Annonce
Svendborg

Pandemi rammer søfolk på langfart: 100 sydfynske skibsofficerer fanget på deres skibe

Her ses containerskibe i Cape Town under Sydafrikas nedlukning i april. Foto: Mike Hutchings/Scanpix
Trætheden blandt søfolk i den danske handelsflåde begynder at melde sig efter måneders forhindring i at afmønstre. Udmattelse er det farligste, når der ikke kan skiftes besætninger, påpeger organisationen Lederne Søfart

Svendborg: Omkring 10.000 søfolk i den danske handelsflåde er strandet enten hjemme eller på skibene rundt omkring i verden. Det er blevet svært for rederierne at skifte besætninger på grund af corona-pandemiens lukning af havne og lufthavne.

En stor del af besætningerne er udlændinge, som typisk har længere ophold om bord end danskerne, og nogle af dem har nu været ombord i mere end et år. Danske søfolk har også måttet forlænge deres ophold på skibet flere gange, og den situation kan blive farlig.

Det forklarer direktør i Lederne Søfart, Sune Blinkenberg.

- På et tidspunkt vil man typisk rammes af fatigue, altså overvældende træthed på skibe, hvor de ansatte bliver ved at arbejde for længe ud over det planlagte.

- Og så kan det blive farligt på flere måder. Vi har for eksempel set skibe, der er stødt på grund, hvor man mener, det skyldes fatigue, siger han.

Rederierne gør alt, hvad de kan for finde muligheder mandskabsskifte og for at gøre ventetiden om bord lidt lettere. De opgraderer for eksempel internettet, så søfolkene får bedre kontakt til deres familier derhjemme. Der bliver også sendt forskellige lækkerier, spil og andet underholdning ud til skibene.

Der er dog ikke konstateret decideret mistrivsel indtil nu, men uvisheden er det værste - at man ikke ved, hvornår man kan komme hjem.

- Når folk begynder at blive trætte, bliver de især frustrerede over uvisheden, siger Sune Blinkenberg.

Annonce

Humøret forsøger de at holde højt, men nu er det altså ved at være lang tid, siden de sidst var hjemme. For nogle er det over seks måneder, og der er kolleger fra andre lande, som nu rammer 15 måneder.

Direktør i Lederne Søfart, Sune Blinkenberg

Der er cirka 1700 danske søfolk ude i verden, og af dem omkring 1300 maritime ledere som kaptajner, maskinmestre, styrmænd med mere, der er organiseret i Lederne Søfart.

- Vi har 400 medlemmer i Svendborg, og cirka 100 af dem er strandet på skibe ude i verden, siger Sune Blinkenberg.

- Nogle skulle have afmønstret i marts efter to-tre måneder til søs, men er stadig ombord.

- Mærsk har for eksempel nogle systemer, som ikke er så fleksible, siger han og nævner et eksempel, hvor landenes forskellige håndtering af corona fik konsekvenser for besætningsskifte.

- Der var blandt andet et skib, hvor den danske besætning ikke kunne afmønstre, fordi afløsningen skulle komme fra Rusland, som ikke ville lade deres borgere rejse ud. Og så blev der ikke skiftet.

- På den måde kan det faktisk gå hen og blive en udfordring, at man løber tør for søfolk, vurderer Sune Blinkenberg.

Han fortæller, at der også er søfolk fanget af karantæner rundt omkring, og så er der nogle skibe, hvor der godt nok er kommet afløsere om bord, men hvor de ellers afmønstrede danskere stadig bliver nødt til at sejle med.

Godt forberedt på virus

Skal man finde noget positivt, er søfolkene i deres afsondrethed ret godt beskyttet mod corona. Sune Blinkenberg har kun hørt om et enkelt tilfælde af smitte om bord på et dansk skib.

- Søfolk på langfart er nok er nogle af de bedst forberedte til sådan noget som virus. De har i forvejen en ret høj hygiejne på skibene og er vant til at holde rotter, kakerlakker og usunde bakterier fra borde, når de kommer til fremmede havne. Så det er ikke, fordi coronaen har væltet rundt på de daglige rutiner på skibene. De er vant til at vaske hænder, siger han.

- Humøret forsøger de også at holde højt, men nu er det altså ved at være lang tid, siden de sidst var hjemme. For nogle er det over seks måneder, og der er kolleger fra andre lande, som nu rammer 15 måneder. Så nu begynder det at blive hårdt for nogle af dem.

Til gengæld kan sikkerheden om bord være usikker, hvis der alligevel skulle udbryde smitte i besætningen.

- Der står kaptajnen med et dilemma. For måske er der ikke det nødvendige udstyr til stede, siger han.

- En normal medicinkiste indeholder nemlig kun ilt til 42 timer, og det rækker jo ikke, hvis blot én person får brug for ilt. Så det er også noget, som kaptajnen i samråd med sit rederi skal finde løsninger på.

- Ligesom man ikke kan være sikker på, at der blandt de nye besætningsmedlemmer ikke er smitte, før der er gået 14 dage. Og skal man så vente med at sejle?

Sune Blinkenberg tror dog på, at der bliver fundet løsninger på både sikkerhed og logistik på internationalt plan, hvor FN i denne tid forsøger at skabe fælles retningslinjer.

- Jeg tror på, at det hårdt prøvede mandskab kan komme hjem hen over sommeren.

Direktør Sune Blinkenberg, Lederne Søfart, fortæller, at mange søfolk er ved at være udmattede og også af sikkerhedsgrunde bør kunne komme hjem på pause. Pressefoto
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce