Annonce
Svendborg

Nu sker der endelig noget: Statens skandaleramte miljøskibe nærmer sig ombygning

Statens kommende miljøskibe blev efter tre og et halvt år i Svendborg havn løftet på land i foråret. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
De otte år gamle Sif og Frigg har ligger uvirksomme i Svendborg siden november 2015. Nu planlægges de i drift fra næste sommer.

Til november har statens indkøbte miljøskibe ligget uvirksomme i Svendborg havn i fire år. De to søsterskibe blev for 16 mio. kr erhvervet brugt i England.

Planen er, at katamaran-skibene skal ersTatte flere mindre mindre fartøjer, der bruges til optag af vand- og bundprøver i de indre danske farvande.

Efter de indkøbte Sifs og Friggs fire oplægger-år i Svendborg, synes der endelig at være skred i sagen i retning af at få sat skibene i drift.

Nyt er, at arbejdet med den nødvendige ombygning og tilpasning af skibene er på vej til at blive sat i udbud af Miljøstyrelsen i Odense.

I næste uge vil værfter, der har tilkendegivet interesse for arbejdet eller værfter, som Miljøstyrelsen opfordrer til at byde ind, modtage et brev om at afgive et bud på arbejdet. Inden budet afgives, har interesserede værfter mulighed for at besigtige skibene på Frederiksøen i Svendborg. Her har Sif og Frigg ligget på det tørre hos Petersen & Sørensen Motorværksted siden opløftningen i foråret.

Miljøstyrelsen lægger op til en ombygningsopgave på i alt 24 mio. kr for de to alu-katamaraner.

Skibene skal bl. a . forlænges, have hver to nye motorer samt have forandret dækshuset fra brug til persontransport i offshore-industrien til det nye formål. Det indebærer bl. a. køjer og laboratorium samt en kran til optag af prøver.

Når skibene efter planen sættes i drift næste sommer, vil de være ni år gamle og have kostet staten et godt stykke over 40 mio. kr.

Maritime fagfolk har overfor Fyns Amts Avis kaldt projektet vanvid, og politikere har i avisen betegnet det som en skandale.

Proceduren omkring indkøb og tidligere udbud har også mødt skarp kritik fra værfts-branchen.

- Nu har vi ændret indhold og kravstruktur for at nå en løsning, hvor værfterne finder opgaven mere attraktiv at byde på. Vi har også været i konstruktiv dialog med værfternes brancheforening, Danske Maritime, siger kontorchef i Miljøstyrelsen Morten Jepsen til Koøjet.

Annonce
Siden foråret har de kommende miljøskibe stået hos Petersen & Sørensen Motorværksted på Frederiksøen. Senere på måneden kan potentielle budgivere fra værftsbranchen få lov at gå skibene efter før budgivning. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Fyns Amts Avis mener: Et godt kompromis styrker kampen for cykelsti

De bløde trafikanter har lidt barske kår, hvis de vil tage cykelturen fra Ollerup til Svendborg - eller den modsatte vej. Derfor er det både glædeligt og forløsende, at der er ved at forme sig et fællesskab og en fælles front, som kæmper for en cykelsti, der kan gelejde cyklisterne sikkert rundt om Hvidkilde Gods. Den ene løsning har ikke nødvendigvis været bedre end den anden, men økonomien i forslagene har set forskellig ud. Nærmere bestemt har der tegnet sig et billede af, at den sydlige løsning koster halvt så meget som den nu fravalgte model. Og netop kroner-og-ører-spørgsmålet kan få afgørende betydning for, om projektet lader sig realisere. Der er jo et endnu et pænt stykke til målstregen. Vigtigt er det dog, at det nu er lykkedes at samle de vigtigste interessenter, og at de nu arbejder i helt samme retning. Målet har jo hele tiden været det samme, det er blot vejen - helt bogstaveligt - dertil, der har været forskellig. Betydningen af, at der nu er samlet en fælles front i projektet, er stor. Den lokale uenighed ville nemlig let kunne vise sig at være den største forhindring. I stedet kan der nu med langt større vægt arbejdes videre med at få overbevist de mennesker, der sidder på pengekassen, om, at det er en fremragende idé at etablere en cykelsti syd om søen ved Hvidkilde. Det vil muligvis give lidt udfordringer, når regningen skal betales, fordi staten med den ønskede placering ikke entydigt skal dække udgifterne, og Svendborg Kommune er jo ikke just ved muffen. Men måske kan der laves en fornuftig handel mellem stat og kommunen, så det hele kan gå op i en højere enhed. Det kompromis, der er indgået, har naturligvis krævet, at de involverede har været klar til at bøje sig lidt mod hinanden, og at de har bilagt striden. Det er nu sket. Tydeligst har gruppen, der plæderede for en cykelsti helt tæt på godset, bøjet sig, men det skal ikke ses som et tegn på svaghed. Reelt er den stærkeste vel egentlig den, der bøjer sig mest. Det er nemlig her viljen til at nå i mål vises allertydeligst. Så kan det sagtens være, at tilfredsheden ikke er helt i top hele vejen rundt undervejs i processen, men sådan er det jo nogen gange, når kompromisser skal findes. Nu er det første delmål lykkeligvis nået, og målet er stadig intakt. Og nu kan der sendes et entydigt signal til Vejdirektoratet med en vished om, at opbakningen til projektet ikke undermineres af interne uenigheder om, hvor cykelstien skal placeres.

Annonce