Annonce
Søsiden

Søsiden kikker agterud: Nedslag på årgang 2021

Fik du læst det hele: Et overblik med udvalgte sider fra årets løb.

SVENDBORG: Søsiden er Fyns Amts Avis' faste maritime rubrik, der bringes på FAA.dk og i den trykte avis de fleste lørdage året rundt. Redaktionen har bladret i nogle af årets opslag og har her udvalgt nogle stykker til overblik. Alle artikler kan læses fuldtud på FAA.dk/Søsiden, hvor der også til mange artikler er ekstra billeder.


Undine - Danmarks flotteste klassiske lystbåd

Søsiden, 28. august 2021

MARSTAL: Danmarks flotteste klassiske lystbåd anno 2021 hedder Undine, ligger i Marstal og tilhører ægteparret Gerda og Ebbe Andersen, Marstal. Hæderen er tildelt Undine hele to gange i år. Først til sommerstævnet i Dansk Forening for Ældre Lystfartøjer og siden i Svendborg Classic Regatta. Undine er en 55 kvm spidsgatter designet af Aage Utzon og bygget i 1937. Ebbe Andersen, fhv. værftsejer, har siden anskaffelsen af Undine i 2016 løftet det sjældne fartøj til den nuværende skønhed. Søsiden kikkede om bord.

Revisoren: Farvel regneark - goddag styrehus

Søsiden, 23. januar 2021.

RUDKØBING / SVENDBORG: Efter et arbejdsliv som revisor med egen forretning i Svendborg besluttede Torben Tranberg, Rudkøbing, sig for at tage uddannelsen til kystskipper på Marstal Navigationsskole. Som tænkt, så gjort. Torben Tranberg var i forvejen engageret i det maritime liv ved Øhavet, bl. a. som frivillig på Svendborgs veterancoaster, Caroline S. Med kystskipper-papirerne i hånden har Torben Tranberg i sommer været påmønstret som fører af Caroline S. under sejladserne med fiskefoder fra Haderslev til Musholm Bugt.

Så stor er Ærøskøbings nye standard-færge

Søsiden, 27. november 2021.

SVENDBORG/ÆRØSKØBING: Alt tyder på, at planen om standardisering af nye kommunale færger får medvind. Projektet fra Færgesekretariatet i Ærøskøbing, Odense Maritime Technology og Pension Danmark hjælpes også frem takket være de aktuelle statslige støttemillioner til CO2-reduceret sejlads. De første standardfærger kommer sandsynligvis til at sejle på Hals-Egense. I Øhavet har ruterne til Ærøskøbing, Skarø-Drejø og Lyø-Avernakø vist interesse.

- Fund af skibsjournal er vores guldhornene

Søsiden, 30. januar 2021.

MARSTAL: Selvom det var tidligt på året, havde museumsinspektør Karsten Hermansen fra Marstal Søfartsmuseum julelys i øjnene, da han fortalte Søsiden om et helt unikt, maritimhistorisk fund: Skipper Christen Jørgensen Boyes håndskrevne, komplette og relativt velholdte skibsjournal fra alle sejladser med Marstal-jagten De Fire Brødre fra 1786-1807. Marstal-museet bekendt findes der ikke tilsvarende andre steder. - "Det er vores guldhornene", siger de. På sigt skal fundet danne baggrund for en bogudgivelse.

Solomesteren satte Silverrudder-rekord

Søsiden, 18. september 2021.

SVENDBORG: Jan Møller er Danmarks ukronede mester i solosejlads. Over 60.000 sømil har han sejlet alene, bl. a. på en Jorden rundt. Før årets Silverrudder arrangeret af Svendborg Amatør Sejlklub blev Søsiden inviteret om bord på hans nyanskaffede German Frers 50 fods sejlbåd. Året satte både rekord i startende deltagere - 380 i alt - og Jan Møller satte omsejlingsrekord i den største kølbådsklasse. Samtidig satte sydfynske Jan Hansen Fyn Rundt-rekord overalt med 14 timer og 8 minutter i sin trimaran.

Undervandskik på Svendborg havn

Søsiden, 10. april 2021.

SVENDBORG: Kaj, bolværker og bund er vigtige elementer i en havn. Noget af det er synligt, og andet kræver dykkerkik eller elektronisk grej til inspektion. Svendborg havn fik i år for første gang undervands-inspiceret hele havnen. Det krævede langsom sejlads med et specialfartøj fra Munkebo-firmaet Sensorsurvey. Efterfølgende kan havnen anvende scanningen til prioritering af vedligeholdelse. Søsiden sejlede med på havnerundfart i det avancerede fartøj.

Verdens største sejlskibs-renovering

Søsiden, 13. november 2021.

