Annonce
Erhverv

Myndigheder svarer på Orifarm-kritik: Vi var ikke langsomme, Orifarm leverede mangelfulde oplysninger

Orifarm får hård kritik af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Arkivfoto: Morten Rode
Odense-virksomheden Orifarm får kritik fra konkurrencemyndighederne i et usædvanligt direkte sprog. Det sker som svar på Orifarms opfattelse af langsommelig sagsbehandling ved storopkøb.

Odense: Det var ikke os, men Orifarm selv, der var skyld i, at deres sag trak ud. Sådan kan man sammenfatte en række udtalelser fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, der er holdt i et sprog, der er meget mere direkte end det, myndigheder som regel bruger.

Odense-virksomheden Orifarm, der handler med medicin, aftalte i april sidste år at købe en lang række aktiviteter fra den japanske medicinalkoncern Takeda. Først 11 måneder senere blev købet godkendt af konkurrencemyndighederne, og forsinkelsen har kostet den fynske virksomhed et stort millionbeløb. Det fik onsdag Orifarm til at kritisere myndighedernes måde at arbejde på i en artikel på Fyens.dk og Fyens Stiftstidende.


Annonce


Jeg forstår overhovedet ikke Orifarms kritik. Jeg har oplevet det sådan, at de måske ikke var ordentlig forberedt,

Søren Bo Rasmussen, kontorchef, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen



Men den kritik mener Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen bestemt ikke er rimelig. Faktisk vender den skytset den anden vej og kritiserer Orifarm kraftigt for at levere "en grov fortegnelse af virkeligheden."

- Vi har absolut ikke været langsomme, vi gennemførte godkendelsen af Orifarms køb halvanden måned hurtigere end vores tidsfrist, og vi har knoklet som gale for at nå det, siger Søren Bo Rasmussen, der er chef for styrelsens fusionsenhed.

Uret står stille

Orifarm har været kritisk over for den tid, det har taget at behandle sagen. Der er ganske vist regler for, hvor lang tid styrelsen må bruge, men alligevel kan sagen godt tage længere tid. I Orifarms tilfælde begyndte uret så at sige først at tikke i november, selv om handlen fandt sted i marts. I den mellemliggende tid skulle virksomheden flere gange levere yderligere oplysninger og besvare spørgsmål, før Konkurrencestyrelsen ville begynde at behandle sagen og dermed sætte uret i gang.

- Vi hørte første gang om købet i maj 2020, da vi modtog et halvfærdigt udkast til en anmeldelse. Det var ikke i nærheden af at indeholde de nødvendige oplysninger. Det næste udkast kom i august, og i slutningen af november modtog vi den endelige anmeldelse med alle nødvendige oplysninger. Først da kunne vi rigtig gå i gang med at behandle den, forklarer Søren Bo Rasmussen.

Ifølge reglerne skal styrelsen komme med en afgørelse senest efter 115 arbejdsdage (det vil sige 23 uger på hver fem dage), ellers er fusionen automatisk godkendt. Ifølge kontorchefen var der stadig halvanden måned tilbage af fristen, da afgørelsen blev truffet i slutningen af marts 2021.

- Jeg forstår overhovedet ikke Orifarms kritik. Jeg har oplevet det sådan, at de måske ikke var ordentlig forberedt, og at de nok ikke har været helt klar over, hvad det drejede sig om. Derfor har vi måttet vente på oplysningerne, siger Søren Bo Rasmussen.

Annonce

Uenig om frasalg

Orifarms ledelse udtalte i artiklen onsdag, at den fra begyndelsen havde været klar til at frasælge syv produkter på områder, hvor firmaet efter fusionen ville få for stor markedsandel. Men den oplysning undrer kontorchefen.

- I september tilbød Orifarm at sælge fire produkter. De tre sidste produkter kom først på bordet i februar, da vi kunne overbevise dem om, at de også gav problemer, siger han.

- Jeg må sige, at min version af forløbet er pænt anderledes end Orifarms. Vi har nærmest arbejdet i døgndrift med sagen, og det er også mit indtryk, at vi har haft et rigtig godt samarbejde med firmaet, siger Søren Bo Rasmussen.

I artiklen i Fyens Stiftstidende sagde Orifarm, at de svenske myndigheder havde været meget lettere at samarbejde med og set helt anderledes holistisk og nationaløkonomisk på tingene. Desuden er gebyret for at anmelde en fusion væsentligt lavere. Det afviser den danske fusions-chef også.

- Vi har stort set samme regler i hele EU og især i Norden. Det gik hurtigere i Sverige, fordi Orifarm er meget mindre der. Vi kan også behandle små fusioner meget hurtigt, men den her har været kæmpestor - den største nogensinde på medicinområdet i Danmark. Derfor har det været nødvendigt at undersøge mange ting grundigt.

Annonce

Ingen dialog

Ifølge Søren Bo Rasmussen modtager styrelsen årligt omkring 50 anmeldelser af fusioner. Heraf bliver 42-44 afgjort inden for en uge, fem-seks sager tager to-fire måneder, og kun i to-fire sager udnytter Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen hele den tid, der er afsat i loven til at behandle en anmeldelse af en fusion.

- En del af Orifarms kritik er mere overordnet. At I arbejder på en detaljeorienteret måde i stedet for at føre en dialog, der på en smidig måde kan skabe en løsning, som alle ville være tjent med. Ville det ikke være bedre for alle?

- Det er sådan, man gør i erhvervslivet, begge parter giver og tager lidt, og derfor synes virksomhederne, at vi skal gøre det på den måde. Men vi er en myndighed, og vi skal sørge for, at et lægemiddel ikke lige pludselig stiger kraftigt i pris til skade for patienterne og samfundsøkonomien, fordi konkurrencen er sat ud af kraft ved en fusion. Det kan man ikke bare forhandle om, siger Søren Bo Rasmussen.

For mange af de produkter, som Orifarm har købt af Takeda, har hans kontor undersøgt markedet i detaljer for at afgøre, om konkurrencen blev skadet ved købet.

- Det er den normale måde at gøre det på, mener kontorchefen.

Orifarm har ikke ønsket at udtale sig til denne artikel.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Erhverv For abonnenter

Klar til at finde den store kædesav frem: Venstre vil fjerne øverste etage fra Rubberton-byggeri

Annonce