Annonce
Søsiden

Nordens største sejlskib på hybrid kurs: Sejler nu også på el

Nordens største sejlskib, tremastbark Statsraad Lehmkuhl fra Bergen vakte berettiget opsigt, da den til Nordisk Kadetstævne besøgte Svendborg i 2013. Nu kan dens propel også levere strøm, når skibet går for sejl. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Statsraad Lehmkuhl, der besøgte Svendborg i 2013, har fået installeret avanceret grønt system koblet til propellen.

BERGEN: I vindkraftens storhedstid var alle sejlskibe selvsagt det, vi i dag kalder grønne. Efterhånden fik de hjælpemotor og blev dermed grå. I dag er galeasen Anna Møller af Svendborg det eneste større, danske sejlskib uden motor.

Nu begynder det at vende igen.

Nordens største sejlskib, tremastbark Statsraad Lehmkuhl fra Bergen har udstukket en grønnere kurs med sin installation af et nyt Rolls-Royce fremdriftssystem. Det betyder, at propellen går i frigear og trækker en dynamo, når skibet går for sejl. Så vidt vides er hybrid-systemet det største og mest avancerede af sin art installeret på et stort sejlskib.

Statsraad Lehmkuhls Bergen Diesel-hovedmaskine har fået selskab af et elektrisk system med strøm leveret fra en roterende propel eller fra et ladestik i land. Billedet er taget før hybrid-systemet blev installeret. Foto: Søren Stidsholt Nielsen


Statsraadens kaptajn, Jens Joachim Hjorth forklarer til Søsiden:

- Systemet leverer strøm. Det fungerer bedst ved højere hastigheder, og kun når skibet sejler seks knob eller mere. Så slår det til, og vi kan begynde at producere vores egen elektricitet, siger Jens Joachim Hjorth:

- Hvis hastigheden stiger, bliver elproduktionen mere effektiv. Når vi sejler seks knob, kan vi tage mindre end 10 kW ud. Stiger farten til 10 knob, kan den give dobbelt så meget. Ved 12 knob flerdobles effekten.

Strømmen fra den roterende propel kan bruges løbende eller lagres på batterier til elmotordrift eller til forbrug om bord. Fx i kabys og til ventilation og instrumenter.

Statsraaden har også fået landstik til batterierne.


- Vi er meget glade for at kunne producere helt ren energi til vores eget brug.

Jens Joachim Hjorth, kaptajn på tremastbark Statsraad Lehmkuhl.


Kaptajnen siger, at systemet er bedst egnet til hurtigere sejlskibe over lange afstande:

- Det passer os godt på Statsraad Lehmkuhl.

Annonce

Finjusteres fra computere i land


For at et sådant system skal fungere bedst muligt, skal det finjusteres. Det meste af dette arbejde udføres af computerprogrammer, der står i land og foretager reguleringen over internettet.

Jens Joachim Hjorth siger, at anlægget er under indkøring og at der stadig justeres for at få optimalt udbytte:

- Vi er meget glade for at kunne producere helt ren energi til vores eget brug, siger den norske kaptajn.

Statsraad Lehmkuhl besøgte i øvrigt Svendborg i nogle dage i forbindelse med Nordisk Kadetstævne i 2013.

Svendborgs havneprofil var ændret markant under Statsraadens besøg. Her er fx udsigten fra Søsidens lukaf på Fyns Amts Avis i Sankt Nicolai Gade. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Fyn

Politidirektør vil have stoppet uro: Visitationszone er for uskyldige borgeres skyld

Annonce