Annonce
Søsiden

Om bord på verdens største batterifærge: Den er grøn og den sejler

Batterifærgen Tycho Brahe på Øresund. Seniormaskinchef Henrik Fald Hansen, Thurø. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Seniormaskinchef Henrik Fald Hansen fra Thurø har i fem år arbejdet med at omstille m/f Tycho Brahe til batterier. Nu er færgen (næsten) i mål. Søsiden sejlede med på nogle ture over Øresund.

ØRESUND: Stille, stille, stille glider det ud af færgehavnen.

Ingen rystelser. Ingen maskinrummel. Ingen skorstensrøg.

Med Kronborg om bagbord har verdens største sejlende batterifærge sat kursen mod Helsingborg.

Mens m/f Tycho Brahe blev tømt for passagerer og biler og nye kom om bord, stak robotten sin stærkstrømsfinger ind i skibssiden. På seks minutter påfyldte robottens stik batterierne strøm i en mængde og styrke, som vel kun maskinchefer, elektrikere og ingeniører fatter.

- Det fungerer og vi sejler, fastslår seniormaskinchef Henrik Fald Hansen, Thurø overfor Søsidens udsendte.

Vejen til den den gode melding har været lang. Lige nu vurderes Tycho Brahes projekt batteri-omstilling at være helt i mål i næste måned.

- Vi har haft mange udfordringer undervejs. Ikke mindst med at få laderobotten til at fungere, som vi ønsker, siger Henrik Fald Hansen.

Annonce
Batterifærgen Tycho Brahe på Øresund. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Diesel-start på 30 sekunder

Startskuddet til batteri-projektet på Øresund lød i 2014. To år efter kunne ombygningen af Tycho Brahe og søsterskibet Aurora indledes. Begge færger har beholdt deres dieselmaskineri som en ekstra sikkerhed og back-up og fordi det ville være kostbart at pille de i alt otte hovedmotorer ud fra færgernes dyb.

- Hvis strøm eller ladning svigter, har vi nytte af dieselmotorerne. Vand holder dem forvarme. De kan startes til drift på 30 sekunder, forklarer Henrik Fald Hansen.

Sejlplan holdt 99,7 pct

M/f Tycho Brahe har nu i en periode sejlet på omkring 80 pct. batteridrift. Reduktionen skyldes, at nogle af færgens batterier er pillet ud og er til service på fabrikken efter for hård belastning ved ladning. Forklaringen er en software-fejl. Når batterierne er genmonteret senere i denne måned, sejler Tycho Brahe tæt på 100 pct. batteridrift:

- Det er os her om bord, der har taget børnesygdommene. Vores søsterfærge Aurora er ombygget senere. På de gode dage er Aurora på 99 pct. batteridrift, siger Henrik Fald Hansen.

Selvom Tycho Brahe har sejlet med reduceret batterikapacitet, er sejlplanen med 46 dobbeltture i døgnet overholdt. Det er lykkedes takket mulighed for at tage back-up fra dieselmotorerne.

- Vi har en driftssikkerhed på 99,7 - det vil sige antal planlagte ture i forhold til de gennemførte, siger Henrik Fald Hansen.

Batterifærgen Tycho Brahe på Øresund. Seniormaskinchef Henrik Fald Hansen, Thurø. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

-Der skal meget til at slå os ud

Færgens høje driftssikkerhed hænger også sammen med stor fleksibilitet i det tekniske system i kraft af mulighed for fremdrift på enten diesel, batteri eller hybrid. Desuden har færgen fire thrustere (propeller), men kan klare sig med færre. Sætter den ene bovport ud, kan færgen vendes.

- Der skal meget til at slå os ud, siger Henrik Fald Hansen, mens vi støjfrit nærmer os Helsingborg. Lavt “buldernivå”, som de siger hinsidan.

Før ankomst til havn skal styrmanden manuelt vælge, hvilket færgeleje, der ønskes benyttet. Når det er gjort, gør lejets fortøjningsrobot og laderobot sig automatisk klar. Rammer lade-robotten ikke i første hug, kan der manuelt aktiveres et nyt forsøg. Dermed bliver ladetiden reduceret. Færgen venter ikke. Sejlplanen skal holdes.

Batterifærgen Tycho Brahe på Øresund. Seniormaskinchef Henrik Fald Hansen, Thurø. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Drillesyg robot

Den officielle indvielse af Tycho Brahe med bl. a. ministre fra begge sider af Sundet var oprindelig sat til juni 2017. Indvielsen blev i stedet gennemført i november 2018.

Den første festivitas blev aflyst kort forinden. Robotterne drillede.

- I solskin havde ladekablets laser problemer med at finde stikket på den hvide skibsside. Det hjalp, da vi malede en sort kant udenom. I det hele taget er det nyt at bevæge højspændingskabler med robot. Jeg regnede i første omgang med, at robotter var “plug and play “og så lidt justering i 14 dage. Sådan er det langt fra gået, siger Henrik Fald Hansen:

- Vi optimerer stadig på robotterne og deres tårne. Vi kan blive ved med at forbedre. Skibene har vi overtaget, men ikke robotter og tårne, forklarer Henrik Fald Hansen, der kan se tilbage på fem arbejdsår med batterier og robotter øverst på dagsordenen:

- Vi har haft masser af udfordringer, men jeg har det godt og sjovt med hele tiden at optimere og at finde løsninger, lyder det fra seniormaskinchefen.

Batterifærgen Tycho Brahe på Øresund. Seniormaskinchef Henrik Fald Hansen, Thurø. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Skarpt øje på forbrug

Tycho Brahe har to helt ens kommandobroer - en i hver ende af færgen. Det betyder, at styrmand Rene Olsen skal skifte kommandobro hver halve time. Efter hvert anløb skal Rene Olsen hen i modsat ende af øverste dæk.

- Hvordan er det at sejle batterifærge?

- Teknisk set er der ingen forskel for os heroppe. Men i hele processen fra diesel til batteri er vi blevet meget opmærksomme på, hvor meget energi vi bruger. På denne overfart har vi fx brugt 431 KWh, siger Rene Olsen og viser Søsiden tallet på kommandobroens skærm.

- Forbruget er faktisk flot. Det er væsentligt billigere og renere, end hvis vi var sejlet på diesel, forklarer Rene Olsen.

Batterifærgen Tycho Brahe på Øresund. Seniormaskinchef Henrik Fald Hansen, Thurø. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

- Vi pudsede glorien

Batteridriften betyder også, at færgen accelererer kvikkere:

- Det er ikke helt som en Tesla, men når vi lægger håndtagene ned, reagerer den hurtigere på batterier end på diesel, siger styrmanden. Tidligere på dagen sejlede et krydstogtskib ned gennem Øresund:

- Det talte vi om i morges. Det trak en stribe af sort røg efter sig. Det bemærkede vi - og pudsede glorien her, lyder det fra Rene Olsen.

Batterifærgen Tycho Brahe på Øresund. Seniormaskinchef Henrik Fald Hansen, Thurø. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce