Annonce
Erhverv

Scoutbase giver søfolk over hele verden en stemme: Mulighederne er endeløse

Som tidligere ulykkesefterforsker i Den Maritime Havarikommision ved Mads Ragnvald Nielsen, at der altid er mennesker involveret i ulykker til søs. Scoutbase tilbyder en løsning, så man ved, hvor man skal sætte ind for at optimere søfolkenens forhold og muligheder for at præstere optimalt og dermed også undgå ulykker. Foto: Trine Grauholm
Som tidligere ulykkesefterforsker i Den Maritime Havarikommision kunne Mads Ragnvald Nielsen se, at der altid var mennesker involveret i ulykker, men hvordan har man som rederi fingeren på pulsen i forhold til sine medarbejdere, deres sikkerhed og procedurer, når de befinder sig vidt forskellige steder i verden og hele tiden bevæger sig rundt? Det problem har Scoutbase løst ved at udvikle en it-løsning, der gennem korte spørgsmål til de søfarende giver et øjebliksbillede af de betingelser, de skal præstere under. Løsningen er allerede ude på alle Shells skibe, og mulighederne er uendelige, vurderer Mads Ragnvald Nielsen.

Svendborg: Man skal et godt stykke op i helikopteren for at finde ud af, hvad britiske hjemmehjælpere og søfolk over hele verden har til fælles.

Det udsyn har Mads Ragnvald Nielsen og Yassin Askar imidlertid, for sammen kunne de allerede for fire år siden se, hvordan et system, der tager udgangspunkt i de to faggruppers fællestræk, i princippet giver endeløse muligheder for et mindre startupeventyr på Fremtidsfabrikken i Svendborg.

Dengang kombinerede de deres viden til at udvikle og indføre et helt nyt og skalerbart system, der på alverdens skibe skal give et øjebliksbillede af, hvordan søfolk over hele verden har det. Dermed giver systemet også et øjebliksbillede af de søfarendes muligheder for at præstere optimalt i deres job.

Annonce

I London havde Yassin Askar forinden udviklet et lignende it-system, der skulle give de britiske hjemmehjælpere mulighed for løbende at vurdere og indrapportere ændringerne i borgernes behov med udgangspunkt i deres jævnlige besøg i stedet for én årlig gennemgang af borgernes tilstand og visitering af hjælp. Samtidig kunne Mads Ragnvald Nielsen som ulykkesefterforsker i Den Maritime Havarikommision se et behov for noget lignende til søs.

For selv om søfolk er dygtige til at få ting til at virke med de midler, de har til rådighed, er det langtfra sikkert, at de har optimale betingelser for at udføre deres job. Desuden havde Mads Ragnvald Nielsen fra sin egen tid på havet oplevet mange eksempler på ting, der kunne gøres bedre. Ofte endte hans oplevelser imidlertid som enkelt-oplevelser, der ikke blev gjort noget ved, selv om søfolk andre steder på havet ganske givet har bemærket noget lignende.

- Som skibsreder er det svært at have fingeren på pulsen i forhold til de bump på vejen, der gør det svært at være sømand, og der er ikke nogen, der systematisk arbejder med, hvad det er for nogle rammer, vi sætter op for de søfarendes arbejde. I den ideelle verden havde man en hær af antropologer, psykologer og sociologer til at rende rundt på skibene for at indsamle information, men den model er dyr, den er ikke skalerbar, og den er meget langtfra den maritime verden. I stedet har vi udviklet et teknologisk system, der gør, at vi kan indsamle viden, der gør det muligt at kvalificere den debat, der gerne skulle komme bagefter, forklarer Mads Ragnvald Nielsen.

En ny måde at tænke på

Formålet er at gøre det nemmere at arbejde og leve til søs ved at optimere søfolkenes arbejdsbetingelser og sikkerhed. Et behov, der kun er blevet yderligere understreget i løbet af coronaperioden, hvor søfolk i lange perioder ikke har haft mulighed for at af- og påmønstre skibene. Det satte lup på behovet for at gøre det nemmere at bo og arbejde samme sted uden mulighed for at tage hjem - både hvad angår det sociale liv om bord og kommunikationen, men også når det kommer til emner som forplejning, tilgængeligt værktøj og ordentlige madrasser.

