Annonce
Svendborg

Propfyldte tog, forsinkelser og aflysninger: Det kører ikke på skinner for Arriva

Svendborgbanens pendlere er ikke tilfredse med, at togene i myldretiden er fyldt så meget op, at flere passagerer må stå op på turen. Foto: Lærke Rostgaard Nielsen
Pendlerne er ikke tilfredse med Arrivas togdrift på Svendborgbanen. De melder om både aflysninger, forsinkelser og propfyldte tog i myldretiden. Therese Christensen, kommerciel chef i Arriva Tog, lover, at det bliver bedre.

Svendborg: Forsinkelser, aflysninger og propfyldte midtergange, der gør det svært for folk at komme ind og ud af toget. Det er ikke mange pæne ord, pendlerne har at sige om Arrivas togdrift på Svendborgbanen.

Mads Pedersen er en af dem, der fast tager toget fra Svendborg til Odense, og han er ved at være godt træt af at komme for sent til sin uddannelse, fordi der er bøvl med togene.

- Der er værre, end da DSB havde driften. Der er så mange aflysninger og forsinkelser, og så kører de stort set altid med ét vognsæt, så der er slet ikke plads til alle passagererne. Hvis ikke man stiger på på Svendborg eller Svendborg Vest, så skal man stå op, lyder det fra Mads Pedersen, som suppleres af sin medstuderende:

Annonce

- Jeg har klaget tre gange, men det fører ikke til noget. Man får bare et standardsvar retur, siger Julia Thomassen.

Hos Arriva erkender man, at der har været problemer med både plads og aflysninger, og de forsikrer passagererne om, at de arbejder på at rette op på situationen.

- Der er flere årsager til, at vi lige nu oplever driftsmæssige udfordringer. Den første er, at det materiel, vi overtog i forbindelse med kontraktskiftet, performer væsentlig dårligere, end hvad vi havde kunnet forvente, hvilket har presset vores værksteder. Den anden grund er, at kompleksiteten i den nye kontrakt gør det sværere at erstatte en lokomotivfører ved fravær, men vi er i gang med at uddanne flere lokomotivførere, siger Therese Christensen, kommerciel chef i Arriva Tog.

Hun fortæller i øvrigt, at der i køreplanen indgår flere afgange, hvor to tog sættes sammen, men på grund af udfordringer med materiellet lige nu, har der hen over sommeren været flere afgange, hvor det kun har været muligt at køre ét togsæt.

Kan de virkelig gøre det bedre?

Det er ikke kun de passagerer, Fyns Amts Avis møder på perronen på Svendborg Station en tidlig fredag morgen, der er utilfredse med togdriften.

På facebookgruppen "Passager på Svendborgbanen" er der også langt mellem de positive kommentarer.

Generelt er gruppen fyldt med det ene opslag efter det andet fra vrede pendlere, som beklager sig over manglende plads i togene og aflysninger.

Kommentarer som "så er det hverdag igen med overfyldt myldretidstog med kun ét togsæt", og "det er voldsomt utilfredsstillende og en alt for ringe service, der bliver præsteret" er blot eksempler på den utilfredshed, der hersker på siden.

Jeg vil gerne lægge hovedet på blokken og sige, at det bliver bedre, for det skal det. Vi er så kede af ikke at kunne levere en tilfredsstillende service for vores passagerer. Det er ikke tilfredsstillende for dem, og det er det heller ikke for os.

Therese Christensen, kommerciel chef i Arriva Tog

Det var den 13. december 2020, Arriva overtog togdriften på Svendborgbanen fra DSB. Togdirektør i Arriva, Susanne Hejer, har tidligere udtalt, at Arriva ville kunne gøre det bedre end DSB, men skal man tro de mange pendlere, er det ikke lykkedes.

- Der er lige så mange aflysninger og forsinkelser, som da DSB havde driften. Jeg kommer ofte for sent på arbejde på grund af problemer med togene, fortæller Kristina Jensen, der dagligt pendler fra Svendborg til sin arbejdsplads i Odense.

Therese Christensen fortæller dog, at pendlerne kan se frem til, at der kommer til at ske forbedringer i fremtiden, men hvornår det kommer til at ske, kan hun ikke sige.

- Vi kan se, at det lysner allerede nu, men jeg kan ikke sige præcis, hvornår der altid vil være flere vogne, udtaler hun.

