Annonce
Erhverv

Orifarm satser på kunstig intelligens og avanceret matematik

Orifarm vokser kraftigt, og det bliver sværere og sværere at holde styr på de mange markeder, virksomheden arbejder på. En stor investering i digitalisering skal hjælpe med at flytte den store koncern. Arkivfoto: Orifarm
Selv om Orifarm i Odense mest lever af at købe og sælge medicin, investerer den succesrige koncern stort i den digitale udvikling. Smart teknologi skal gøre det muligt at vokse endnu mere.

Odense: Der er rift om at ansætte dygtige programmører og udviklere i Fyns mange robot- og it-firmaer. Men selv om man er en helt almindelig lavteknologisk virksomhed, kan man også godt satse kraftigt på ny teknologi og it i den indviklede ende af skalaen.

Det er i hvert fald holdningen i en af Fyns største koncerner, den medicinvirksomheden Orifarm med 1200 ansatte i hele Europa. Her har man i det seneste års tid indført avancerede it-processer, der blandt andet indeholder kunstig intelligens i form af maskinlæring.

Orifarm er opstået som et handelshus, hvor man køber og sælger medicin i forskellige lande i EU, og det er stadig den største aktivitet i koncernen.

- I bund og grund er vi gode købmænd, der sørger for at købe det det rigtige produkt det rigtige sted til den rigtige pris og at få det solgt igen, siger Jørn Faaborg Johansen, der er ansvarlig for innovation og udvikling af forretningsprocesser.

Annonce

Vi kan måske godt klare det lige nu, men hvad gør vi, hvis vi skal være på 25 markeder?

Jørn Faaborg Johansen, chef for udvikling af forretningsprocesser og innovation, Orifarm

Excel-ark på email

Selv om Orifarms kerne-aktivitet lyder enkel, har han været ansvarlig for at indføre avancerede værktøjer i virksomheden. Det første projekt har bestået i at forenkle hverdagen i en central afdeling, Portfolio Management.

Indtil nu har de ansatte stort set arbejdet på samme måde, som da virksomheden var meget mindre. Utallige rapporter i Excel-ark er blevet mailet frem og tilbage og gennemgået, når man skulle overvåge, hvordan det gik med tusinder af produkter, som bliver solgt på otte forskellige markeder hver dag, og hvor priser og forsyninger varierer hele tiden.

- Vi vil blive ved med at vokse, men det gør hele håndteringen mere og mere kompleks. Hver gang antallet af produkter stiger, eller vi går ind på et nyt marked, vokser kompleksiteten voldsomt. Vi kan måske godt klare det lige nu, men hvad gør vi, hvis vi skal være på 25 markeder? Det er ikke nok at ansætte flere mennesker, for det hele hænger sammen, og ingen kan overskue så meget, siger Jørn Faaborg Johansen.

Kunstig intelligens

Løsningen har været et system, der kort sagt selv overvåger alle de mange skiftende forhold – salgspris, købspris, lagersituation, salgsforventninger og meget andet – for hvert produkt. Når systemet kan se en alvorlig situation et sted, giver det selv besked til de ansatte, der dermed kan nøjes med at bruge deres tid på de områder, hvor det er mest nødvendigt.

Kunstig intelligens hjælper systemet til hele tiden at blive klogere på, hvornår det er vigtigt at sende en besked, og hvornår det er unødvendigt. Projektet er ikke færdigt, men det har allerede været en succes, mener både afdelingens ansatte og Jørn Faaborg Johansen.

- Det er et godt eksempel på det, vi vil med digitalisering. Vi ønsker at fortsætte med vores vækst men uden at antallet af ansatte vokser i samme grad, siger han.

- Vi kan alle finde ud af at effektivisere to procent et sted, men denne gang vil vi noget helt andet. Måske kan vi nå rigtig mange procents effektivisering på et område ved at lave tingene grundlæggende om, siger Jørn Faaborg Johansen.

Orifarm

Grundlagt i 1995 på Siloøen i Odense Havn af Hans og Birgitte Bøgh-Sørensen, der stadig ejer virksomheden sammen med deres tre børn.

Hovedaktiviteten er parallelimport af medicin i EU.

Desuden udvikler, producerer og sælger virksomheden kopimedicin, hvor patentet er udløbet.

Koncernen har 1200 medarbejdere svarende til 1036 fuldtidsansatte ifølge seneste regnskab. Cirka 350 arbejder på hovedsædet i Odense.

I 2018 omsatte hele koncernen for 6,2 milliarder kroner. Overskuddet blev 267 millioner kroner før skat. Egenkapitalen er opgjort til 1,2 milliarder kroner.

For et år siden overtog Erik Sandberg posten som administrerende direktør efter Hans Bøgh-Sørensen.

Løber en risiko

Han har været i virksomheden i 10 år og har selv arbejdet med de mange komplicerede forhold på medicinmarkedet, før han blev chef for forandringerne i koncernen.

Foreløbig har han samlet en afdeling på tre, der arbejder med digitalisering, og søger netop nu yderligere en udvikler og en ph.d.-forsker til et avanceret forskningsprojekt. Hertil kommer den oprindelige it-afdeling, som i dag er på cirka 20 udviklere. De nye projekter har det gjort nødvendigt for den at opruste, og den søger nu yderligere tre personer til at arbejde med de mange data.

Den slags projekter er ikke så lette at sætte tal på, før man går i gang.

- Man kan ikke sidde og regne en investeringsbeslutning ud på forhånd og sige, at gevinsten bliver så og så mange procent. Det kræver en overordnet beslutning om at investere i digitalisering – og en vilje til at løbe en risiko, for det kan ende uden gevinst.

- Vi har en rigtig god økonomi i disse år, derfor har vi mulighed for at investere i det her og dermed være meget bedre rustet i fremtiden, siger Jørn Faaborg Johansen.

Han er positivt overrasket over den modtagelse, som afdelingen har fået blandt kollegerne. Stemningen er positiv og mange har forslagt til, hvordan man kan forbedre arbejdsgangene i deres egne afdelinger.

Den største gruppe blandt Orifarm-koncernens ansatte arbejder med lager, ompakning og logistik i Tjekkiet, mens de fleste af de medarbejdere, der styrer produkterne, sidder i Odense. Arkivfoto: Orifarm
- Vi kan ikke på forhånd love, hvor meget vi kan effektivisere. Man er nødt til at have mod til at gå i gang, også selv om der er risiko for, at resultatet bliver spinkelt, siger Jørn Faaborg Johansen, der er chef for udvikling af forretningsprocesser og innovation i Orifarm. Foto: Jesper Beenfeldt Nielsen
- Medarbejderne har taget godt imod de digitale værktøjer, og mange vil gerne have ændret på noget i deres egen arbejdsgang, siger Jørn Faaborg Johansen. Foto: Jesper Beenfeldt Nielsen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Svendborg For abonnenter

Se billeder fra statsminister-visit: Skoledreng krævede svar om organdonation

Svendborg

Statsministerbesøg i Svendborg: Spørgelystent publikum holdt Frederiksen til ilden

Annonce