Annonce
Erhverv

Roar siger farvel til et værft, der buldrer frem

Alle dokkene er fyldt på Søby Værft, og værftet har travlt, lyder det fra direktør Roar Falkenberg, der for tiden søger 10 nye medarbejdere. Foto: Helene Thau Jackson.
Søby Værft er en af de mange arbejdspladser på Ærø, der står og mangler arbejdskraft. Efter et kaotisk 2020 går det godt i Søby, og værftsdirektør Roar Falkenberg kan, når han stopper 1. maj, sige farvel til et travlt værft, der har ordrebøgerne fyldte og søger 10 nye medarbejdere.

Søby: Strålen fra en højtryksrenser slår mod et skrog, og den hamrende lyd breder sig ud på Søby Værft.

I bunden af en tørdok står en værftsarbejder i en mandskabskurv på en kran og spuler bunden af Nekseløfærgen. Det er ikke mange timer siden, at dokken blev tømt for vand, og nu begynder arbejdet på færgen for værftets folk.

Værftsdirektør Roar Falkenberg træder op på den lille gangbro, der går tværs over dokken.

- Den er lige kommet her til morgen. Der skal vi have spulet bunden af, siger han og peger mod Nekseløfærgen.

Ved en anden nærtliggende dok er lystyachten Sanssouci Star også kommet ind for få timer siden, og også her er værftets folk travlt beskæftiget.

- Det er normalt ikke ret mange lystyachter, vi får ind. Vi havde en sidste år og nu den her, der skal have renset og malet bund, fortæller Roar Falkenberg.

Der er nok at se til på værftsområdet for tiden, for det går nemlig godt for Søby Værft. Faktisk så godt, at værftet søger en hel del nye medarbejdere for at følge med de mange opgaver, der står for døren.

- Sidste år startede vi med at have et af de bedste år, vi har haft i mange år. Så blev vi slået tilbage af corona, så meget blev udsat, men nu er vi i gang igen.

Annonce

Et træls år

Værftet søger blandt andet en kranfører, fem skibsmontører, en salgskoordinator, en rengøringsassistent, så har de lige ansat en ny projektleder og skal til sommer bruge to til tre nye lærlinge.

- Vi har hele tiden vidst, at arbejdet skal laves. Corona ramte os ekstremt hårdt i fem måneder sidste år, fordi de almindelige dokninger blev udsat, og de skal så laves nu.

Dette års travle forår står i skarp kontrast til sidste år.

- 2020 var er træls år. Det var ret kaotisk på grund af corona. Fra fuld fart i de første måneder til, at vi blev vi lukket ned i syv - otte uger i foråret, hvor der ingenting skete. Vi måtte sende alle hjem, da der blev lukket ned. Så kom der lidt mere fart på i april og maj, men der var stadig mange restriktioner og ting at tage hensyn til, siger værftsdirektøren.

 Det er ikke ofte, at værftet har en lystyacht i dok, men her er det lystyachten Sanssouci Star, der skal bundmales, når dokken er blevet tømt for vand. Foto: Helene Thau Jackson.

- I oktober måtte vi sige ni medarbejdere op, men vi har arbejdet på at beholde vores folk, for vi har jo hele tiden vidst, hvad der lå på den anden side. Det går bedre nu, og det er også derfor, vi ansætter folk. Nogle af dem, vi opsagde, er tilbage, mens andre har fundet noget andet.

Annonce

Ramt af restriktioner

Sidste år var værftet blandt andet ramt af rejse-restriktionerne, der betød, at underleverandører med medarbejdere fra udlandet ikke kunne komme ind i Danmark, og det har gjort arbejdet besværligt.

- Det kunne være en malerinspektion, som jo kan være nødvendigt for, at et skib kan godkendes. Restriktionerne har givet problemer for os, fordi montører og specialister ikke har kunnet komme ind i Danmark, og det er noget, der fordyrer og forlænger projekter.

Allerede i januar var der dog bedre tider, da værftet kunne meddele Fyns Amts Avis, at hele 15 færger skulle dokkes gennem foråret. Men ifølge Roar Falkenberg handler det ikke så meget om mængden at skibe, men om opgaverne omfang.

Roar Falkenberg er direktør for Søby Værft lidt endnu, men 1. maj forlader han værftet til fordel for en stilling som uddannelses- og markedsdirektør på Syddansk Erhvervsskole i Odense.  Foto: Helene Thau Jackson.

- Vi går ikke op i, hvor mange skibe, vi har, for det handler ikke om antallet, men om opgaverne. Når vi eksempelvis har et tankskib, som er her syv uger, er det jo en kæmpe opgave, og opgaverne spænder enormt meget.


