Annonce
Svendborg

På cykelstien er de enige: Folketingspolitikere cykler for udsatte børn

I 2018 blev der indsamlet næsten 380.000 kroner til ferieaktiviteter til udsatte børn og foreningens lokalafdelinger gennem cykelløbet BROEN Danmark Rundt. Pressefoto.

Svendborg: 35 mere eller mindre kendte cykelryttere får trådt i pedalerne, når cykelløbet Broen Danmark Rundt lægger vejen forbi Svendborg mandag den 10. juni.

Holdet, der begyndte turen lørdag formiddag i Silkeborg og skal ende i Allinge på Bornholm fem dage og 700 kilometer senere, tæller blandt andet Kristian Thulesen Dahl (DF), Jacob Mark (SF), Morten Østergaard (R), Magnus Heunicke (S) og Anders Bondo Christensen fra Danmarks Lærerforening, og til anledningen bliver de politiske uenigheder lagt på hylden.

Overskuddet fra cykelløbet går nemlig til foreningen BROEN Danmark, der støtter udsatte børn og unge, og det er turens fokus. Det er tredje gang løbet afholdes, og i 2018 blev der samlet næsten 380.000 kroner ind til ferieaktiviteter til udsatte børn og foreningens lokalafdelinger.

I BROEN Svendborg har det blandt andet betydet, at man i 2018 hjalp 70 lokale børn og unge med at blive en del af det lokale foreningsliv.

Svendborg bliver første stop på turens tredje etape, og du kan møde rytterne, når de besøger Svendborg Forsorgsmuseum mandag omkring klokken 10.30.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Fyns Amts Avis mener: Skærmkaos i myndighederne

Det er ikke kønt, når myndigheder må trække på skuldrene og sige, at det er der vist ikke noget at gøre ved. Det er tilsyneladende, sådan sagen om en reklameskærm på Ring Nord ved Svendborg hænger sammen. For selvom politiet mener, at den er vildledende og til ulempe for trafikken, har det ingen betydning, når Svendborg Kommune skal tage stilling til en byggetilladelse. Det vil være magtfordrejning, siger Svendborg Kommune. Det er der jo ingen grund til at betvivle, når sådan et fint ord bliver smidt på bordet. Men så kan politiet vel…? Nej, for det er kommunen, der er vejmyndighed, og derfor kan politiet ikke sætte foden ned og stoppe byggeriet, lyder det fra den uniformerede ordensmagt. Politiet kan kun beordre en nedtagning af skærmen, når den er sat op. Og det er der jo heller ingen velfunderede grunde til at betvivle, når politiet siger det. Det er noget snørklet og også til at trække lidt på smilebåndet af. Men det har jo den konsekvens, at det er blevet mindre sikkert at køre bil på Ring Nord. Og trafikforsker Harry Lahrmann er bekymret på vegne af trafiksikkerheden, når der generelt bliver sat flere og flere skærme op i det danske trafiklandskab. Derfor går det selvfølgelig heller ikke, at myndighed a peger på myndighed b, der peger på myndighed a. Og så sker der så ikke mere. Det her lyder og ligner et hul i bureaukratiet, og det skal stoppes. Hvis det er en tredje myndighed, der kan rede trådene ud og slå fast, om det er en kommune eller politiet, der kan stoppe trafikfarlige skærme på forhånd, så er det bare at komme i gang. Ellers må lovgiverne på banen og skabe klarhed. Mon ikke der også findes mere trafikfarlige skærme end den på Ring Nord, nu hvor politiet ikke mener, at den skal tages ned. Men det er hverken rimeligt over for trafikanterne eller de erhvervsfolk, der står bag sådanne skærme, at vi i Danmark i 2020 ikke har en myndighed med hjemmel til at stoppe sådan et projekt, før der er brugt penge eller lavet buler i bilerne eller det der er værre.

Annonce