Annonce
Langeland

Operativ chef for politiets færdselsafdeling: - Trafikanter ved, vi kommer og måler i Tullebølle

Preben Ingemansen, Fyns Politi. Foto: Michael Bager
Der blev uddelt to bøder ved seneste kontrol i Tullebølle - i maj var det 21 ved lignende aktion.
Annonce

TULLEBØLLE: Det går bedre på Bygaden i Tullebølle end tidligere, vurderer Preben Ingemansen, der er operativ chef for færdselsafdelingen ved Fyns Politi. Den hastighedsmåling fra slutningen af januar, som Annette og Jørn Meinertsen og Christian Stenberg nævner, viste kun to, som kørte for stærkt, oplyser Preben Ingemansen efter på avisens forespørgsel at have gennemgået tallene.

Og ingen af de to kørte så stærkt, at politiet efterfølgende har uddelt klip i kørekortet. Det sker, hvis man kører mere end 30 procent over det tilladte - for Bygadens vedkommende altså mere end 65 kilometer i timen.

- Vi kan se, at der er færre overtrædelser, som vi har konstateret fra gang til gang i Tullebølle. Fra maj 2019 og året ud var vi der fire gange. Den første gang skrev vi 21 bilister, sidste gang i alt seks. Der blev nok målt nogenlunde samme tid alle gangene. Tendensen kan skyldes, at folk nu har lært, at vi kommer, og derfor generelt har sænket hastigheden, nævner Preben Ingemansen.

- Annette og Jørn Meinertsen og Christian Stenberg mener, at bilister bedre kan advare hinanden med vore dages teknik, og at det går meget hurtigt, fra I har sat en kontrol i gang?

- Det kan de jo nok have en pointe i, men hvis folk advarer hinanden, og man på den måde får bragt hastighederne ned, så har det en effekt. Det er målet. For eksempel det apparat, der kan advare om kontroller, uheld med mere, er fuldt lovligt. Vi arbejder ufortrødent videre, og jeg regner med, at vi skal en tur til Tullebølle igen til foråret, svarer den operative chef.

Spørgsmålet om, hvor der skal opstilles "stærekasser" er ikke politiets bord. Her henviser han til Vejdirektoratet.

Kun ejer af bilen sigtes

TULLEBØLLE: Fyns Politi er lige på trapperne med at få afsluttet sagen om trafikuheldet på Bygaden ved nummer 87 og 85. Og man kommer ikke til at sigte nogen for at have kørt bilen, for det har ganske enkelt ikke været muligt at få opklaret, hvem der gjorde det, oplyser Fyns Politi.

Så sagen vil blive afsluttet som en forsikringssag.

Til gengæld får ejeren af bilen en sigtelse på halsen, fordi vedkommende enten ikke vil eller kan oplyse om, hvem man har lånt bilen ud til, og hvem der sad bag rattet, da det gik galt. /

Annonce

Politiet med på råd

Mere generelt vurderer færdselspolitiet også ud fra kommuners trafikmålinger med blandt andet hastigheder, ud fra uheldsstatistikker med videre, om man bør gøre noget ved en vej.

Hvis der skal foretages noget fysisk på en kommunal vej, vil det som udgangspunkt være kommunen, som tager initiativet, og som forankrer projektet. Men politiet vil undervejs blive taget med på råd, oplyser han.

Færdselspolitiet er jævnligt ude for borgere, som mener, at netop der, hvor de bor, bliver der kørt alt for stærkt.

- Nogle gange har folk noget at have det i. Andre gange kan det være en fornemmelse, og hvis der er mange lastbiler på en bestemt strækning, vil det altid virke voldsomt, nævner Preben Ingemansen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce