Annonce
Erhverv

Onlinesalget buldrer afsted: Nu tager Tøjmanden konsekvensen og ansætter en onlinemedarbejder for at skrue endnu mere op for blusset

Satsningen på den digitale del af forretningen har givet pote for Tom Rene, der driver Tøjmanden. I 2019 kom fem procent af omsætningen fra webshoppen. I 2020 var tallet oppe på 25 procent, og i år vurderer Tome Rene, at tallet er helt oppe på 50 procent. Og onlineomsætningen kommer vel at mærke primært fra kunder, der ikke er lokale. Foto: Trine Grauholm
Selv om den fysiske butik igen må holde åbent, er der stadig fuld damp under onlinesalget for Tøjmanden. Indehaver Tom Rene tager nu konsekvensen og ansætter en online marketingsmanager for at holde tempoet oppe. - Jeg kan godt gøre det selv, men det tager tre gange så lang tid og bliver kun halvt så godt, erkender han.

Rudkøbing: En klassisk polo i god kvalitet, til en fornuftig pris og i 22 forskellige farver er Tom Renes bevis på, at det kan betale sig at satse online, selv om man brænder for den fysiske butik og mødet med kunderne.

De seneste to måneder er salget af poloen eksploderet. En enkelt kunde har sågar købt den i 12 forskellige farver, og samlet har Tøjmanden solgt mere end 1000 af dem. Normalt ville tallet ligge på 50. En udvikling, der i høj grad skyldes lysten til at lege med digitale markedsføringsværktøjer og inddrage kompetencer fra eksperter på området.

- Tidligere gjorde vi ikke så meget i Facebook-annoncer, men så kom jeg i kontakt med en ung gut, som har forstand på det. Han fik et budget, og vi lavede nogle kampagner på Facebook, hvor vi bruger os selv i videoerne for at vise, at vi er nogle almindelige, fysiske personer, der står bag butikken, og så er salget fuldstændigt eksploderet, fortæller Tom Rene.

Annonce


Når man først er startet på det, forpligter det også. Det skal holdes ved lige, hvis du gerne vil stå for hurtig respons og god service. Med en onlinemedarbejder kommer vi til at booste udviklingen endnu mere, fordi vi nu får en digital ekspert i kombination med os, fagnørder indenfor tøj.

Tom Rene, indehaver af Tøjmanden i Rudkøbing


Han har drevet Tøjmanden siden 2013 og har hele tiden haft sit domæne. Først da han for to et halvt år siden investerede i et kassesystem, der kunne integrere lagerstyringen i den fysiske butik med webshoppen, kom der dog for alvor gang i onlinesalget af herretøj. Inden da skulle medarbejderne manuelt fjerne en vare fra webshoppen, når den blev solgt i butikken, og det fungerede selvfølgelig ikke.

Indsats forpligter

Nogenlunde samtidig blev han en del af projektet Styrket Erhverv i Gadeplan, som i de fire kommuner, Ærø, Langeland, Faaborg-Midtfyn og Svendborg, skaber vækst gennem digitalisering for erhverv i gadeplan. Gennem individuelle udviklingsforløb kan deltagerne for eksempel få hjælp til at skabe flere oplevelser i den fysiske butik og udnytte online-mulighederne strategisk.

- Det forløb har været med til, at jeg turde sætte skub i udviklingen, fordi jeg har fået nogle vigtige værktøjer. Det første forløb var ens for alle. Noget af det vidste vi godt, andet kunne vi rette til, og noget var meget nyttigt for os. Det næste forløb kunne vi bedre skræddersy, så det passede netop til vores behov for eksempel i forhold til SEO og nyhedsbreve. Det er super vigtige ting, hvis vi gerne vil det her, men vi er også ved at være oppe i en størrelse, hvor vi kan have svært ved at følge med kompetencemæssigt, siger Tom Rene.

Løbende gennem projektet fandt han ud af, at han godt kunne, men måske ikke skulle stå for alting selv. Og i løbet af det seneste år, hvor udviklingen er gået rigtigt stærkt, har han besluttet, at han er nødt til at outsource nogle ting og koncentrere sig om det, han er bedst til. Derfor har han fra den 1. juli ansat en online marketingsmedarbejder. En beslutning, han har store forventninger til.

- Når man først er startet på det, forpligter det også. Det skal holdes ved lige, hvis du gerne vil stå for hurtig respons og god service. Med en onlinemedarbejder kommer vi til at booste udviklingen endnu mere, fordi vi nu får en digital ekspert i kombination med os, fagnørder indenfor tøj, forventer Tom Rene.

Annonce

Websalg vokser eksplosivt

Han kan ellers se tilbage på en udvikling, der allerede er i rivende fart.

