Annonce
Svendborg

Nødråb fra Stevns Power: Sæt tempoet ned ved spillet

Stevns Power ligger i dag som vrag på 85 meter vand ud for Nigerias kyst. Hovedårsagen til forliset var for højt tempo på både Svendborg-skibet og det gasrørlægger-fartøj, det betjente. FOTO: Søfartsstyrelsen.

RAPPORT: På selve dagen for dødsulykken anmodede Stevns Power om mindre tempo

På selve forlis-dagen 19. oktober 2003 og også dagen før gjorde besætningen på Svendborg-skibet Stevns Power moderskibet Castoro Otto opmærksom på, at ankerwiren blev trukket for hurtigt ind.

Tre fynske søfolk, seks filippinere samt to besætningsmedlemmer fra Congo omkom, fordi hastværk prægede arbejdsindsatsen 19. oktober 2003, hvor det gigantiske rørlægningsfartøj Castoro Otto lagde gasledninger ned på havbunden ud for Nigerias kyst.

På rørlægningsskibet Castoro Oro nægter man at have modtaget to nødråb fra Stevns Power, men oplysningen stammer fra to skibe, der befandt sig i nærheden, nemlig Mærsk Terrier og Inspector.

Søfartsstyrelsens opklaringsenhed offentliggjorde i går morges søulykkesrapporten over dødsulykken. Den konkluderer, at Svendborg-skibet Stevns Power blev trukket i døden, mens det i for høj hastighed var i færd med at flytte et af Castoro Ottos mange ankre.

Begge parter har ansvar

Selv samme dag, som Stevns Power pludselig krængede og fik vand på dækket, havde skibsfører Hans-Erik Hansen, Odense, gjort besætningen på kæmpe-skibet opmærksom på, at der blev trukket for hastigt ind på ankerwiren fra Castoro Otto, og samme nødråb var afsendt dagen før

- Når begge skibe har modtaget to advarsler inden for et døgn, har begge parter et ansvar for at reagere, siger opklaringschefen i Søfartsstyrelsen, Lars Gerhard Nielsen, til Fyens Stiftstidende..

Kort sagt har ankerwiren fra Castoro Otto halet Svendborg-skibet om på siden, så det blev fyldt med vand.

Allersidste nødskrig fra Stevns Power lød: "Stop pulling" (hold op med at trække på spillet). Siden havde ingen radiokontakt med Svendborg-skibet.

Skønt vejret var stille og solrigt og redningsbåde hurtigt ankom til ulykkesstedet, er ingen af de 11 søfolk fra Stevns Power nogen sinde fundet. De befinder sig fortsat på 85 meter dybt vand ud for den nigerianske havneby Port Harbour.

Minutter uden betydning

Lars Gerhard Nielsen fra opklaringsenheden gør sig i sø-ulykkesrapporten nogle betragtninger over det høje arbejdstempo, som kendetegner besætninger på ankerhåndteringsskibe som Stevns Power, der arbejder for rørlægningsfartøjer. Han og kollegaerne har talt med en række søfolk med stor erfaring i denne særlige arbejdsdisciplin og konkluderer, at der i denne gruppe hersker en ganske særligt holdning og kultur. Når der udføres ankerhåndtering, skal arbejdet gøres hurtigt og effektivt, for rørledningen skal være lagt inden en bestemt dato, og på ankerhåndteringsskibet (i dette tilfælde Castoro Otto) vil man også gerne have skibet chartret til næste opgave.

Sæt tempoet ned

- Det er imidlertid helt klart, at de to eller tre minutter ekstra, det i den aktuelle situation ville have taget at udføre manøvren og hive ind på ankerwiren i et langsommere tempo, er fuldstændig uden betydning for det samlede tidsforløb, erklærer Lars Gerhard Nielsen i rapporten.

- Jeg vil meget gerne have den her rapport sendt ud til ankerhåndteringsfolk, så de kan lære af det. Inden for det fag sætter navigatører stor ære i at kunne manøvrere hurtigt, men i de minutter, hvor det er allerfarligst, bør de slå koldt vand i blodet og sænke tempoet, siger Lars Gerhard Nielsen til Fyens Stiftstidende.

