Annonce
Svendborg

Pyt med de 65 sekunder: Kong Silverrudder fra Ballen nåede sit mål - næsten

Godt 300 af de omkring 425 tilmeldte både startede fra Christiansminde fredag. 250 gennemførte sejladsen alene nonstop rundt om Fyn. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
250 sejlere gennemførte årets Silverrudder. De sidste blev fanget af svag vind og modstrøm i Svendborgsund. Godt 50 udgik undervejs.

SVENDBORG: Silverrudders ukronede konge, Jan Andersen fra Ballen sagde til Søsiden før sejladsen, at han havde et mål: At komme rundt om Fyn på under 15 timer.

I den ambition spøgte, at Jan Andersens Fyn rundt-rekord sidste år blev slået af en anden sejler. På grund af et teknisk problem fravalgte Jan Andersen i sidste øjeblik før startlinjen at stille op.

Det var i 2018. Set fra bådebyggerens trone i Ballen er trofæet nu på rette plads igen.

Jan Andersens kulfiber-trimaran Black Marlin rundede i år Fyn på 15 timer og så lige 65 sekunder. Pyt med de sekunder. Vigtigst er det, at det er godt 12 minutter hurtigere end Henrik Bøje Hansens gældende Silverrudder-rekord fra 2018.

Hvad der også styrker den sydfynske bådebygger som alletiders mest vindende Silverrudder-sejler er, at han nu fem ud af syv gange har været hurtigst rundt om sin ø.

Annonce
Skipper, konstruktør og bådebygger på kulfiber-trimararen Black Marlin, Jan Andersen fra Ballen, er igen hurtigste solo-sejler i Silverrudders store flerskrogs-klasse. Fire gange tidligere har han vundet vandrepokalen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

Rodede i mørke ved Æbelø

- Det var rigtig fedt i år. En fin-fin sejlads. Godt vejr, nok mere vind end ventet, fortæller Jan Andersen - i færd med at rydde op i sin båd:

- Ja, den ligner noget, der er løgn, siger rekordindehaveren, der var retur i Svendborg kl. knap et minut over 05 lørdag.

Jan Anderens eneste uheld undervejs var med en velcro-strop i storsejlet. Stroppen sprang:

- Det lå jeg og rodede med i mørke i et kvarters tid oppe ved Æbelø. Men den slags skal man jo også kunne klare, siger en træt og glad Jan Andersen.

Rekord-vinderne af de syv klasser i Silverudder får en vandrepokal. Jan Anderens pokal i den store flerskrogs-klasse er eneste pokal, der skifter hænder i år. Øvrige seks pokaler for kølbåd og flerskrog bliver, hvor de står.

Rekord-vinderne af de syv klasser i Silverudder får en vandrepokal. Jan Anderens pokal i den store flerskrogs-klasse er eneste pokal, der skifter hænder i år. Øvrige seks pokaler for kølbåd og flerskrog bliver, hvor de er.

- Fantastisk vellykket

Sejladsleder Lars Bræstrup fra Svendborg Amatør Sejlklub kalder årets Silverrudder for fantastisk vellykket.

- Det gælder både sikkerhed, vejr og hele den stemning og respons, vi har oplevet fra deltagerne, siger Lars Bræstrup, der er ansvarlig for "alt det på vandet".

- Oveni har vi haft det held, at de flest sejlere kom ind i løbet af lørdag. På en tre timers vagt tog vi 120 både ind. Når sejlerne kommer så tidligt, skaber det en god efterstemning i havnen. Der opstår mange kontakter bådene imellem, fortæller Lars Bræstrup.

Bortset fra en brækket mast på en Spækhugger nord for Fyn og noget garn i propellen ved en motorstart på sejladsens største båd, en X-55'er, skete der ingen nævneværdige uheld.

Silverrudders sejladsleder, Lars Bræstrup fra Svendborg Amatør Sejlklub: - Det har været en fantastisk sejlads i år. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

- En overraskelse

En af de mere bemærkelsesværdige præstationer i årets Silverudder ser Lars Bræstrup i den mindste klasse, Mini Keelboat. Her vandt en standardbygget CB 66 Racer foran de mange specialkonstruerede racermaskiner. Den flade og kun godt seks og en halv meter lange CB66 Racer med navnet CaBoom blev sejlet af bådebygger Klaus Rønn Madsen fra Bork i Ringkøbing Fjord.