Annonce

Betaler bod

Det tyder på, at passagerernes utilfredshed er velbegrundet. Operatørpunktlighedstallene viser den punktlighed, som kun Arriva er ansvarlig for, og i Arrivas aftale med staten, fremgår det, at hvis Arriva præsterer over det aftalte, får selskabet en bonus, men hvis selskabet derimod præsterer under, skal der betales en bod.

Sådan er tallene fra Arriva

Tallene for punktligheden for Arrivas tog på Svendborgbanen opgøres på to måder

Operatørpunktligheden er den punktlighed, som kun operatøren, Arriva, er ansvarlig for.

Togpunktligheden viser alle forsinkelser og aflysninger uanset om Arriva eller BaneDanmark har ansvaret.

Forsinkelser tæller kun med, hvis de er over tre minutter.

Operatørpunktlighed i 2021 for Svendborgbanen:

  • Mål: 95,8%
  • Januar: 97,7%
  • Februar: 97,5%
  • Marts: 97,5%
  • April: 97,7%
  • Maj: 95,8%
  • Juni: 91,6%
  • Juli: 93,8 %
  • August: 93,1 %

I august leverede Arriva en operatørpunktlighed på 93,1 procent, og da den nedre grænse for operatørpunktligheden er 95,8 procent, står Arriva nu til at betale en bod.

Dermed er det tredje måned i træk, at Arriva skal betale bod, og det er bestemt ikke noget, selskabet er tilfreds med.

- Selvfølgelig er vi trætte af at skulle betale bod, men det, der fylder mest for os, er at give passagererne en god oplevelse. Det er også derfor, vi er utrolig kede af den situation, vi står i nu, siger Therese Christensen.

Togdirektøren for Arriva har tidligere udtalt, at I kunne gøre det bedre, end DSB gjorde. Synes I, det er lykkedes?

-Vi synes, der er steder, hvor vi er lykkedes med at forbedre Svendborgbanen for eksempel i forhold til trafikinformation, udtaler Therese Christensen.

Togene er fyldt til randen, når de kører fra Svendborg til Odense. Privatfoto: Viktorija Hansen.

Men erkender I, at der er punkter, hvor I ikke er lykkedes?

- Når man kigger på operatørpunktligheden, så kørte vi rigtig fint de første måneder. De sidste tre måneder kan vi bestemt ikke være tilfredse med, og det arbejder vi på højtryk for at få ændret. Jeg er helt sikker på, at vi kommer tilbage, så vi kan levere en tilfredsstillende service for passagererne på Svendborgbanen.

Therese Christensen slutter af med at love Svendborgbanens passagerer, at togdriften vil blive bedre i fremtiden

-Jeg vil gerne lægge hovedet på blokken og sige, at det bliver bedre, for det skal det. Vi er så kede af ikke at kunne levere en tilfredsstillende service for vores passagerer. Det er ikke tilfredsstillende for dem, og det er det heller ikke for os, siger Therese Christensen.

Annonce
Svendborg

Tag kandidattesten her

Sport For abonnenter

Fem kilometer i Ommel med løbestjernen Abdi Ulad: - Jeg har altid søgt at være selvstændig

Danmark

Fredagens coronatal: Yderligere 1270 er testet positive for corona

Annonce
Annonce
Annonce
Langeland

Spodsbjerg i opråb: - Der kommer en skolebus meget tidligt om morgen og en igen sidst på eftermiddagen, og det er det

Sport For abonnenter

Navne fra Rise Sparkasse Arena: Altmuligmanden Niels

Ærø

Uhyggelige græskar skåret i Marstals gågade: - De voksne er meget engagerede

Sport

Fem på stribe for Rabbits

Faaborg-Midtfyn

Én faktor betyder 'alverden', konkluderer valgforsker: Se kortet her - sådan stemte du og dine naboer sidste gang

Kultur For abonnenter

Rockstjerner uden filter: Nyt koncertkoncept lagde eminent fra land med veloplagte sangskrivere

Fyn For abonnenter

Link til artikel med opdaterede corona-tal fra din kommune

Navne

Gudstjenester

Fyn

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Langeland

Fyns Amts Avis mener: Debatten om Rema 1000 har udviklet sig til en farce - her er fakta

KANDIDATTEST

Ved du hvem, du vil stemme på? Tag kandidattesten her

Sport For abonnenter

Håneretten på spil lørdag: Pytlick versus Pytlick

Erhverv For abonnenter

Anders Borring har solgt sin virksomhed for over 500 millioner kroner: Nu vil han hjælpe fattige kvinder og børn

Fyn

Flere afgange aflyses resten af dagen: Store forsinkelser i togtrafikken på Fyn og i Jylland

Annonce