Annonce
Svendborg

Overtager købmand i Hesselager: Børnefamilie med ny livsstil på menuen

Simone og Jan Gårde Klingenbjerg med to af parrets tre børn, som på grund af feber i kroppen, var med mor og far på besøg i forældrenes nye dagligvarebutik. Foto: Michael Thorbjørnsen
Simone og Jan Gårde Klingebjerg er forældre til tre - nu er de også "nedkommet" med en dagligvarebutik. Ved årsskiftet overtager parret Meny i Hesselager.

Hesselager: Med tre børn på under fem år har ægteparret Simone og Jan Gårde Klingenbjerg hænder fulde, men det har ikke afholdt parret fra at overtage Meny i Hesselager efter Irene og Keld Petersen.

- Vi er begge vant til at arbejde struktureret, målrettet og hurtigt, så det skal såmænd nok gå, fordi vi også har en fint netværk, der kan hjælpe os med børnene. Men det handler også i væsentlig grad om, at vi som selvstændige får en anden frihed i forhold til børnene, end vi har i dag. Vi er overbeviste om, at de ikke kommer til at opleve, at deres forældre arbejder mere end i dag, men de vil selvfølgelig med tiden opleve et andet arbejdsmønster end det traditionelle, siger Jan Gårde Klingenbjerg, 39 år.

Begge har en lang fortid i dagligvarebranchen, og parret mødte da også hinanden for seks år siden i et supermarked - i Føtex i Svendborg, hvor de begge var ansat.

- Vi har de seneste par år talt om, at det kunne være sjovt, spændende og udfordrende at blive selvstændige købmænd, fordi vi begge holder så meget af vores arbejde, og fordi den livsstil, der følger med, tiltaler os. Da vi så hørte om Irene og Kelds tanker om at sælge, blev vi meget nysgerrige - og interesserede, og heldigvis er alt nu gået i orden, så vi kan begynde på et nyt kapitel i vores liv, siger han.

Annonce

Bor på Thurø

Jan Gårde Klingenbjerg er uddannet i Magasin i Odense, men kom i 2004 til Føtex i Faaborg - og i 2006 til Føtex i Svendborg, hvor han endte som salgschef. De seneste tre år har han været tilknyttet både Føtex i Middelfart og i Rosengårdscentret, ligeledes som salgschef.

Simone Gårde Klingenbjerg, 30 år, er stadig ansat i Føtex, nu i Nyborg, hvor hun er afdelingsleder for frugt og grønt, men her slutter hun til marts, når hendes barsel udløber. Herefter gør hun følgeskab med sin mand i Meny i Hesselager.

Da parret blev kærester for seks år siden, købte de samtidig hus på Thurø, men de, som blev gift i august i år, glæder sig begge til at blive en del af lokalsamfundet i Hesselager.

- Irene og Keld har gennem årene med diverse sponsorater og engagement været en vigtig del af Hesselager, og den rolle ønsker vi helt klart at fortsætte.

- Vi har virkelig et stort og oprigtigt ønske om at lære byen, dens indbyggere og traditioner godt at kende, siger han.

Af samme grund er Jan Gårde Klingenbjerg i hele december i "praktik" hos Keld Petersen, så han kan lære butikken og kunderne at kende inden overtagelsen om en måneds tid.

Nye frysediske

Det nye par overtager et veldrevet butik, så det er ikke de store planer om ændringer, de kommer med.

- Stor respekt for Irene og Keld, som virkelig har gjort det godt, så det vil da være dumt af os at lave for meget om. Vi vil i første omgang blot flytte lidt rundt på nogle varegrupper, men i 2020 kommer der dog til at ske nyt, for her skal vi have udskiftet alle vores frysediske på grund af et lovkrav, der forbyder brugen af freon, som de nuværende bruger, siger Jan Gårde Klingenbjerg.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Mette F: Østdanmark skal betale mere for et land i balance

Leder For abonnenter

Fyns Amts Avis mener: Selv vegetartossede kunder har vel også lidt ret

Måske er det atter engang vores fortid med den fede fynske muld, der har gjort os lidt træge i forhold til udvikling og trends her på Fyn? Enhver hernede ved som bekendt, at netop fordi de gode grøntsager og afgrøder nærmest sprang op af jorden, uden at vi for alvor gjorde noget, så har vi haft det lidt skidt med at tænke nyt. I hvert fald kan noget godt vente til i morgen ... Sådan mener folk uden for Fyn i hvert fald, at vi nogen gange har kunnet have det med nye ideer og nye tanker. Da Svendborg Kommune for nogle år siden hyrede et bureau til at finde ud af branding-mulighederne for kommunen og erhvervslivet her generelt, så lavede de først en afdækkende analyse af, hvad der kendetegner svendborgenserne. Og det var kort sagt: At vi lever i fortiden og venter på besked. Altså groft sagt - og det modsatte af at leve i fremtiden og selv tage initiativet. Måske er det det, der kommer til udtryk hos flere af vores virksomheder i øjeblikket - og som det måske er værd at kigge nærmere på. Avisen tog nemlig ganske rigtigt på jagt efter en god erhvervshistorie hos BF-Oks - I ved, det kendte og velrenommerede kødgrossist-firma i Hesselager. Men mødte udover successen også en ejer, der var træt af den udvikling. Det er selvfølgelig fuldstændig forståeligt, at det er træls med den mulige disruption, firmaet er ude for, når kunderne ikke længere kun efterspørger den primære vare på hylderne, nemlig kødet. Det er klart, at det kræver omstilling af produktionen og forståelse af brugernes nye behov. Vi er helt med på udfordringen herfra - det er nærmest ligesom skærm-tossede medieforbrugere, der også efterspørger andet end papir. Det, der er så slående, er, at det faktisk er lykkedes BF-Oks at omstille produktionen, så den i dag udgør fem-syv procent af omsætningen i selve BF-Oks og endnu mere i søsterselskabet. Det, kan man da sige, er at disrupte disruptionen tilbage - endda med et millionoverskud i seneste regnskab. At det så er gjort i trods og i ønsket om en anden ageren i markedet og måske også med frygt for store konsekvenser, er interessant og måske lærerigt for flere af os. For når det kan lykkes på den måde at sælge planter som kød og det endda med succes, hvor langt kan man så nå med en mere proaktiv indstilling? For måske er selve kernen i forretningen ikke selve kødet fra dyr. Hvis kernen er at levere selve hovedingrediensen i måltidet, og forbrugerne vil have det fra planter, så skal der måske i stedet turbo på den del? Dét kan være læren til alle os andre, der måske fejlagtigt også tror, at kernen er noget andet - om det så er papiraviser eller kødbøffer. Eller andre ting, som de tossede kunder nu efterspørger, og gælder det ikke stadig, at kunderne stadig har ret? Også de vegetartossede af dem? I hvert fald er den sydfynske erhvervshistorie et klasseeksempel på udfordringerne, når forbrugerne flytter sig og man mere eller mindre velvilligt flytter med. Og ja, avisen ville gerne lave en historie om den succes. For alene den omstilling, som firmaet har præsteret indtil nu, er ret imponerende og inspirerende. Også for alle, der helst ønsker bøffer af rød kød.

Ærø

'Et par tusinde kroner': Folkemødet underdrev ø-coasters udgifter til havneleje

Annonce