Vi kunne nok have taget dobbelt så mange skibe ind, hvis vi ikke var begrænset af, at vi kun har én stor dok.

Roar Falkenberg


Værftet har i dag cirka 80 medarbejdere og omkring 60 til 70 ansatte gennem underleverandører. Selvom en del underleverandører er fra udlandet, er langt størstedelen af værftets egne medarbejdere ærøboere.

- Vi har vel en ni til ti mand ad gangen fra Polen, som jo altså også er vores folk, og så er en del af vores underleverandører fra udlandet. Det er ofte specialister, og de hænger ikke ligefrem på træerne, og vi er jo en international virksomhed, der opererer globalt. Men langt de fleste af vores medarbejdere er ærøboere. For vi er her for at lave arbejdspladser på Ærø.

Annonce

Udvikling og udvidelser

De gode tider på værftet er ifølge Roar Falkenberg et naturligt resultat af den udvikling, som værftet har gennemgået de seneste år. Han fremhæver blandt andet, da man i 2018 forlængede værftets længste tørdok, dok tre, fra 115 til 140 meter.

- De 25 meter gør rigtig meget. Tonnagen på skibene bliver større, opgaverne tager længere tid, og det kræver flere folk.

Ifølge Roar Falkenberg er udvidelserne nødvendige for, at værftet kan følge med markedet, hvor også skibene bliver større.

- Vi havde kunder, der var ved at slippe os. De er nu kommet tilbage igen, og så har vi også fået nye til.

I 2003, samme år som Roar Falkenberg selv tiltrådte, blev dok tre etableret, og det fordoblede dengang værftets omsætning på få år. Hvad udvidelsen i 2018 har tjent ind, vil Roar Falkenberg ikke ud med, men det har været en god investering, bekræfter han.

- Der er jo en grund til, at vi søger folk. Vi har mange forespørgsler, som vi ikke kan tage imod. Vi kunne nok have taget dobbelt så mange skibe ind, hvis vi ikke var begrænset af, at vi kun har én stor dok.

- Men der er også rigtig mange andre ting, der har ændret sig. Blandt andet hvordan vi kører projekter. I dag har vi projektledere, der er et ekstra ledelseslag, som de store rederier også har indført, og det betyder, at vi kan mægle på lige vilkår. Der er generelt kommet store krav til os i den kontakt, vi skal have til kunden, og der er mere administrativt arbejde, end der har været tidligere, hvor det var værkførerne, der stod for stort set alt kundekontakten, forklarer Roar Falkenberg.

- Alt i alt så synes jeg virkelig, at vores medarbejdere gør en stor forskel. Og så handler det selvfølgelig om at bygge faciliteterne, så vi kan følge med. Det er en naturlig udvikling. Skibene er vokset, så vi vokser med, men vi har også været begunstiget af at have samarbejdspartnere i Søby Havn og Ærø Kommune, som har turdet at tage skridtet.

Annonce

Farvel til Ærø

Værftsdirektøren ser først og fremmest frem til havneudvidelsen af Søby Havn, der efter planen skal være gennemført i 2023 og blandt andet indebærer en udvidelse af havneindsejlingen fra 40 til 100 meter.

- Det er på høje tid, at vi kommer videre. Hvis vi ikke udvider inden for de næste to til tre år, så siver kunderne fra igen. Så jo før havnen kan blive bygget, jo bedre.

Den kommende havneudvidelse må Roar Falkenberg dog følge fra sidelinjen. Stillingen som direktør for Søby Værft står nemlig også ledig, når han den 1. maj skifter værftskontoret ud med en stilling som uddannelses- og markedsdirektør for Syddansk Erhvervsskole i Odense. Det bliver dog ikke uden vemod, at han siger farvel.

- Jeg har jo en voldsom del i det her sted. Jeg har været her i 18 år og er selv udlært som maskinarbejder her. Jeg kendte Arthur, der grundlagde værftet, og så kender jeg jo alle her. Nogle kender jeg lidt, nogle godt, og ind imellem har der været nogle, jeg er i familie med.

Med jobskiftet flytter Roar Falkenberg og familien fra Ærø til Odense og siger altså endeligt farvel til værftet.

- Det er en mærkelig følelse, selvom jeg selv har valgt det, men jeg er sikker på, at der nok skal komme en god mand eller kvinde og tage over.

Bestyrelsesformand for Søby Værft, Søren Andersen, vil i mellemtiden træde til som konstitueret direktør, indtil en afløser er fundet.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Svendborg

Endelig sammen igen: Skål!

Annonce