Lars Bræstrup vil også gerne fremhæve Mai Risager fra Svendborg. Mai Risager (interviewet lørdag) gennemførte Silverrudder i sin L23-sejlbåd, Kuk. Omsejlingstid godt 30 timer.

- Det er rigtig flot. L23 er jo ikke en specielt hurtig båd, siger Lars Bræstrup.

Silverrudder-sejler Mai Risager fra Svendborg fremhæves af sejladsleder Lars Bræstrup for at have gennemført sejladsen i sin L23. Sejlturen tog godt 30 timer. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

250 har gennemført

Lidt Silverrudder-statistik: 425 tilmeldte sejlere. 306 både nåede frem til Svendborg og startede fredag. 250 gennemførte. Godt 50 både er gået ud undervejs.

- Flere lå i de sidste timer og kæmpede mod næsten ingen vind og modstrøm i Svendborgsund. Den sidste kom ind to minutter før fristen kl. 12.00, siger Lars Bræstrup.

Næste års Silverrudder-start går fredag den 18. september. De 450 deltager-beviser sættes til salg fra søndag

---

Se Søsiden-billedreportage til lands og til vands på FAA.dk/Søsiden

Se den store Søsiden-billedreportage til lands og til vands fra årets Silverrudder.
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Fyns Amts Avis mener: Et godt kompromis styrker kampen for cykelsti

De bløde trafikanter har lidt barske kår, hvis de vil tage cykelturen fra Ollerup til Svendborg - eller den modsatte vej. Derfor er det både glædeligt og forløsende, at der er ved at forme sig et fællesskab og en fælles front, som kæmper for en cykelsti, der kan gelejde cyklisterne sikkert rundt om Hvidkilde Gods. Den ene løsning har ikke nødvendigvis været bedre end den anden, men økonomien i forslagene har set forskellig ud. Nærmere bestemt har der tegnet sig et billede af, at den sydlige løsning koster halvt så meget som den nu fravalgte model. Og netop kroner-og-ører-spørgsmålet kan få afgørende betydning for, om projektet lader sig realisere. Der er jo et endnu et pænt stykke til målstregen. Vigtigt er det dog, at det nu er lykkedes at samle de vigtigste interessenter, og at de nu arbejder i helt samme retning. Målet har jo hele tiden været det samme, det er blot vejen - helt bogstaveligt - dertil, der har været forskellig. Betydningen af, at der nu er samlet en fælles front i projektet, er stor. Den lokale uenighed ville nemlig let kunne vise sig at være den største forhindring. I stedet kan der nu med langt større vægt arbejdes videre med at få overbevist de mennesker, der sidder på pengekassen, om, at det er en fremragende idé at etablere en cykelsti syd om søen ved Hvidkilde. Det vil muligvis give lidt udfordringer, når regningen skal betales, fordi staten med den ønskede placering ikke entydigt skal dække udgifterne, og Svendborg Kommune er jo ikke just ved muffen. Men måske kan der laves en fornuftig handel mellem stat og kommunen, så det hele kan gå op i en højere enhed. Det kompromis, der er indgået, har naturligvis krævet, at de involverede har været klar til at bøje sig lidt mod hinanden, og at de har bilagt striden. Det er nu sket. Tydeligst har gruppen, der plæderede for en cykelsti helt tæt på godset, bøjet sig, men det skal ikke ses som et tegn på svaghed. Reelt er den stærkeste vel egentlig den, der bøjer sig mest. Det er nemlig her viljen til at nå i mål vises allertydeligst. Så kan det sagtens være, at tilfredsheden ikke er helt i top hele vejen rundt undervejs i processen, men sådan er det jo nogen gange, når kompromisser skal findes. Nu er det første delmål lykkeligvis nået, og målet er stadig intakt. Og nu kan der sendes et entydigt signal til Vejdirektoratet med en vished om, at opbakningen til projektet ikke undermineres af interne uenigheder om, hvor cykelstien skal placeres.

Annonce