Annonce
Svendborg

Nu sker der endelig noget: Statens skandaleramte miljøskibe nærmer sig ombygning

Statens kommende miljøskibe blev efter tre og et halvt år i Svendborg havn løftet på land i foråret. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
De otte år gamle Sif og Frigg har ligger uvirksomme i Svendborg siden november 2015. Nu planlægges de i drift fra næste sommer.

Til november har statens indkøbte miljøskibe ligget uvirksomme i Svendborg havn i fire år. De to søsterskibe blev for 16 mio. kr erhvervet brugt i England.

Planen er, at katamaran-skibene skal ersTatte flere mindre mindre fartøjer, der bruges til optag af vand- og bundprøver i de indre danske farvande.

Efter de indkøbte Sifs og Friggs fire oplægger-år i Svendborg, synes der endelig at være skred i sagen i retning af at få sat skibene i drift.

Nyt er, at arbejdet med den nødvendige ombygning og tilpasning af skibene er på vej til at blive sat i udbud af Miljøstyrelsen i Odense.

I næste uge vil værfter, der har tilkendegivet interesse for arbejdet eller værfter, som Miljøstyrelsen opfordrer til at byde ind, modtage et brev om at afgive et bud på arbejdet. Inden budet afgives, har interesserede værfter mulighed for at besigtige skibene på Frederiksøen i Svendborg. Her har Sif og Frigg ligget på det tørre hos Petersen & Sørensen Motorværksted siden opløftningen i foråret.

Miljøstyrelsen lægger op til en ombygningsopgave på i alt 24 mio. kr for de to alu-katamaraner.

Skibene skal bl. a . forlænges, have hver to nye motorer samt have forandret dækshuset fra brug til persontransport i offshore-industrien til det nye formål. Det indebærer bl. a. køjer og laboratorium samt en kran til optag af prøver.

Når skibene efter planen sættes i drift næste sommer, vil de være ni år gamle og have kostet staten et godt stykke over 40 mio. kr.

Maritime fagfolk har overfor Fyns Amts Avis kaldt projektet vanvid, og politikere har i avisen betegnet det som en skandale.

Proceduren omkring indkøb og tidligere udbud har også mødt skarp kritik fra værfts-branchen.

- Nu har vi ændret indhold og kravstruktur for at nå en løsning, hvor værfterne finder opgaven mere attraktiv at byde på. Vi har også været i konstruktiv dialog med værfternes brancheforening, Danske Maritime, siger kontorchef i Miljøstyrelsen Morten Jepsen til Koøjet.

Siden foråret har de kommende miljøskibe stået hos Petersen & Sørensen Motorværksted på Frederiksøen. Senere på måneden kan potentielle budgivere fra værftsbranchen få lov at gå skibene efter før budgivning. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
GOG

GOG forlænger med stregtalent

Dødsfald For abonnenter

Nekrolog: Praktiserende læge i Rudkøbing Erik Søgaard Rasmussen var aldrig bange for at tage ansvar på sine patienters vegne

Annonce