Annonce
Ærø

Sådan bliver fremtidens billettering: Aftale mellem Ærø Kommune og Ærøexpressen på plads

Netop nu er de sidste ting ved at blive gjort klar på Ærøexpressen på værftet i Hvide Sande. Og når den bliver sat i drift ligger der også en spritny billetteringsaftale klar mellem Ærøexpressen og Ærø Kommune. Arkivfoto: Jørgen Kirk
Ærø Kommune og Ærøexpressen har indgået aftale om, hvordan billetteringen til og fra Ærø skal fungere, efter den nye ruten mellem Marstal og Rudkøbing kommer i drift. Borgmester Ole Wej Petersen er behersket tilfreds med den indgåede aftale, mens Ærøexpressens bestyrelsesformand Christian Holm mener, at aftalen er en klar forbedring i forhold til den først skitserede.

Ærø: Med næsten en måned tilbage at løbe på, inden Ærøexpressen efter planen sættes i rutefart mellem Marstal og Rudkøbing, er det lykkedes Ærø Kommune og Ærøexpressen at indgå en aftale om billetsamarbejde.

Aftalen, der blev underskrevet af de to parter tirsdag, lyder, at begge færgeselskaber fra og med 1. december, hvor Ærøexpressen efter tidsplanen skulle være i drift, billetterer på vej til Ærø med returbilletter, der kan bruges på begge selskabers færger, og at der kontrolleres billetter på vej væk fra Ærø.

Efterfølgende vil der ske en refusion mellem selskaberne månedsvis bagud på baggrund af de solgte billetter og overførselstal.

Aftalen omfatter al privattrafik samt erhvervsbiler på under 3500 kilo.

Borgmester Ole Wej Petersen (S) er tilfreds med, at der er indgået en aftale.

- Jeg er tilfreds sådan at forstå, at det er godt, vi er nået frem til en aftale, lyder det fra borgmesteren, der understreger, at han hellere havde set en aftale som den, der var skitseret og klar til behandling på kommunalbestyrelsesmødet i oktober, hvor et alternativt flertal med De Konservatives Mads Boeberg Hansen i spidsen gennemtrumfede, at man i stedet genåbnede forhandlingerne med Ærøexpressen for at aftale en billetteringsmodel helt i stil med den nu indgåede aftale.

- Men det er en aftale, som flertallet af kommunalbestyrelsen står bag, og derfor bakker jeg den naturligvis også op.

På kommunalbestyrelsesmødet i oktober, sagde du, at "Det er jo ikke sikkert, vi kan få en brugbar løsning til 1. december, når den nye færge kommer. Det er der ingen garanti for med det nye forslag. Og det kan stille os i en rigtig vanskelig situation og skabe kaos på det her område." Er du overrasket over, hvor hurtigt, det faktisk var muligt at strikke en aftale sammen?

- Nej, men jeg forudser også, at der bliver noget bøvl for folk, når man nu skal til at gemme sine returbilletter, så de kan vises på turen væk fra Ærø, hvis man vil undgå en kontrolafgift. Men det er vel en tilvænningssag.

På mødet forudså du også, at "Hvis man ikke kunne finde en aftale inden 1. december, ville kommunen være fuldstændig til grin". Det er du vel glad for, det ikke endte med.

- Jeg er i hvert fald glad for, vi nu står med en aftale og at vi har en forvaltning, der har arbejdet hårdt og effektivt på at få den på plads. Og det er jo også den første december lige om lidt.

Annonce

Billetaftalens hovedpunkter

Aftalen omfatter privattrafik og biler under 3500 kilo inkl. biler på gule plader og papegøjeplader.

Det er aftalt, at parterne selv fastsætter priser.

Begge parter billetterer på vej til Ærø med returbilletter, og der foretages kontrol af gyldig rejsehjemmel på vej fra Ærø.

Billetter kan anvendes som gyldig rejsehjemmel ved begge færgeselskaber, herunder månedskort og 10-turskort.

Der sker refusion mellem færgeselskaberne månedsvis bagud på baggrund af solgte billetter og overførselstal. Dvs. at færgeselskaberne refunderer for rejsende, som har købt billet ved det ene selskab, men som rejser den ene vej med det andet selskab.

