Annonce
Ærø

Så gik det galt igen: El-færgen Ellen ramt af nyt uheld

Efter et par dage med prøvesejladser har Ellen igen fået tekniske problemer. Foto: Rudi Hansen
El-færgen Ellen har mistet begge thrustere, og må indstille prøvesejladserne, mens Danfoss Editron reparerer de sammenbrændte spoler i motorerne.

Ærø: Først var der to, så var der en og lige nu er der ingen, for tirsdag brændte også den anden af el-færgen Ellens to sidepropeller sammen under de igangværende prøvesejladser.

- Det er præcis det samme, som gik galt lige før påske med den første thruster (sidepropel, red.). Det er viklingerne rundt om motorens stator (den stationære del af en elmotor, red.), som har en eller anden form for kortslutning, forklarer projektkoordinator på Ellen, Trine Heinemann.

- Man har ikke haft den åbnet endnu, men vi er ret sikre på, det er den samme fejl.

Som nævnt var man allerede i fuld sving med de første prøvesejladser med Ellen, men disse er nu indstillet. Hvad det kommer til at betyde for de igangværende prøvesejladser, tør hun kun forsigtigt vurdere.

- Vi har holdt et lille møde her i dag, onsdag, og i morgen, når vi har hørt fra Danfoss angående leveringstider, må vi lige samle trådene og se, hvad der så skal ske, siger projektlederen.

Annonce

Nedtælling til søsætning af Ellen

Den 17. juni skulle have været første dag, Ærøs el-færge M/F Ellen efter planen var i drift. Den dato blev 1. april skubbet frem til 1. juli, som nu er den første dag, man kan booke plads på færgen på Ærøfærgernes hjemmeside.

V
i tæller i denne serie ned til, at elfærgen Ellen er i drift, og bringer frem til jomfrurejsen små og store historier om Ellen.
  • Første artikel i serien handlede om Søby Skibselektro og blev bragt 9. marts - med 100 dage til søsætningen.
  • Anden artikel handlede om, at mange havde vist interesse for at blive ansat på Ellen og blev bragt 23. marts - dengang med 87 dage til søsætningen.
  • Tredje artikel handlede om Henrik Hagbarth Mikkelsen - en af mændene bag el-færgeideen - der er så vild med grøn energi, at han har købt sig en Tesla. Artiklen blev bragt den 17. april - med 75 dage til søsætningen.
  • Den 26. april, hvor det blev offentliggjort, hvem der skal være gudmor for Ellen, er der 66 dage til, Ellen bliver sat i drift.
  • 1. maj er der - med historien om den afbrændte thruster - 61 dage tilbage.

Usikker tidsplan

Hvad Trine Heinemann dog kan fortælle, er, at den midlertidige thruster, der skal erstatte den første, sammenbrændte thruster, netop er ankommet fra producenten Danfoss Editron i Finland, og at man i løbet af denne uge installerer den.

- Men vi er ikke alle sammen helt overbeviste om, at det er godt nok til at sejle på prøveture og træningssejladser. Når vi kun har en enkelt thruster er der jo ting, vi ikke kan få prøvet af. Så lige nu træder vi lidt vande, fortæller Trine Heinemann.

Der er efter alle vurderinger tale om en konstruktionsfejl på thrusterne.

- De er ikke på nogen måde blevet overbelastet under prøvesejladser, hvor man højst har været oppe på 80 procent af deres ydeevne, fortæller Trine Heinemann.

Hvad den sammenbrændte thruster kommer til at betyde for den samlede tidsplan for indsætningen Ellen, vil Trine Heinemann ikke komme med en bindende vurdering af.

- I princippet har vi officielt søprøver i næste uge, og beslutter vi, at det har vi ikke alligevel, så er det klart, at det hele kommer til at forskubbe sig, men det har vi ikke taget stilling til endnu.

Ved I, hvornår de to thrustere, I nu har til reparation i Finland, kommer tilbage?

- Nej, det er jo vores Danfoss-kontakt, der håndterer den del, og han har ikke kunnet give en sikker leveringsdato. Han kan sjusse sig frem til noget, men det kan vi jo ikke bruge. Men det bliver i hvert fald ikke inden for de næste 14 dage, det er helt sikkert.

Men kan I gennemføre retvisende søprøver med en midlertidig thruster?

- Nej, men det er der måske en vej ud af, hvor man så kan gennemføre en ny og mindre test, når vi har monteret det originale materiale. Men det er jo igen op til styrelserne, om man vil være med til det. Men hvis man skal give det her noget som helst positivt spin, så må det være, at kommunen endnu ikke har overtaget færgen, så regningen ikke hænger på dem. Men det er så også det eneste positive, der er at sige om det.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Fyns Amts Avis mener: Lykkelig afslutning på Hamed Rezaiis sag

Endelig fik Hamed Rezaii sit svar. Og lykkeligvis for ham var det et positivt svar. Han har langt om længe fået den opholdstilladelse, han så inderligt har ønsket sig. Det er meget, han har været igennem. Lægeerklæringer har dokumenteret, at de psykiske traumer, han har fået som følge af sin opvækst i og flugt fra Afghanistan, har medført , at han lider af posttraumatisk stress syndrom. Bedre er det ikke blevet af, at hans sagsforløb har været en knudret affære med en del afslag og meget lang ventetid. Nu er det heldigvis overstået. Svaret er nået frem til Ærø, og så er der ikke så meget at sige til, at hans hoved var så fyldt med impulser, at hans umiddelbare behov egentlig var at slukke for hjernen og bare spille Playstation, efter han først havde kaperet, hvad nyheden betød for hans liv og færden. At der så også lige sniger sig yderligere en lettere grotesk detalje ind i sagsforløbet, er på bundlinjen underordnet for Hamed Rezaii. Det vigtigste for ham må være, at han har fået lov til at blive i landet. Nu kan han koncentrere sig om at passe sit arbejde og komme videre med bearbejdningen af PTSD'en. Og naturligvis kan han arbejde videre med integrationen i det samfund, han allerede er en del af. Den groteske detalje er måske også en anelse kendetegnende for et sagsforløb, hvor tidsplanen skred, og det har knebet gevaldigt med den gode og oplysende kommunikation fra Udlændingestyrelsen til Hamed Rezaii og familien Kjelsmark, som han har boet hos, mens hans ansøgning om at få en opholdstilladelse er blevet behandlet. Sidste krølle på sagen er, at Udlændingenævnet ved en fejl ikke fik fortalt Rezaiis advokat, at ansøgningen var gået igennem. Advokaten blev blot bedt om at fremskaffe nogle boligpapirer, og derfor kom det frem, at sagen var afsluttet med et lykkeligt resultat for Hamed Rezaii. Måske er det ikke den største fejl eller den tungeste opgave i hele sagsbehandlingen, der er kikset, men det er trods alt en ret vigtig oplysning, der ikke er blevet givet videre til først Hamed Rezaiis advokat og siden hovedpersonen selv. I sig selv behøver det ikke give meget røde ører. Fejlen har trods alt ikke alvorlige konsekvenser for sagen. Men samlet set, har sagsforløbet ikke været kønt. Set med positive øjne kan det slås fast, at der er lavet en sagshåndtering, der på nogle felter kan danne skole for, hvordan tingene ikke skal gøres. Adskillige små og store fodfejl undervejs har sat Hamed Rezaii under et unødigt mentalt pres, og det vil da være prisværdigt, hvis den slags fejl kan undgås i fremtiden. Han er jo ikke det eneste menneske, der befinder sig i en yderst sårbar position, hvor små administrative fodfejl kan få store menneskelige konsekvenser.

Annonce