Annonce
Søsiden

Sømanden udviklede en idé: - Vi har fundet en god lille niche

Mandøpigens ejer og skipper Poul Erik Fredskild stammer fra Tåsinge og er uddannet på Kogtved Søfartsskole og Svendborg Maskinmesterskole, i dag Simac. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Poul Erik Fredskild fik smag for det søværts i drengeårene på Tåsinge og uddannede sig i Svendborg. Nu har han succes i Vadehavet.

VADEHAVET: - Jeg har altid sejlet - lige siden jeg var lille. Jeg tror, at jeg fik min første optimistjolle, da jeg var en seks-syv år.

I dag er Poul Erik Fredskild 50 år og en erfaren sømand.

Barneskoene blev trådt i Vindeby på Tåsinge, og det tonede tydeligt frem, at hans hu var til havet:

Annonce

- Efter tiende klasse kom jeg på Kogtved Søfartsskole, og så er det nærmest gået ad søvejen siden den tid.

Den aktuelle historie om Poul Erik Fredskild er også fortællingen om sømanden, der fik lyst til at korrigere sin maritime kurs, fik en god idé og brugte både hoved og hænder for at realisere den.

Ideen var amfibiefartøjet Mandøpigen. Den er han nu ejer af og skipper på. Efter et års drift i Vadehavet, kan Poul Erik Fredskild fastslå, at han har skabt en succes. Selv i en coronatid.

Poul Erik Fredskilds vej til skipper og ejer af det unikke amfibiefartøj Mandøpigen er gået gennem en bred vifte af job i den maritime verden.

Efter tiden på søfartsskolen i Kogtved fik Poul Erik Fredskild kontrakt med rederiet Norden, kom på værkstedsskole i Esbjerg som maskinist og derfra ud og sejle.

- Da jeg kom tilbage, var det frit, hvor vi ville gå på maskinmesterskole. Jeg valgte Svendborg. Så kunne jeg bo hjemme hos mine forældre. Money talks, som Poul Erik Fredskild siger.

Mandøpigens terminal er en flydebro bag ved sivene. Til venstre skimtes Kammerslusen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

Har brudt is med Thorbjørn

Senere fulgte år som maskinmester og reserveofficer i Søværnet:

- Jeg var på torpedo- og missilbåde og blev hængende på et-årige kontrakter, fordi de manglede folk.

Under tiden i Søværnet nåede Poul Erik Fredskild også at komme med i den eksklusive kreds af søfolk, der kan sige, at de har brudt is med en dansk statsisbryder. I Poul Erik Fredskilds tilfælde endda med den nu Svendborg-hjemmehørende Thorbjørn:

- Det var i den foreløbig sidste isvinter, altså omkring midt i halvfemserne. Jeg kan ikke anbefale isbrydning. Det larmer ad h... til ...

Efter en periode i land på en fabrik i Ribe fik Poul Erik Fredskild job på Nordsøen som maskinchef på borerigge for Ensco. Derefter kom han til Skotland hos off-shore-virksomheden Nexen. Det gav senere stødet til et kursskifte for Poul Erik Fredskild:

- Jeg fløj derop hver gang jeg skulle på arbejde. Det stod på i ti år. Efterhånden blev jeg klar over, at jeg skulle finde på noget andet.

Mandøpigen er det lokale tilnavn for fuglen standskade. Forklaring: “Engang øens mænd var på fiskeri og en storm i mellemtiden hærgede øen, var der ingen kvinder tilbage, da de kom hjem. Derfor kom Mandø til at hedde Mandø, og strandskaden blev til Mandøpigen - i mangel af bedre.” Siges det. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Annonce

Café og overnatning

Poul Erik Fredskild har boet på en gård på Vadehavs-øen Mandø siden 2004. Gården er løbende ombygget til turistvirksomheden Mandøpigen med café og overnatning, som Poul Erik Fredskilds kone, Karin, står for.

Tanken om at udbygge denne succes med et nyt tilbud modnedes efterhånden: - Jeg ville gerne lave noget udenfor og helst noget med sejlads. Men vi har ingen havn på Mandø. Hva’ ku’ jeg gøre, tænkte Poul Erik Fredskild og formede en idé og fik udviklet et fartøj, der ikke behøver en havn.


- Jeg har sat alt på et bræt, så nu skal jeg leve af det.

Poul Erik Fredskild, ejer og skipper, fartøjet Mandøpigen


- Jeg har sat alt på et bræt, så nu skal jeg leve af det. Status er, at det er gået godt. Hvis man kan leve op til sine budgetforventninger det første år samtidig med, at vi har haft corona, synes jeg, at det er okay. Vi har fat i det rigtige. Vi har fundet en god lille niche, fastslår Poul Erik Fredskild og tænker frem, mens vi sidder i Mandøpigens lille salon: - Nu er jeg 50. Hvis jeg kan få resten af mit arbejdsliv til at gå med at sejle turister i Vadehavet og hygge mig med det, er det vist meget godt.

Annonce
Svendborg For abonnenter

13 år siden sidst, at alle har skrevet under på budgettet: Nyt børnehus på Thurø, cykelstier i lokalområderne og penge til et plejehjem

Fyn

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Fredagens coronatal: Næsten 4,5 millioner danskere har fået mindst ét stik med corona-sprøjten

Annonce
Annonce
Annonce
Alarm 112

Kæmpe redningsaktion ved Sydlangeland: Dykker bjærget i god behold efter tur i meget dårligt vejr og stærk strøm

Langeland For abonnenter

Mike blev snydt af sin revisor: - Da jeg skulle udbetale løn, var min konto lukket

Faaborg-Midtfyn

Formand undskylder beslutning: Nu må omstridt kandidat alligevel komme med i paneldebat

Faaborg-Midtfyn

Hurtig indsats reddede gammel bygade fra ny storbrand

Langeland

Skøn nyhed til weekenden: Forsyningsselskab ophæver koge-anbefaling

Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Flextaxachauffør fór vild til Bentes bisættelse: Nu siger Fynbus undskyld og sender blomster

Fyn For abonnenter

Link til artikel med opdaterede corona-tal fra din kommune

SØSIDEN

Thomas Blachmans husbåd: Gammel Svendborgsund-færge vendte hjem

Fyn

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Erhverv For abonnenter

Anders tog på togt og satte sejl til kaptajndrømmen - nu truer finansloven skoleskibene

Svendborg

Se videoen: Sådan finder du vej ved Ørkildskolen

Navne For abonnenter

Marstals store historieformidler: Det bliver aldrig trivielt at fortælle

Kultur For abonnenter

Kære læser: Vi lytter til jeres kulturkritik – så lad os mødes!

Langeland

Debat: Det er usandsynligt godt arbejdet af den nuværende kommunalbestyrelse, for den den gamle lokalplan var lavet totalt tåbeligt

Annonce