Annonce
Søsiden

Sømand i ebbe og flod: Søkortet måles op på traktor

- Det er udfordrende, dynamisk at sejle her i Vadehavet, siger skipper Poul Erik Fredskild. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Vadehavet er et udfordrende og meget dynamisk farvand at navigere i, siger Mandøpigens skipper Poul Erik Fredskild.
Annonce

VADEHAVET: Sejlads i Vadehavet kræver sin sømand. For Mandøpigens skipper og reder, Poul Erik Fredskild kræver det fx også kørsel på traktor. Den kommer i brug, når han skal indsamle friske data til Mandøpigens elektroniske søkort.

- Jeg tager min traktor eller min atv på en dag med god østenvind og lavvande, forklarer Poul Erik Fredskild:

- Så kører jeg ud, når der er allermindst vand - ebbe - så jeg kan se, hvor vandet er henne. Derefter går jeg i underbukser ud på det dybeste sted i vandet med min håndholdte gps, tager en position og gemmer den. Så ved jeg det til næste gang, jeg kommer her med lidt vand og kan holde mig på de dybeste steder, siger Poul Erik Fredskild, mens vi kikker på fartøjets elektroniske søkort.

Vel at mærke dette øjebliks udgave af Vadehavet. Om nogle uger kan render og banker have flyttet sig. Og godt hver sjette time skifter vandstanden.



Det er udfordrende at sejle her. Dynamisk.

Poul Erik Fredskild, skipper og reder


Mandøpigens elektroniske søkort opdateres løbende - efter at skipper Poul Erik Fredskild har taget en tur på sin traktor. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Annonce

- Dynamisk farvand

Forskellen mellem ebbe og flod ligger normalt på mellem halvanden til to meter. Den dag Søsiden sejlede med, var den 1,60 meter. Med de udsving er en tidevandstabel uomgængelig læsning ved Mandøpigens styregrejer.

- Det er udfordrende at sejle her. Dynamisk. Mulighederne for sejlads ændrer sig hele tiden - både i forhold til tidevandet og med, at sandbarrerne flytter sig - især vest for øerne. Det skifter meget fra år til år, fortæller Poul Erik Fredskild.

Før vi kan lægge til inde ved Mandøpigens bro, skal vi en tur gennem slusekammeret for at udligne forskellen på omkring en halv meter vand mellem Ribe Å og Vadehavet.

Poul Erik Fredskild klapper hjulene ud lidt før Mandøpigen kommer op på det tørre. Det reducerer slidet på bunden af fartøjet.  Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Hver gang Mandøpigen skal ud og ind, skal den passere slusekammeret mellem Ribe Å og Vadehavet.  Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Nu lukker håndbolden i 1. division også ned

Annonce