Annonce
Langeland

Operativ chef for politiets færdselsafdeling: - Trafikanter ved, vi kommer og måler i Tullebølle

Preben Ingemansen, Fyns Politi. Foto: Michael Bager
Der blev uddelt to bøder ved seneste kontrol i Tullebølle - i maj var det 21 ved lignende aktion.

TULLEBØLLE: Det går bedre på Bygaden i Tullebølle end tidligere, vurderer Preben Ingemansen, der er operativ chef for færdselsafdelingen ved Fyns Politi. Den hastighedsmåling fra slutningen af januar, som Annette og Jørn Meinertsen og Christian Stenberg nævner, viste kun to, som kørte for stærkt, oplyser Preben Ingemansen efter på avisens forespørgsel at have gennemgået tallene.

Og ingen af de to kørte så stærkt, at politiet efterfølgende har uddelt klip i kørekortet. Det sker, hvis man kører mere end 30 procent over det tilladte - for Bygadens vedkommende altså mere end 65 kilometer i timen.

- Vi kan se, at der er færre overtrædelser, som vi har konstateret fra gang til gang i Tullebølle. Fra maj 2019 og året ud var vi der fire gange. Den første gang skrev vi 21 bilister, sidste gang i alt seks. Der blev nok målt nogenlunde samme tid alle gangene. Tendensen kan skyldes, at folk nu har lært, at vi kommer, og derfor generelt har sænket hastigheden, nævner Preben Ingemansen.

- Annette og Jørn Meinertsen og Christian Stenberg mener, at bilister bedre kan advare hinanden med vore dages teknik, og at det går meget hurtigt, fra I har sat en kontrol i gang?

- Det kan de jo nok have en pointe i, men hvis folk advarer hinanden, og man på den måde får bragt hastighederne ned, så har det en effekt. Det er målet. For eksempel det apparat, der kan advare om kontroller, uheld med mere, er fuldt lovligt. Vi arbejder ufortrødent videre, og jeg regner med, at vi skal en tur til Tullebølle igen til foråret, svarer den operative chef.

Spørgsmålet om, hvor der skal opstilles "stærekasser" er ikke politiets bord. Her henviser han til Vejdirektoratet.

Annonce

Kun ejer af bilen sigtes

TULLEBØLLE: Fyns Politi er lige på trapperne med at få afsluttet sagen om trafikuheldet på Bygaden ved nummer 87 og 85. Og man kommer ikke til at sigte nogen for at have kørt bilen, for det har ganske enkelt ikke været muligt at få opklaret, hvem der gjorde det, oplyser Fyns Politi.

Så sagen vil blive afsluttet som en forsikringssag.

Til gengæld får ejeren af bilen en sigtelse på halsen, fordi vedkommende enten ikke vil eller kan oplyse om, hvem man har lånt bilen ud til, og hvem der sad bag rattet, da det gik galt. /

Politiet med på råd

Mere generelt vurderer færdselspolitiet også ud fra kommuners trafikmålinger med blandt andet hastigheder, ud fra uheldsstatistikker med videre, om man bør gøre noget ved en vej.

Hvis der skal foretages noget fysisk på en kommunal vej, vil det som udgangspunkt være kommunen, som tager initiativet, og som forankrer projektet. Men politiet vil undervejs blive taget med på råd, oplyser han.

Færdselspolitiet er jævnligt ude for borgere, som mener, at netop der, hvor de bor, bliver der kørt alt for stærkt.

- Nogle gange har folk noget at have det i. Andre gange kan det være en fornemmelse, og hvis der er mange lastbiler på en bestemt strækning, vil det altid virke voldsomt, nævner Preben Ingemansen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Fyns Amts Avis mener: Sæt fuld turbo på turismen

Indimellem kan man stadig høre folk her på egnen vrænge lidt af turismen her - som om det ikke var et rigtigt erhverv. Den slags ord falder tit, når snakken falder på, hvad området skal leve af fremover - og her må man forstå, at vi ikke "skal rende rundt i nationaldragter", men noget "rigtig produktion" ville være bedre. Den slags ytringer er ikke bare dumsmarte og forældede, men også direkte skadelige for vores egns udvikling. Fordi vi har brug for turisterne. Derfor er det godt nyt, at man med de seneste opgjorte tal for Langeland kan se en meget positiv udvikling. Øen er nu den næstmest populære kommune for turisterne i forhold til antallet af overnatninger. Det er især tyskerne, der er vilde med den lange ø - de tegner sig for næsten halvdelen af de godt 500.000 overnatninger, der var sidste år. På Ærø er tallene knap så gode og viser en lille tilbagegang i forhold til året før, men her er til gengæld optimisme og tro på fremtiden, fremgår det blandt andet af øens turist- og erhvervsdirektørs nyhedsbrev. Nedgangen tilskrives nedgangen i bryllupsindustrien, som ellers har varmet godt i lavsæsonen i foråret og efteråret. Til gengæld er der tro på, at det med den forøgede færgekapacitet er muligt at tiltrække endnu flere turister den kommende sæson, og modsat manges og ikke mindst indenrigsministerens opfattelse, så melder øen om kapacitet til endnu flere turister. Det er værd at notere sig i den on-going debat om landevejsprincippet, der som bekendt fortsat ikke gælder hele året, netop med henvisning til, at nogle øer ikke ville kunne klare flere turister. Med hensyn til de sydfynske øer kan man vist roligt sige, at man godt kan rumme flere turister - og at der er i den grad er brug for det i vores erhvervsudvikling. Det er afgørende vigtigt, at vi alle har det store potentiale for øje, når vi snakker udvikling af området. Det handler ikke kun om udvikling for os lokale eller for tilflyttere, men i særdeles også om de gæster, vi kan tiltrække til at tage del i livet her - gerne hele året rundt. Så med den store vækst, der er igen er set inden for turismen bredt set i Danmark sidste år, så er det bare med at sætte turboen på også her. Og det gælder i øvrigt også for os selv: Micro-eventyr og stay-cation er jo ikke længere nye begreber, selvom de lyder som sådan. Det handler bare om at være turist på egen egn. Og måske det var værd lige at tjekke de sydfynske øer til næste weekendtur eller måske sommerferie. For turisterhvervet her har ret meget at byde på - også selvom de ikke går i nationaldragter...

Langeland

Klumme: At rejse er at leve

Annonce