Aftalen træder i kraft 1. december i år og løber indtil den opsiges af en af parterne, eller man blive enige om at aftalen skal bortfalde.

Aftalen kan opsiges med tre måneders varsel.

Gennemtænkt igen

Hos den anden part i aftalen, Ærøexpressens bestyrelsesformand Christian Holm, er der også tilfredshed med aftalen.

- Den her aftale betyder meget for alle os, der rejser til og fra øen, og gerne vil vælge frit, hvilken færge man tager med.

Er den bedre end den billetteringsaftale, som I havde aftalt med kommunen, men som blev vraget på kommunalbestyrelsesmødet i oktober?

- Det er rigtigt, at vi havde udformet en aftale med kommunen, men jeg er glad for, at man tog sig tid til at gennemtænke det hele en gang til, og at vi nu er nået frem til en bedre løsning, hvor der ikke er nogle drillerier, lyder det fra bestyrelsesformand Christian Holm.

Men det er vel også en mere besværlig løsning, hvor man som rejsende skal til at huske, at man skal have sin billet med begge vej?

- Det er jo så sådan det er. Men det er jeg sikker på, man nok skal finde ud af.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Fyns Amts Avis mener: Sorte aktier sender et dårligt signal

Det er småpenge i den store sammenhæng, Ærø Kommune har investeret i såkaldte sorte aktier. 62.000 kroner er der for eksempel investeret i oliefirmaet Shell, og det er den klart største post af de forkætrede sorte aktier, kommunen har i deres aktieportefølje. Den består af aktier for rundt regnet 42 millioner kroner. Det er en forsvindende lille del med andre ord. Den ville knap kunne ses, hvis man stillede det grafisk op. Vi taler om langt under en procent. Alligevel skurrer det. Vi er nødt til at forholde os meget aktivt til de udfordringer, klimaet giver os, og investeringer i sorte aktier er altså investeringer i virksomheder, som bidrager til et negativt CO2-regnskab. I forbindelse med folketingsvalget for snart et halvt år siden, spurgte en ung mand på et vælgermøde, hvor meget politikerne skal bestemme, og hvor meget det skal være op til befolkningen, når det gælder adfærdsændring til gavn for klimaet. Svarene fra politikerne var meget forskellige. Nogle fastslog, at en skarp politisk styring er vejen frem, mens andre afviste at detailstyre befolkningens dagligdagsbeslutninger. Tydelig var bevidstheden dog om, at politiske beslutninger vedrørende miljøet er toneangivende for befolkningen. De viser en retning. Hvilken retning er det så, flertallet i Ærøs økonomiudvalg angiver med beslutningen om ikke at røre ved de sorte aktier? Der er noget økonomisk ansvarlighed. Der bliver peget på, at budgettet er tilrettelagt efter blandt andet forventningerne til aktieinvesteringerne, og laves der om på den præmis, skubber det til budgettet. Det er godt og validt. Samtidig sendes der et signal til borgerne om, at kommunen på det punkt ikke går forrest i kampen for miljøet. Selv om der kun er tale om et lille beløb, så er det signalværdien, der er interessant. For hvem er det egentlig, der skal gå forrest? Burde det ikke være politikerne, der på vegne af samfundet viser det nødvendige mod? Det kan selvfølgelig også betragtes som mod at gå imod en folkestemning, men er det mod på de fremtidige generationers vegne eller er det fodslæberi? I bund og grund overdrager politikerne det at vise mod til befolkningen. Svære beslutninger er en del af det politiske lod, og når det handler om klimaet, er det nogle gange en nødvendighed at lade økonomikortet blive i baglommen. For ja, det koster penge at finde mere klimavenlige løsninger. Men i ren Greta Thunbergsk stil kan vi også stille spørgsmålet: Har vi råd til at lade være med at betale regningen? Politikere står med den notoriske udfordring, at der stort set aldrig er penge nok til at indfri alle ønsker og visioner. Opgaven er så at prioritere, hvad der er vigtigst. En omprioritering af aktieinvesteringerne væk fra sorte aktier har mestendels signalværdi, og her må Ærøs politikere overveje, hvilket signal de som folkevalgte helst vil sende.

Annonce