Annonce
Søsiden

Nationalmuseets skipper uddannet i Svendborg og Marstal: Jeg er træskibsnørd

Martin Andersen er - sponseret af Holbæk Kommune - ansat hos Nationalmuseet som skipper for Bonavista, Anna Møller, Rut og DFDS Pram No. 19. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Martin Andersen har ansvaret for Bonavista, Anna Møller, Rut og DFDS Pram No. 19

Som skipper for Nationalmuseet var det Martin Andersen, der havde ansvaret for, at museets skonnert Bonavista af Marstal kom sikkert fra Frederiksøen i Svendborg og via bl. a. Marstal til vinteroplægning i Holbæk.

Martin Andersens funktion som skipper favner over hele det statslige museums flåde af fartøjer stationeret ved museets bro og værft i Holbæk. Dermed er den 38-årige sejlskibssømand også skipper for sluppen Rut og for DFDS-pram No. 19 samt for skonnerten under renovering, Anna Møller af Svendborg.

Martin Andersen er glad for jobbet, som han har haft i et år:

- Alle de ting jeg har lært gennem tiden, kan jeg bruge her. På et eller andet tidspunkt kan man ikke andet, når man er træskibsnørd. Så jeg er ganske tilfreds. Også fordi vi har nogle motorløse skibe i Holbæk (Rut og Anna Møller, red.), som det bliver spændende at sejle med. Forhåbentlig kan man udvikle nogle nye ting med de skibe, siger Martin Andersen i en Koøjet-snak i Bonavistas lille skippersalon.

Helt fra drengetidens joller har Martin Andersen været til sejlførende skibe. På CV’et står bl. a. syv år som skipper på den delvis Svendborg-ejede skonnert Halmø, fire år som styrmand på skoleskibet Georg Stage, sejlads med Nordkaperen og overstyrmand på verdens største sejlende træskib, tremastbarken Kaskelot. Martin Andersen stammer fra Amager og fik sin maritime uddannelse som dual-officer i Svendborg og ved fjernlæsning til skibsfører i Marstal. Sejltiden fik han hos A. P. Møller-Mærsk.

Formelt er Martin Andersen ansat ved Nationalmuseet, men hans hyre kommer reelt fra Holbæk Kommune. Den sejlskibsvenlige kommune har også opført en skibsbro, som i Svendborg. Desuden har den stillet en hal til rådighed for renoveringen af Anna Møller samt en nabohal for projekt Kystlivscenter. Hallerne på havnen og omgivelserne er ramme for en række maritimt relaterede aktiviterer og udstillinger.

Annonce
Martin Andersen har som sømand sejlet med bl. a. Halmø, Georg Stage, Nordkaperen og Kaskelot. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Fyns Amts Avis mener: Legeplads er det hidtil bedste torveforslag

Torvet i Svendborg mangler liv. Det er både tilhængere og modstandere af det bilfri torv nogenlunde enige om. Nu har det entreprenante par Luise og Anders Føns Haaber lagt en idé om en legeplads på torvet frem. Den tanke er tidligere blev luftet lidt i krogene, men nu ser det ud til, at parret lægger en god portion krop og sjæl i forsøget på at etablere en mobil legeplads på torvet. Det er en idé med et stærkt potentiale. Kan det lykkes at omsætte tankerne til handling, vil der kunne komme et helt naturligt liv på den plads, der både er en politisk slagmark og et smertensbarn. Sidstnævnte, fordi det endnu ikke er lykkedes at knække koden til, hvordan pladsen kan blive det samlingspunkt, den er tænkt som fra det politiske flertals side. Altså oftere end nogle gange om året som når der holdes fødevaremarked i juni, og når Svend-priserne uddeles i sensommeren. Et særligt bemærkelsesværdig element i forslaget er det ansvar, parret har påtaget sig. De nøjes ikke med at lægge idéen frem, hvorefter de læner sig tilbage og venter eller koncentrerer sig om andre ting. Anders Føns Haaber er blevet en del af torvegruppen, og parret er i gang med at søge fonde og lede efter sponsorer, samtidig med at de forsøger at aktivere deres netværk, så frivillighed også kan blive en del af projektet. De har med andre ord stillet sig i spidsen for projektet i stedet for at overlade det til politikerne at løse opgaven, og det kan vise sig som en vigtig forudsætning for realiseringen af idéen. Luise og Anders Føns Haaber har naturligvis en indlysende interesse i at få etableret en legeplads på torvet, fordi deres café er målrettet småbørnsfamilier, men der er ikke noget forgjort i det. Den personlige interesse i projektet kan være en løftestang, og udkommet kan vise sig at være til glæde for mange flere. Projektmagerne har også blik for, at torvet skal kunne have andre funktioner. Derfor har de foreslået, at legepladsen skal kunne flyttes, når store arrangementer skal kunne bruge hele torvet. Det kan gøre arbejdet lidt sværere, men det viser også, at der tænkes i helheder. Netop denne tilgang, hvor initiativtagerne fastholder initiativet og tænker i helheder, ligner en god model for udviklingen af torvet. Ansvaret for fremdriften skal ikke isoleres hos byrådsmedlemmerne og forvaltningen. Det skal fordeles, så det politiske og administrative led blot er en del af projektet.

Annonce