Da coronaen ramte Danmark i foråret 2020, gik indkøbskæden bag Din Tøjmand-butikkerne, som Tom Rene på det tidspunkt var en del af, konkurs. Mens medarbejderne var sendt hjem, gik han derfor alene rundt i butikken og var stærkt i tvivl om fremtiden, mens han pakkede webordrer i et omfang, han slet ikke havde forestillet sig.

Styrket Erhverv i Gadeplan

  • Er skabt i samarbejde mellem kommunerne Langeland, Ærø, Faaborg-Midtfyn og Svendborg.
  • Projektet skal skabe vækst gennem digitalisering for erhverv i gadeplan og tilbyder håndholdte undervisningsforløb for deltagerne for at gøre dem klar til fremtidens detailhandel både gennem brug af internettet og oplevelser i den fysiske forretning.
  • Projektet er støttet af Syddansk Vækstforum og Den Europæiske Socialfond.
  • I efteråret 2020 etablerede Bornholm efter sydfynsk forbillede et lignende projekt.

I 2019 kom fem procent af omsætningen fra webordrer. I 2020 steg tallet til 25 procent, og i år gætter Tom Rene på, at onlinesalget udgør omkring halvdelen af butikkens omsætning. Et tal, der har overrasket ham meget, for selv om butikken igen er åben, er webordrerne ikke dykket. Sidst på sommeren 2020 valgte han derfor at bryde med Din Tøjmand-kæden og i stedet have fuld frihed til at lave de tiltag, han brænder for.

- Jeg brænder for at føde ting og se dem vokse. Det er min passion. Jeg er iværksætter i hjertet og elsker at sætte noget i gang, siger Tom Rene, som foruden Tøjmanden også sælger nanosvampe online, forhandler det amerikanske urmærke Stührling og som noget nyt har indgået et samarbejde med en familiedrevet schweizisk urproducent om at udvikle sin egen kollektion af eksklusive maskuline herreure, som er 100 procent schweizisk produceret.

Tom Rene har en stærk passion for at sætte noget i værk og få det til at vokse. Senest har han indgået et samarbejde med en familiedrevet schweizisk urproducent om at udvikle sin egen kollektion af eksklusive og maskuline herreure, som er 100 procent schweizisk produceret. Foto: Trine Grauholm

Mærket er opkaldt efter det schweiziske bjerg Breithorn, og gennem opbygningen af det helt nyt brand, som Tom Rene skal ud at bygge op og øge kendskabsgraden til, får han nu endnu flere kompetencer, som han kan tage med og udnytte på tværs af sine forretningsområder.

Annonce

Har udvidet kundegrundlaget

Han anbefaler andre at gøre sig klart, at det kræver en stor indsats at digitalisere og vedligeholde den digitale side af forretningen.

- Det er ikke noget, man skal sætte i gang, hvis man ikke brænder 100 procent for det, for det tager vanvittigt meget tid. Man skal have interesse for det, for man kan ikke outsource det fra dag ét. Så tjener du ikke penge på det.

Til gengæld betaler indsatsen sig, hvis man følger den til dørs.

- 95 procent af dem, der handler online hos os, er ikke lokale, så vi føler ikke, vi har taget noget fra vores eget kundegrundlag. Vi føler, vi har fået et nyt. Samtidig kan vi mærke, at de lokale i højere grad bruger webshoppen som inspiration, og sådan skulle det helst også være, siger Tom Rene, som forestiller sig, at den fysiske butik med tiden måske ændrer sig.

Tøjmanden

  • Ejes af Tom Rene, som er udlært i butikken i Rudkøbing i 1997 og overtog den i 2013 efter 13 år på Sjælland.
  • Sideløbende forhandler han også nanosvampe og ure, og så har han sammen med en schweizisk urproducent netop lanceret en kollektion af ure under mærket Breithorn; opkaldt efter det schweiziske bjerg af samme navn.
  • Urene forhandler han både i Tøjmanden, på breithornwatches.com og så har han fået én anden forhandler på Sjælland. På sigt er det planen, at der skal mange flere forhandlere til.

Forsvinde må den ikke, og derfor har han stadig fokus på også at skabe skæve oplevelser i butikken og holde fast i arbejdet med at forkæle medlemmerne af kundeklubben "Dus med Tøjmanden".

- Det handler om at tænke ud af boksen, og vi har lavet mange sjove, kreative ting. Da der var VM i fodbold i 2018, lovede vi, at vi betalte pengene tilbage for alt det, folk havde købt den lørdag, hvis Danmark vandt 1-0 over Peru. Kampen endte 1-0, og vi udbetalte rigtigt mange penge om mandagen. Vi har også haft 100 mænd i biografen til premieren på "Sommeren 92" og vi har klædt "Rebellen fra Langeland" på, da han skulle på Kongeskibet. Den markedsføring, vi får ud af det, kan man ikke betale sig fra, siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce