensationelt fund: Ligsten over prominent Faaborg-købmand dukker op under kirkens gulv

Langeland For abonnenter

Nyt fra Langelands erhvervsliv: Gode penge i grise, svære kår for yoga-retreat og parløb i Peløkke og Luxenborg uden den store succes

Erhverv For abonnenter

Trælastkæden Bygma bekræfter: - Ja, vi er på vej til Svendborg

Fyn For abonnenter

Link til artikel med opdaterede corona-tal fra din kommune

Danmark

Her er de nyeste corona-tal søndag: 497 nye smittetilfælde

Fyn

- Skær den over, Sunke, sagde de - men Sunke fortsatte: Nu søsætter han snart Unda fra 1914

Fyn

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Ærø

Pengene vælter ind: Ærø kåret til Europas mest energiansvarlige ø

Danmark

Snart bliver toiletbesøg en del af corona-bekæmpelsen

Svendborg

Snart kan børnene rutsje og klatre i midtbyen: Sådan kommer den nye legeplads på torvet til at se ud

Langeland For abonnenter

Værtshus-ejer i retten for at holde åbent under nedlukning: - Det er ikke rimeligt med så kort varsel at regne med, at vi har styr på restriktionerne

Kultur

Fem nye navne på Heartland: Fleetwood Mac-legende giver sin første solokoncert i Danmark

Annonce