Annonce
Ærø

Samka tæt på at aflyse Folkemødet: - Vi er ikke herre over vejret

Samka vel ankommet, men på en dårligere placering i havnen i Allinge end planlagt. Foto: Chris Hammeken
Vejret drillede den ærøske delegation på vej til Allinge, og Samka har på grund af forsinkelse fået en dårlig placering i havnen i Allinge. Kaptajn og arrangør er bare glade for, at det lykkedes at komme frem, og det ikke blev nødvendigt at aflyse helt eller delvist.

Bornholm: Klokken cirka 10.30 torsdag formiddag gik museumscoasteren MS Samka ind i Allinge Havn for at deltage i Folkemødet på Bornholm. Oprindeligt var det planen at anduve tirsdag eftermiddag, og dermed er den ærøske base under Folkemødet næsten to døgn forsinket, fordi skibet på grund af dårligt vejr måtte ligge i havnen i Stubbekøbing på Falster for at vente på bedre vejr.

Ifølge kaptajn Søren Vestergaard blæste det 12-14 meter i sekundet - lige imod sejlretningen, hvilket ifølge kaptajnen ville være en udfordring for et lille skib som Samka.

- Det er ikke storm, men en god kuling, og så kommer vi ingen vegne, og så er der ikke nogen grund til at ligge og hoppe rundt derude, siger han.

Og vejret er et vilkår, som man som sømand ikke er herre over, understreger han.

- Det er vi jo ikke. Så siger folk, at vi kunne da bare være sejlet noget før. Jamen, vi kunne da også være blevet herovre fra sidste år. Det giver jo ingen mening.

Den forsinkede ankomst har betydet, at Samka ikke fik den plads i inderhavnen, som ellers var tildelt skibet. I stedet ligger hun i yderhavnen på den yderste mole. For to år siden lå Samka ved den modsatte kaj i yderhavnen, mens den ærøske base sidste år var fornemt placeret i inderhavnen.

- Vi ligger dårligt ved ydermolen. Det er den ringeste placering overhovedet. Der skal bare komme en smule fra øst, så ligger vi og hopper rundt. Men sådan er det, det var, hvad vi kunne gøre, hvis ikke vi ville sejle hjem igen, siger Søren Vestergaard og tilføjer:

- Som kaptajn har jeg det fint med det, men det er synd for arrangøren.

Annonce

Samka på Folkemødet

Samka er på Folkemødet på Bornholm for ottende gang.

Museumscoasteren, som er bygget i 1956 i Marstal, er i år vært for debatter under overskriften "Ø, land og by i balance". Det er økommunerne Ærø og Samsø samt Balance Danmark (tidligere Danmark på Vippen), der samarbejder og har debatter på Samka.

Udvalgte debatter på Samka:

  • Torsdag: Lavere færgepriser til ø-kommunerne hele året?
  • Fredag: Maritimt iværksætteri i mindre havnebyer
  • Lørdag: Lokal sundhed - Øerne som sundhedseksperimentarium

Ærøs bidrag til Folkemødet planlægges og koordineres af Ærø Turist- og Erhvervsforening.

Maver skal trykkes

Arrangøren er turist- og erhvervsdirektør Chris Hammeken, som da også er ærgerlig over, at Samka har fået en anden placering, men omvendt er han glad for, at de overhovedet er fremme.

- På et tidspunkt så det ud til, at vi måtte aflyse debatter. Vi var meget tæt på at aflyse hele torsdag, så det gode ved det er, at vi kan holde debatterne, siger han.

Og debatterne, der har ærøsk relevans, er blandt andet en debat sent torsdag eftermiddag om landevejsprincippet, for blandt andre Ærø vil meget gerne have taget det sidste skridt, så det bliver billigt at sejle med landets færger hele året, inklusive højsæsonen i sommerferien, som nu er undtaget.

Derudover peger Chris Hammeken på en debat om sundhedsområdet og maritimt iværksætteri, og så vil han også bruge tid på at snakke med folk mellem debatterne, blandt andet om bryllupsturismen.

- Vi skal have trykket på nogle forkellige maver, som han siger.

Folkemødet begyndte torsdag formiddag og fortsætter indtil søndag middag.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Debat: Man mister noget uerstatteligt og unikt på søfartsmuseet, hvis man fusionerer

Læserbrev: Jeg er ikke fra Marstal, har ikke familie på øen, har aldrig boet der. Men jeg har i en årrække arbejdet sammen med Marstal Søfartsmuseum inkl. coasteren Samka. Jeg er bedrøvet på alles vegne i den i Fyns Amts Avis omtalte tvist, men angår spørgsmålet kompetencer og åbenhed på Marstal Søfartsmuseum, så har jeg oplevet det stik modsatte af, hvad jeg har læst i avisen fredag 27. september. Jeg ville ikke tro det, hvis søfartshistorien i Marstal blev formidlet i et sprog tilpasset tidens normer og formidlingstrends. Når jeg besøger museet eller engagerer dets ansatte i mine projekter, er det afgørende, at de, der formidler historien ikke blot har læst den, de har levet den. De er originaler i ordets fineste betydning. Moderniserer man museet, eller fusionerer man det med eksempelvis Ærø Museum, så mister man noget uerstatteligt og unikt, og jeg, sammen med mange andre, kan lige såvel tage til Holbæk, Helsingør eller Hobro. Jeg kender alt til forskningsmiljøer, hvor den viden der genereres, bliver inden for murerne. På Marstal Søfartsmuseum er det omvendt. Søfartshistorien eksisterer mellemfolkeligt - på museet og i byen. Vil man tættere på, kan man engagere sig som frivillig - dem er der mange af hos Marstal Søfartsmuseum - folk arbejder for at bevare en fælles arv og betragter hinanden i øjenhøjde, ph.d., skolelærer, tømrer eller maskinmester. Indfødt eller tilflytter er underordnet - det væsentlige er søfartshistorien som fællesnævner. Hvad angår kompetencer i øvrigt, så har jeg oplevet museets ansatte og frivillige gøre studerende fra 16 nationer nysgerrige på søfartshistorie, respekt. Gennem de seneste seks år har jeg besøgt Marstal Søfartsmuseum med studerende mange gange. Sidste år havde vi 36 internationale arkitektstuderende på ekspedition i Det Sydfynske Øhav. Heraf er der flere, der på eget initiativ har videreudviklet deres relation til museet og tilført Ærø en række udviklingsidéer. At de gider det, baserer sig på den fantastiske imødekommenhed vi har oplevet på museet - uanset om vi var kvinder eller mænd, fra Holland, Hong Kong eller København.

Annonce