Vi har oplevet, at der er lidt højere til loftet i udlandet, og det er den kurv, vi nu lægger vores æg i. Vi har ikke brug for pludseligt at skifte gear, men vi skal gradvist op på den en større klinge.

Mads Ragnvald Nielsen, Scoutbase

Med Scoutbases system popper der derfor hver anden dag et enkelt spørgsmål op, når den søfarende logger på skibets wifi, og de anonyme svar giver samlet set en stor viden om situationen på de enkelte skibe. Formålet er blandt andet at minimere antallet af ulykker, fordi man med den viden kan gå fra en meget reaktiv tilgang, hvor man gør, som reglerne foreskriver, og undersøger ulykkerne, når de er sket, til at have muligheden for at forhindre ulykker ved at optimere forholdene til søs.

Systemet er udformet, så søfolkene gerne skulle opleve, at det giver dem en stemme, og at de bliver hørt.

- Systemet giver ikke det fulde billede, så vi skal gerne have en menneskelig interaktion bagefter og også inddrage de søfarende i løsningsmodeller, så de får ejerskab både over processen, og det der efterfølgende kommer ud af den. Det er en fuldstændig ny måde at tænke på i den maritime branche. Det er en heftig udfordring, vi har sat os for, for det er en hel branche, vi skal uddanne i retning af noget helt andet end det, man er vant til at gøre, erkender Mads Ragnvald Nielsen.

Annonce

Shell som partner

Med én medarbejder i Svendborg, én i København, én i Canada og én i Italien, indså Scoutbase-stifterne hurtigt, at virksomheden ville få brug for strategiske partnere i bestræbelserne på at rykke branchen. Det fik Scoutbase først gennem DFDS. Et samarbejde, der dog blev svært under den første fase af coronakrisen, fordi hverken Scoutbase eller andre fik mulighed for at komme om bord og installere deres system. Til gengæld lykkedes det virksomheden gennem programmet Rainmaking at få et samarbejde i stand med Shell.

Scoutbase

  • Blev stiftet i 2017 af Mads Ragnvald Nielsen og Yassin Askar.
  • De kombinerede deres viden om søfart, ulykker til søs og it-løsninger til at udvikle en teknologisk løsning, der forbinder søfolk over hele verden og hver anden dag spørger brugerne om ét enkelt spørgsmål, som det tager højest 30 sekunder at svare på.
  • I pilotprojektet med Shell havde Scoutbase en svarprocent på 85, og mange benyttede sig af muligheden for at svare mere uddybende end blot ved at bruge de gængse svar-muligheder.
  • I dag er løsningen ude på alle Shells skibe, og Socutbase er i gang med at lande de næste kunder.
  • På sigt er det meningen, at virksomheden vil udbrede løsningen til andre brancher, hvor medarbejderne også arbejder på forskellige destinationer langt væk fra kontoret.

I første omgang fik Scoutbase systemet ud på fem af oliegigantens skibe i tre måneder. Langtfra længe nok til at vurdere, om systemet på sigt kan gøre arbejdet til søs nemmere og måske endda forebygge ulykker, men længe nok til at overbevise Shell om, at systemet fungerer og ikke går ned hele tiden, og at søfolkene er villige til at deltage. Faktisk lå Scoutbase med en svarprocent på 85 meget højt i test-perioden, og efterfølgende har virksomheden rullet systemet ud til alle Shells skibe på en et-årig licens, som netop er blevet fornyet.

Systemet kan både spørge til emner, som man ved har betydning for menneskers præstationer, men man kan også selv vælge at undersøge et specifikt emne.