HAMBORG: Færdiggørelsen af firmastbarken Peking vil ende i op mod 300 mio. kroner. Dermed vil den være det hidtil dyreste projekt for renovering af et sejlskib til museumsbrug. Og flot bliver det. Søsiden har fulgt projektet i flere stadier - først på Peters Werft ved floden Stör og i år langs kaj i Hamborg. Den 115 meter lange Kap Horn-farer åbnes for publikum i 2023 og skal senere være vartegn for Hamborgs kommende, nationale havnemuseum. Før Peking blev hentet til Hamborg, lå den forsømt i New York.

Endelig: Miljøskibene blev færdige

Søsiden, 20. marts 2021.

SVENDBORG/FAABORG: Søsiden var med, da Miljøstyrelsens famøse vandprøveskibe anløb Svendborg efter ombygning på Faaborg Værft. Dermed var et mere end otte år langt, dyrt og stærkt kritiseret forløb omkring statens fornyelse af vandprøve-fartøjer afsluttet. De "nye", nu ti år gamle katamaraner Sif og Frigg er sat i drift for optag af vand- og bundprøver i de indre danske farvande. De gamle og mindre skibe, bl. a. Liv II med base i Svendborg, planlægges solgt.

Her drejer det sig om blokke til sejlskibe

Søsiden, 12. juni 2021.

MARSTAL: På sejlskibe glider tovværk gennem blokke af træ. Blokkene kan dels få tovværket til at ændre forløb og dels kan det geare - forstærke - det manuelle træk i tovet. En af verdens få blokfabrikker er Maritime Woodcraft i Marstal. Blokdrejeriet lå tidligere i Ollerup. Nu er det under HCC Bådeværft i Marstal ejet af Monica Fabricius. Virksomheden, som Søsiden besøgte, meldes i god gænge. Maritime Woodcraft har i forbindelse med værftets overtagelse af en hal et andet sted på havnen fået mere plads.

Langelands-færge fra 1955 sejler endnu

Søsiden, 24. april 2021.

RUDKØBING/HUNDESTED: Bilfærgen, der indtil Langelandsbroen stod færdig i 1962, forbandt Rudkøbing med Tåsinge og til sidst Siø, sejler endnu. Ikke som veteranfærge, men i fast drift som afløser og højtids-forstærkning på genvejs-ruten Hundested-Rørvig. Færgen blev bygget i Gråsten til Rudkøbing-Vemmenæs Færgerute i 1956. Den fremstår i fin stand, kunne Søsiden rapportere efter en overfart på Isefjordens udmunding. Ikke mindst springer nostalgien frem i styrehuset med mahogni-rat, historisk motorstyring og masser af pudsekrævende messing. Færgen blev i sin tid leveret til Langeland som m/f Vemmenæs. Siden 1985 har den heddet Nakkehage.

Da 50 sejlskibe stod ud på Fyn Rundt

Søsiden, 31. juli 2021.

SVENDBORG: Sydfynsk sommer ved juli-tid er lig med kappedysten for de store, bevaringsværdige sejlskibe. De op mod 50 fartøjer er flotte at skue på de fynske farvande, og de bringer glade, maritime dage til havnene. Efter corona-aflysning i 2020 blev årets Fyn Rundt-sejlads gennemført med anløb i bl. a. Faaborg, Svendborg og Ærøskøbing. Finale i Middelfart. Næste år startes i Bogense. Undervejs til målet i Svendborg anløbes bl. a. Marstal og Faaborg. Søsiden sejlede i år med på Svendborg-galeasen Grønne Erna.

Kom helt tæt på: Giganter gennem Gabet

Søsiden, 6. marts 2021.

ENEBÆRODDE: Ikke mange steder kan man stå på stranden og betragte nogle af verdenshavets største skibe passere forbi få meter ude i vandet. Den oplevelse kan man få på begge sider af Gabet, Odense Fjords udmunding i Kattegat. Når skibe på 300 meter eller mere slæbes gennem Gabet, sker det i forbindelse med besøg på Fayard-værftet på Lindø. Søsiden fulgte fra Enebærodde-siden, da den russiske naturgas-tanker Fedor Litke fik hjælp af tre Svitzer-bugserbåde.

Søfartsmuseum købte sin egen jagt

Søsiden, 21. august 2021.

MARSTAL/FAABORG: Søfartsmuseet i Marstal er blevet ejer af en jagt af samme type, som var med til at lægge kølen til byens blå historie. Fartøjet er en kopi af jagten De Fire Brødre bygget lokalt til en Marstal-skipper i 1794. Kopien blev i 1989 bygget til en tysk kunde hos Ebbes Bådebyggeri i Marstal. Museet har købt jagt-kopien af et ægtepar i Faaborg. Planen er, at jagten skal repræsentere museet og sejles og vedligeholdes af frivillige. Til foråret kommer De Fire Brødre på bedding for overhaling samt farveskift på skroget.

Stormfuld ordkrig om vrag i Rudkøbing og Svendborg

Søsiden, 10. juli 2021.