Desuden konkluderer Søfartsstyrelsens opklaringsenhed, at procedurerne for samarbejdet mellem Castoro Otto og Stevns Power om ankerflytningen var mangelfuldt, og at Svendborg-skibet bakkede i for høj fart under udførelse af arbejdet. Endelig var Stevns Power for tung i bagenden, fordi man havde trimmet skibet agterud for at lette ankerflytningen. Dette skabte for lille afstand mellem havoverfladen og dækket, så vandet let kunne vælte ind over Stevns Powers bagende, da wiren fra Castoro Otto pludselig trak skibet nedad.

Endelig var lugen ned til maskinrummet på Stevns Power åbnet, akkurat som muligvis de vandtætte døre også stod på vid gab. Vandet kunne altså trænge ned i maskinrummet og fylde skibet, der sank meget hurtigt.

Manglende erfaring?

Søulykkesrapporten angiver også andre mulige årsager til forliset, som imidlertid ikke kan fastslås med sikkerhed, nemlig manglende erfaring hos den navigatør, der manøvrerede Stevns Power på ulykkestidspunktet.

Pågældende navigatør var tiltrådt arbejdet blot fire dage før ulykken og havde ikke tidligere forsøgt sig med ankerhåndtering. Imidlertid kan Søfartsstyrelsens opklaringsenhed ikke være 100 procent sikker på, hvem der egentlig var på arbejde på Stevns Power, da katastrofen indtraf.

Af andre mulige årsager til dødsforliset nævnes eventuelle fejl på skibets styremaskine og uopmærksomhed hos Stevns Power-navigatøren på grund af træthed. Desuden kan reservewiren på 28 tons have revet sig løs og bidraget til skibets krængning eller måske har ankerwiren fået fat i et eller andet på havbunden, så trækkets retning er ændret i utilsigtet retning.

Generelt anbefaler opklaringsenheden, at der for ankerhåndteringsskibe udarbejdes skriftlige procedurer i samarbejde med det fartøj, der arbejdes for.

Stevns Power var hjemhørende i Svendborg under Nordane Shipping A/S. Det var ikke muligt at få en kommentar fra direktør Niels Højlund.

Stevns Powers endeligt. Svendborg-skibet er på vej mod bunden. 11 søfolk omkom ved forliset. I baggrunden ses gas-rørlæggerskibet Castoro Otto, der havde trukket ankerwiren for hurtigt ind. FOTO: Søfartsstyrelsen
Annonce
Svendborg

Tag kandidattesten her

Sport For abonnenter

Fem kilometer i Ommel med løbestjernen Abdi Ulad: - Jeg har altid søgt at være selvstændig

Fyn

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Torsdagens coronatal: Yderligere 1247 er smittet med corona

Annonce
Annonce
Annonce
Langeland

Ombudsmanden kræver svar i sag om udrejsecenter: - Det er fandeme klar tale

Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Lynchstemning i jollehavnen efter stortyveri: - Det er frækt ad helvede til!

Fyn

Flere afgange aflyses resten af dagen: Store forsinkelser i togtrafikken på Fyn og i Jylland

Langeland

Fyns Amts Avis mener: Debatten om Rema 1000 har udviklet sig til en farce - her er fakta

Faaborg-Midtfyn

Tomgangsbøder udløser heftig debat: Der er én årsag til, Fyns Politi ikke vil rykke ud

Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Mathias forsyner Odenses finere restauranter med unikke urter og grønt: Nu vil han også sælge grøntsagskasser

Fyn For abonnenter

Link til artikel med opdaterede corona-tal fra din kommune

Navne

Gudstjenester

Fyn

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Erhverv For abonnenter

Anders Borring har solgt sin virksomhed for over 500 millioner kroner: Nu vil han hjælpe fattige kvinder og børn

KANDIDATTEST

Ved du hvem, du vil stemme på? Tag kandidattesten her

Langeland

Herregård på Sydlangeland i stor udvidelse: Ferielejligheder, mikrobryggeri, røgeri og stor hal til konferencer og fester

Langeland For abonnenter

Ingen annoncekrig fra Rema: Vi siger bare tak for støtten

Debat

Klumme: Nu falmer skoven og snart er der kommunalvalg

Annonce