- Vi ved for eksempel, at søvn er et problem. Skibe går på grund, fordi folk falder i søvn. Konkret havde de hos Shell gjort alverdens ting for at komme søvnproblemerne til livs. De havde brugt wearables og lavet om i arbejdsrutiner, men da Scoutbase spurgte de søfarende, viste det sig, at de selv pegede på elendige madrasser som forklaringen. Nogle gange er det ikke så svært at lave forbedringer, men det kræver, at man får tingene hevet op til overfladen og talt om dem, forklarer Mads Ragnvald Nielsen.

Annonce

Kan bruges i mange brancher

Her og nu arbejder Scoutbase på at lande nye kunder, og på sigt er det planen, at Scoutbase skal bredes ud til flere brancher.

Det kunne være hospitaler, hvor man også gerne vil have et øjebliksbillede af tingenes tilstand for at kunne gribe ind og forbedre mulighederne for at kunne præstere optimalt i tide. Boreplatforme, miner og serviceteknikere er også oplagte målgrupper, og det samme er lastbilchauffører, raffinaderier og luftfartsindustrien.

- Vores strategi er først at skabe en forretning, der giver overskud i det maritime, og så kan vi investere i andre områder. Det, vi gør, ville være meget nemmere på et kontor, hvor alle sidder samme sted, men vores styrke er, at vi kan forbinde folk i felten over hele verden, selv om de ovenikøbet flytter sig. Dem kan vi binde sammen med teknologien, og det er mange interesserede i, for det er meget svært. Den datadrevne måde at sende informationer på, kender vi allerede fra maskiner, der selv sender data, når noget skal skiftes, men det er helt nyt at man laver samme planlagte vedligehold på mennesker, selv om de er helt centrale for alle operationer, forklarer Mads Ragnvald Nielsen.

EY Entrepreneur Of The Year

  • EY Entrepreneur Of The Year kårer hvert år en række regionale vindere på tværs af brancher og virksomhedstyper ved seks forskellige regionskåringer. Landsfinalen holdes den 13. januar 2022 i København.

  • Scoutbase har været blandt kandidaterne i startup-kategorien.

Han ser endeløse muligheder og på sigt kan Scoutbase blive verdens største database for menneskelige faktorer.

På kort sigt handler det dog om at lande den næste kunde og den næste samarbejdspartner, der kan være med til at løfte Scoutbases løsning ind i den maritime branche.

- Udfordringen er at holde os i live, til de her ting begynder at få momentum. Vi er en del af det maritime innovationsmiljø i Danmark, men der er ikke så meget handling. Vi har oplevet, at der er lidt højere til loftet i udlandet, og det er den kurv, vi nu lægger vores æg i. Vi har ikke brug for pludseligt at skifte gear, men vi skal gradvist op på den en større klinge, understreger Mads Ragnvald Nielsen.

Annonce
Langeland For abonnenter

Forslag om statslig lånegaranti på huskøb: - Det er et godt skridt på vejen, men det gælder ikke erhvervsdrivende

Annonce
Annonce
Annonce
Svendborg

Aftale om støjskærm endeligt på plads: Forventes færdig i 2023

Ærø For abonnenter

Dyr dame: Ellen er 40 millioner dyrere end planlagt

Sport

OB har den ene støvle i pokalsemifinalen

Svendborg

Solouheld i Svendborg: Politi og beredskab massivt til stede

Flertal afsætter én milliard til trængte sygehuse

Langeland For abonnenter

Her er ugens bolighandler på Langeland

Fyn For abonnenter

Link til artikel med opdaterede corona-tal fra din kommune

Erhverv

Minister om trawlfri zone: En hjælp til fiskerne

Faaborg-Midtfyn

Bentes brunsvigere blev et stort hit: Men nu er det slut - bageri lukker ned efter 26 år

Se Danmark: Danmarks måske billigste gård

Debat

Klumme: Der er håb derude

Sport For abonnenter

Søndagsnavne med flere folk fra Hall of Fame i Ådalen og italiensk glæde over Christian Eriksens optræden samme sted

Sport

Svendborg Rabbits sejrer ovenpå corona-nedtur: - Jeg skal ikke lægge skjul på, at det ikke blev den kamp, vi havde håbet

Annonce