RUDKØBING / SVENDBORG: Sejlskibene Courage i Rudkøbing og La Boheme i Svendborg er midtpunkt i en tungt bevæbnet ordkrig mellem Earle De Blonville i Australien og Kent Madin i USA. Madin har sat sig for på web at afsløre Blonville som uvederhæftig - og omvendt. Courage ligger delvis under vand i Rudkøbing og La Boheme ligger stærkt forsømt hos Ring-Andersen på Frederiksøen. Noget tyder på, at bortskaffelse af skibene hænger på hhv. Langeland Kommune og værftet. Søsiden afdækkede affæren i Rudkøbing.

Han passer på Birkholms gamle postbåd

Søsiden, 27. marts 2021.

THURØ: Niels-Jørn Raahauge fra Thurø inviterede Søsiden om bord i et stykke ægte øhavshistorie - den Rantzausminde-byggede passager- og postbåd, der gennem 30 år besejlede ruten Marstal-Birkholm. Ejvinds Plasticjolle Og Bådeværft leverede det solide fartøj til Marstal Kommune i 1976. Efter at have købt Birkholm-båden under en budrunde i 2006 har Niels-Jørn Raahauge sat en ære i at holde fartøjet i oprindelig stand. - For mig er det både nostalgi og fornøjelse, fortalte han under fremvisning af båden.

På job med bugserbåd: Vinskib slæbt fra Svendborg

Søsiden, 17. juli 2021.

SVENDBORG: Med købet af den tidligere tyske passagerfærge Marittima realiserede vinhandler Jes Jonigk første skridt i sin drøm om at etablere en flydende vinbar i havnen i Nykøbing Falster. Inden nyerhvervelsen kom hjem til sin faste kajplads, måtte den en tur omkring Ring-Andersens flydedok i Svendborg for bundeftersyn. Søsiden var under sejladsen Frederiksøen-Falster med om bord på slæbebåden Baltsund fra NH Towage i Svendborg. En vellykket slæbe-operation, der t/r stod på præcis et døgn.

Glæde på Aron: Fuld booket hos nyt skipperpar

Søsiden, 13. marts 2021.

SVENDBORG: Det sydfynske sømands-par Helene Moodie og Gorm Bødker blev i år ejere af den smukke, Marstal-byggede tomast-skonnert Aron af Svendborg. Sæsonen er gået forrygende med stort set udsolgt alle uger til bl. a. Fyn Rundt, Limfjorden Rundt, Den Sejlende Højskole, familieture og Danmarks Radio. DR har i nu to sæsoner benyttet Aron som sejlende kulisse til den populære serie ”Sommertogtet - Lyden af vores land” sendt på hovedkanalen i bedste sendetid. Det har givet ubetalelig go’ reklame for Aron.

115-årig Lohals-galease i helt ny historisk udgave

Søsiden, 19. juni 2021.

HOLBÆK: Nationalmuseets omfattende renovering af galeasen Anna Møller af Svendborg blev afsluttet efter seks års håndværk på museets eget værft i en hal på Holbæk Havn stillet til rådighed af den sejlskibsvenlige kommune. Endnu har Anna Møller ikke været på togt. Udfordringen er, at Nationalmuseet har valgt at føre galeasen tilbage til den oprindelige Esther af Lohals anno 1906 - det vil sige motorløs. Det er historisk korrekt. Samtidig medfører det, at Anna Møller skal bugseres ind og ud af havn. Søsiden har fulgt renovering, søsætning og festlighed omkring færdiggørelsen.

Annonce
Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Unge begår forbrydelser for at gå viralt: Video kan være det egentlige motiv bag betonklodssag

Danmark

Torsdagens coronatal: Rekordmange tilfælde - smittetal runder 40.000

Annonce
Annonce
Annonce
Svendborg For abonnenter

Se video: For Laura er drømmescenariet en vuggestue i Vester Skerninge

Ærø For abonnenter

36 nye boliger skudt til hjørne på grund af 'væsentlig retlig mangel': - Vi har ikke været opmærksomme nok

Debat

Læserbrev: Vækst, vækst og vækst gentages unuanceret og lettere overbærende i al færgedebat

Debat For abonnenter

Færgedebat fuld af ubekendte

Sygehuse indhenter tidligst pukkel om et år: - Vi står i en meget alvorlig situation

Navne For abonnenter

Pigen fra Nordjylland blev en lykkelig lyriker på Sydfyn

Danmark

Alene i julen? Sådan passer du på humøret juleaften

Svendborg

Varsel om forhøjet vandstand: Svendborg Havn er forberedt

Ordning med lønkompensation bliver forlænget i to uger

faa.dk

Podcast: Derfor står Langeland over for kæmpebesparelser

Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Nødråb fra Lyø: Hvem vil komme over og vaccinere de sidste?

Faaborg-Midtfyn

Betonklodssag griber om sig: Endnu en mindreårig er sigtet - og flere hændelser er dukket op

Annonce