Annonce
Langeland

Ros fra handelsformanden: - I al beskedenhed så gør vi det ret godt på Langeland

Ifølge formanden for Rudkøbing Handelsstandsforening Kim Behnfeld Nielsen skal Langelands butikker holde serviceniveauet højt, for at konkurrere med nethandlen. Arkivfoto: Finn Eriksen
Det handler om at sætte en ære i sit arbejde og levere så god en service som muligt, hvis handelslivet skal klare sig godt, mener formand for Rudkøbing Handelsstandsforening, brugsuddeler Kim Behnfeld Nielsen.
Annonce

Hvor tæt er butikkerne på at bukke under?

- Bukke under? Det er lidt voldsomt formuleret, synes jeg godt nok. Jeg har svært ved at svare på det spørgsmål, for det er alt for negativt ladet. Men over en bred kam, så har vi haft en rigtig fornuftig sommer, hvor man ikke har kunnet rejse ud, og det har betydet rigtig meget for vores turismeomsætning. Og så har den faldende grænsehandel betydet noget for os supermarkeder.

- Så overordnet set kan man sige, at sommeren og efteråret har været fornuftige for os. Men når de så snakker om, at der kommer indskærpelser i københavnerkommuner, så kan det faktisk have betydning for os, for der er rigtig mange københavnere, der har et sommerhus på Langeland.

- Da coronaen startede, fik vi øretæver hernede, men der gik ikke lang tid, så kom mange af københavnerne herned og boede under nedlukningen. Og det giver jo lokalsamfundet en saltvandsindsprøjtning. Så frygter vi jo det, som vi så i Nordjylland, hvor de lukkede kommunegrænserne, fordi vi i høj grad er afhængige af turister.

Hvordan er det lokale handelsliv udfordret af nethandel?

- Vi lever jo en verden, der forandrer sig hele tiden, og man er jo nødt til at tilpasse sig den udvikling. Jeg tror dog, at vi på Langeland er knapt lige så udfordrede, som de er andre steder. Jeg har en opfattelse af, at rigtig mange husker at handle lokalt, men når det så er sagt, så ved jeg fra postbude og da vi havde pakkeudlevering i brugsen, at der er sindssygt mange, der handler på nettet. Jeg tror, vi ligger lidt under i forhold til resten af landet, men det er noget, som vi forsøger at italesætte.

- Det er en hårdfin balance, for vi skal ikke tude, men vi skal stadig huske at gøre opmærksom på det, uden at kunderne bliver bombaderet med budskabet.

Hvad kan man gøre for vende udviklingen? Tror du, man kan gøre noget?

- Det tror jeg, og i al beskedenhed så synes jeg, at vi gør det ret godt på Langeland. Det gør vi, fordi vi har faglært personale i vores butikker. Vores butiksliv er jo sådan, at vi har mange små hyggelige butikker, men vi har ikke så mange af de der store kædeforretinger, men nogle gange kunne vi godt savne en Hennes og Mauritz eller lignende, der ville trække i den rigtige retning.

- Vi har en del små butikker, som man kunne kalde "mand og kone-butikker", og det betyder, at der er rigtig mange butikker, hvor det er indehaveren, der står bag disken, og som derfor sætter en ære i at levere den bedst mulige service. Det hører vi også fra turister, at de ynder at komme her, fordi vi leverer en anden service, end man gør bare på den anden side af broen. Det er noget, vi italesætter, så kunderne ikke bare er på indkøb, men også får en oplevelse.

Hvad sker der, hvis det lokale handelsliv lukker?

- Uha. Det er jeg jo faktisk glad for, at du spørger om. Det lokale handelsliv betyder sindssygt meget for alle byer. Og for Langeland betyder turismen rigtig meget. Derfor opfatter vi i handelsstandsforeningen det at komme og handle på Langeland som en turistattraktion. Altså gågåden i Rudkøbing er en turistattraktion. Det vil sige, at hvis pilen peger den forkerte vej, altså hvis der kommer tomme butikker eller udbuddet af butikker bliver for ensformigt, eller det ikke er spændende, eller kun er kædebutikker, så er byen ikke et besøg værd. Så kan man lige så godt tage i Rosengårdcenteret i Odense eller handle på nettet.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Erhverv

Nyt stort butiksområde på vej i Svendborg:  Plads til byggemarkeder, fastfood-restauranter og meget andet

Annonce