Annonce
Langeland

Nul trafikkroner til Tåsinge og Langeland – Venstre slår i bordet

Venstres Erling Bonnesen accepterer, at han ikke kan få alt på en gang, men undrer sig alligevel over, at regeringen vil investere over 100 mia. kr. i at styrke den trafikale sammenhængskraft, men undviger store trafiktprojekter på Tåsinge og Langeland. Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix.
Regeringen overser virksomheder og borgere på Sydfyn, Tåsinge og Langeland med nyt udspil, mener Venstre. Langelands borgmester forbliver optimist trods forbigåelsen.

Partiet Venstre kritiserer regeringens planer om at styrke infrastrukturen på landsplan med over 100 milliarder kroner frem mod 2035. I projektet ”Danmark fremad” lægger regeringen bl.a. op til en opgradering af vejnettet på Lolland, hvilket er et skridt på vejen mod at forbinde Svendborg og Femern via Langeland, mener Erling Bonnesen (V), folketingsmedlem valgt ind fra Svendborg og Langeland. Men det er langt fra nok, tilføjer han.

- Jeg og Venstre slår i bordet nu. Planlægningen af Rute 9 som et samlet projekt skal i gang nu. Det er kravet herfra. Vi har talt om det i nogle år. Nu skal vi gå fra snak til handling, siger han.

Med ”Danmark fremad” vil regeringen afsætte i alt 106 mia. kr. til forbedringer af infrastrukturen. Ca. 40 mia. kr. skal styrke den kollektive trafik. Knap 47 mia. kr. går til vejnettet. Det kom frem på et pressemøde torsdag.

Annonce

Det er op til partierne

På pressemødet, som blev sendt live på dr.dk, blev finansminister Nicolai Wammen (S) spurgt, om der oven på coronakrisen er arbejdskraft nok til at få Femern-projektet i mål.

Finansministeren svarede, at regeringen i coronatiden havde holdt hånden under byggebranchen. Han gjorde samtidig opmærksom på, at ”Danmark fremad” løber frem til 2035.

Ifølge planen skal Femern-forbindelsen stå klar i 2029. Sammen med forskellige erhvervsorganisationer er kommuner på begge sider af Langelandsbæltet gået sammen i den såkaldte Rute 9-komité, som arbejder for at åbne en trafikkorridor mellem Svendborg og Femern inden 2029. Det indebærer et løft af vejnettet på Tåsinge samt færgeruten Spodsbjerg-Tårs. Men det indgår ikke i regeringens visioner for styrkelse af den trafikale sammenhængskraft.

- Man har centraliseret så meget, så jeg synes, man skylder at investere i lokalområderne her på Sydfyn og Langeland. Jeg havde haft et stille håb om, at man ville anerkende, at det er et godt projekt, siger Langelands borgmester Tonni Hansen (SF), som er formand for Rute 9-komiteen.

Trods forbigåelsen af Sydfyn og øerne forbliver han optimist.

- Partierne skal bære projektet igennem – ikke regeringen. Vi fortsætter arbejdet med partierne. Jeg tror, at de kommer til at bringe det i spil, siger han.


Man har centraliseret så meget, så jeg synes, man skylder at investere i lokalområderne her på Sydfyn og Langeland.

Borgmester Tonni Hansen (SF)


Transportminister Benny Engelbrecht (S) har tidligere i et svar til Folketingets Transportudvalg ytret, at han ikke ser mange gevinster ved et fremskudte færgeleje til Spodsbjerg-Tårs-ruten.

Annonce

En lille vejopgradering

Erling Bonnesen (V) er glad for, at regeringen har prioriteret vejnettet på Lolland, men tvivler på, at det er udtryk for, at idéen om Rute 9 har fået fat i Folketinget.

- Det er ikke godt nok, at omfartsvejen på Tåsinge er totalt overset. Meldingen fra Venstre og jeg er klar: Planlægningen af hele projektet fra Svendborg til Femern skal sættes i gang. Det er altså ikke nok at lave en lille vejopgradering på Lolland. Det er et projekt, som tager tid, og som har betydning for virksomheder og borgere. Jeg ved godt, at vi ikke kan få det hele på en gang, men det er et tidskrævende projekt. Jo før, vi kommer i gang, desto bedre vilkår er der for, at infrastrukturen kan løfte de områder, siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce