Annonce
Svendborg

Nyt fra Svendborgs erhvervsliv - med millionoverskud på entreprenørvirksomhed og handel med mejeriudstyr

Entreprenør Kurt Frandsen & Søn i Gudbjerg har lavet et syvcifret overskud i 2018/2019. Genrefoto

Lakkendrupvej ved Gudbjerg er første stop på denne uges runde i det sydfynske erhvervsliv. Det er her, Entreprenør Kurt Frandsen & Søn A/S har hjemme, og her kan de se tilbage på et regnskabsår 2018/2019, hvor det blev til et overskud på 2,3 millioner kroner før skat. Ledelsesberetningen indeholder ingen vurdering af resultatet, men vi kan da oplyse, at overskuddet året før lød på 1,4 millioner - hvilket altså er kraftig forbedret. Hans Martin Feldingbjerg Frandsen, Gudbjerg, og Kurt Frandsen, Ellerup, er ejere og kan lige som året før dele et udbytte på en rund million kroner, og selskabet har i de to seneste regnskabsår haft tre ansatte. Egenkapitalen er 10,8 millioner kroner.

Plus på 2018/2019-bundlinjen er der også i en anden virksomhed med tunge køretøjer i vognparken, nemlig A/S Skræps Vognmandsforretning af 1927. Overskuddet lyder på 460.000 kroner og har fået skudsmålet tilfredsstillende i ledelsesberetningen, og vognmandsfirmaet, som har hjemme på Bodøvej i det nordvestlige Svendborg, havde syv ansatte i regnskabsåret. Ejer er John René Eskildsen, Svendborg, og ud over traditionelle vognmandsdyder som afhentning af skrald og levering af grus har firmaet en lille og unægtelig sæsonbetinget nebengesjæft af typen, hvor chaufføren gør klogt i et tage høreværn på: nemlig studenterkørsel.

Vi har endnu et vognmandsfirma at byde ind med, og det hedder Reno Poulsen A/S og har base på Grønlandsvej i Tved. Virksomheden er ejet af Reno Lund Poulsen, Thurø, og kom fra 2018/2019 med et plus på 42.000 kroner før skat. En enkelt var på lønningslisten i regnskabsåret, og egenkapitalen er opgjort til 10,3 millioner kroner.

En nyhed i en anden kategori er, at selskabet Café og Restaurant Arthur ApS er gået konkurs. Ifølge Svendborg-advokat Hans Lindstrøm Svendsen, der er kurator på konkursboet, skal ingen dog tro, at spisestedet i Gerritsgade i Svendborg dermed er lukket.

- Café Arthur lever i bedste velgående, siger han og forklarer, at caféen blev overdraget for et halvt års tid siden, og at det er selskabet, der tidligere har drevet den, som er taget under konkursbehandling - i øvrigt på begæring fra Skat. Det konkursramte selskab var ejet af Gülten Bas, Brøndby Strand, mens det er Encho Ivanov Borisov, Svendborg, der driver caféen i dag.

I Gudme har Blikkenslagerne ApS fået skruet et 2018/2019-regnskab sammen, og det er der såmænd ingen grund at at gå og put' med, som man siger. På bundlinjen står nemlig et overskud på 569.000 kroner før skat, og det er Jesper Dache Stub, Gudme, der ejer selskabet. Som i øvrigt gør det en del i opgaver, som involverer brug af materialet skifer, og havde seks ansatte i regnskabsåret - en enkelt flere end året før.

Til gengæld var regnskabsåret 2018/2019 sløjt for Richter Jørgensen & Co. ApS, som har hjemme på Thurø og befatter sig med handel og konsulentvirksomhed inden for elektronikbranchen. Resultatet blev et minus på 362.000 kroner før skat, og det er selskabets ejer, direktør og eneste ansatte, Poul Richter Jørgensen, Thurø, ikke tilfreds med, kan man læse i ledelsesberetningen.

Mere eufori er der at spore i ledelsesberetningen i 2018/2019-regnskabet for Salicath ApS, idet det her hedder, at "årets resultat anses for meget tilfredsstillende". Det er et overskud på tre millioner kroner før skat, der har fået de pæne ord med på vejen af ledelsen, som er personificeret ved direktøren og ejeren, Jens Åge Kåstrup Christensen, Vindeby. Salicath befatter sig med blandt andet handel med maskiner og alt muligt andet udstyr til mejerisektoren og har kunder i Danmark, Sverige, Norge og Island. Og så betyder resultatet for resten, at der kan udbetales 1,9 millioner kroner i udbytte - hvilket er 100.000 mere end året før, hvor resultatet blev et overskud på 2,5 millioner kroner før skat. Ikke dårligt af en virksomhed med to ansatte. /finn

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ærø

Tietgenprisen 2019 går til en dynamisk mand i spidsen for et driftigt værft

Læserbrev

Debat: Hvor grøn er Svendborg kommune?

Bybusserne i Svendborg er i øjeblikket i udbud. Svendborg Kommune har bevist fravalgt muligheden for, at busselskaber kan byde ind med el-busser, man har heller ikke sikret sig imod, at der kan bydes ind med gamle slidte Fiat-busser. Svendborg Kommune betaler i øjeblikket cirka 20 millioner om året til bybusser, det kunne jo være interessant at regne på, om vi kunne gøre lige som Ærø, gratis busser og derved udnytte de tomme busser, der kører rundt uden for skolernes mødetid. Kontrakten bør være på mindst 10 år og helst 15 år, så vognmanden kan sikre lang afskrivning på busserne. Levetiden på el-busser er mindst dobbelt så lang som dieselbusser, da det om otte år vil være helt umuligt at komme af med en dieselbus. Der er masser af busselskaber, der gerne vil byde ind med el-busser, de får bare ikke lov til det. Man har stor succes i Roskilde med 20 kinesiske bybusser. Kineserne har lavet over 500.000 el-busser og er teknisk langt foran tyskerne. En el-bus giver en ”brændstofbesparelse” på 80 procent, bremserne slides ikke, da bremseenergi tilbageføres til batteriet. Der er ingen olieskift, ingen udstødning, katalysator, partikelfilter, Adblue og motoren holder meget længere. El-busser kan køre over 600 kilometer på en opladning, længste rute i Svendborg er 330 kilometer. På 10 minutter kan der lades 100 kilometer på. Normalt vil busserne lade op i de 10,5 timer, de står stille om natten, derved opnås en levetid på over 16 år på batterierne. Ved at gøre det gratis, sparer man også kontrollørerne, betaling til billetsystem, chaufføren skal ikke bruge tid på billettering og afregning til fyraften. Man kan evt. også spare kontingent til Fynbus, da vognmanden kan stå for administrationen. Det vil mindske forureningen voldsomt i midtbyen, samtidig bliver der masser af parkeringspladser til overs. Svendborg Kommune kunne opnå en varig positivt branding, i modsætning til tre dages landsstævne. Dette kunne hjælpe kommunen med at leve op til deres klimaplan, minus 900 tons CO2 pr. år, plus reduceret CO2 og miljøbelastning i midtbyen fra privatbiler. Sidegevinsten er færre syge, og dermed en kommunal besparelse. Udsæt nu det udbud, og få el-busser ind i udbudsmaterialet, jeg bidrager gerne gratis til at omsætte de 300 millioner til 10 gratis el busser. SEF bidrager også gerne. Hvornår går byrådsmedlemmerne fra snak og over til handling?

Ærø

Biltrængsel på havnefronten: Ærøexpressen søger om mere bilplads på Marstal Havn

Annonce