x
Annonce
Langeland

Modeltogs-entusiaster: - Vi kører ikke, vi leger

Formand for Langelands Modeltogklub Sten Hansen ved én af klubbens modelbaner. Foto: Bjørn Skjærup
Frivillighed er mange ting - også interessefællesskaber. I en barak ved Humble Skole dyrker en gruppe langelændere de helt små tin-modeltog.

HUMBLE: Det er ikke meget plads, de har. Alligevel får medlemmerne af Langeland Modeltog Klub mest muligt ud af deres få tildelte kvadratmeter i en træbarak ved Humble Skole. Passion er der nemlig nok af blandt miniatureskinnerne og togene i størrelsesforholdet 1:87.

For her kører vi ikke med tog, vi leger med tog, som formand Sten Hansen forklarer det. Hver torsdag aften mellem kl. 19 og 22 mødes han med de af klubbens 12-14 medlemmer, som måtte have lyst, til hygge og snak om alt mellem himmel og jord. Så længe det har noget med modeltog at gøre.

Og det med lysten er vigtigt, påpeger formanden. I modeltogsklubben skal man nemlig kun komme, hvis man har tid og lyst.

Det hele begyndte i 2016.

- Vi havde en tirsdagsklub. Men det udviklede sig til at handle om alt mulig andet end modeltog, så derfor stiftede vi denne klub. For at vi hver især kan have nogen at være fælles om modeltog med, siger Sten Hansen

Annonce

LANGELANDS MODELTOGKLUB

Klubben blev stiftet i 2016 og består i dag af 12-14 medlemmer.

Hvert torsdag aften fra kl. 19 til 22 er der klubaften, hvor medlemmerne mødes og dyrker deres interesse for modeltog - tog i størrelsen 1:87.

Lige nu arbejder klubben på et større projekt, der skal blive til en sammenhængende bane, som dog afspejler hvert af medlemmerne.

Klubbens baner er digitaliserede, og senest har man investeret i en styrringsenhed med farveskærm. Med styrringsenheden kan man styre op til flere tog ad gangen.

Har man selv lyst til at snuse til det med modeltog, er klubbens døre åbner under klubaftnerne, men man er også velkommen til at ringe til formand Sten Hansen på 51 41 71 64 for at høre mere.

Udstilling

Lige nu arbejder de langelandske modeltogs-entusiaster på hele to modelsæt. Et udstillingssæt, som de kalder det, og et større projekt, som skal stå fast i klubbens lokaler.

- Udstillingsættet bliver ikke en miniature udgave af en bestemt by. Men vi forestiller os en blanding af havenmiljøerne i Rudkøbing og Svendborg blandet med nogle bygninger, fortæller Steen Hansen.

Det større sæt skal der imod afspejle hvert af klubbens medlemmer, håber man. Planen er et "fantasilandskab" hvor hvert medlem kan få sig et område og en strækning af togskinnerne at bygge på. At det så bliver meget en meget forskelligartet togbanen gør ikke formanden noget. Snarere tværtimod

- Det er planen og noget af det fine ved modeltogsbygning. Vi skal kun være enige om skinneføringen, så kan folk ellers bygge lige det, de vil, fortæller Steen Hansen.

Frivilligheden er vigtig

Modeltogsklubben er måske anderledes end mange af Langelands andre frivillige foreninger. Men det gør ikke de frivillige interessefællesskaber mindre vigtig.

- Jeg tror, det er ved at gå op for langelænderne, at vi er for lille et samfund til at være rigtig store, men for store til at blive kaldt små, siger formanden.

Derfor er de mange frivillige kræfter afgørende for øens overlevelse.

Selv finder Steen Hansen meget glæde i opbakningen fra klubbens medlemmer.

- Sådan nogle sæt, som vi har her i klubben, fylder meget. Men da vi flyttede ind i vores nye lokaler, tog det ingen tid at pakke ned og op igen, fordi mange lagede både hænder og biler til. Vi var færdige på et par timer. Det kunne ikke være sket uden medlemmernes støtte.

Når den er færdig, bærer denne modelbane præg af miljøerne i Svendborg og Rudkøbing. Foto: Bjørn Skjærup

Kig forbi

I klublokalet er tonen tydeligt fri, men også hjertelig, når medlemmerne mødes for tale togidéer, erfaringer og forslag.

Klubbens kasserer Kurt Pilegaard, som også var tilstede under avisens besøg, supplerer med et grin.

- Ja, man kommer vel for kaffen og sladderen.

At modeltogenes verden er større, end den tager sig ud, fornemmes tydeligt på de fremmødte modeltogentusiaster. Det helt store forbillede er Miniatur Wunderland i Hamborg, Tyskland. Turen ned til verdens største modeltogsudstillingen tager de langelandske modeltogsentusiaster gerne en gang om året. For der sker altid noget, som Steen Hansen udtrykker det.

Hjemme i klubbarakken igen kan snakken gå på, hvad man skal investere i næste gang. For det er ikke småpenge, der kastes i de ellers små jernebanesæt.

- Det årlige klubklubkontingent på 400 kr. gør det ikke alene, heldigvis har vi søgt og fået tilskud fra fonde, fortæller Steen Hansen.

Han og klubbens andre medlemmer kan nemlig blive ved med at komme på nye tanker og ideér at bygge modeltogslandskaber op efter. Så sidder man selv med et lille modeltog i maven, er formandens opfordring klar: Ring eller kig forbi, når der er klubaftnen hver torsdag.

Klubbens modeltog er i størrelsesforholdet 1:87 - små men dyre sager. Derfor søger klubben også fondspengene, når der skal nyt til.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Debat: Sydfynske trafikprojekter på dagsordenen nu

Coronakrisen har sat meget i stå og i de seneste uger har vi i Folketinget brugt mange kræfter på adskillige hjælpepakker til mange forskellige sektorer for at hjælpe Danmark så skånsomt som muligt gennem krisen. Nu er tiden kommet til også igen at se fremad. Væksten er ikke alene gået i stå, den er også slået tilbage. Derfor er det vigtigt, at vi fra statens side hurtigt får gang i nye projekter, der kan skabe og understøtte ny vækst, beskæftigelse og udvikling. I Venstre har vi nu meldt ud og opfordret til forhandlinger om igangsættelse af infrastruktur- og trafikprojekter. Det sydfynske trafikprojekt ”Fra Omvej til Genvej” skal på dagsordenen i Folketinget nu og sammen med Lolland/Falster dermed skabe hurtigere trafikkorridor fra Sydfyn til Femernforbindelsen, som forventes at komme om nogle år. Her på den sydfynske side handler det om en ny omfartsvej på Tåsinge, og på Lolland-siden om en fremskudt færgehavn. Projektet vil give øget og hurtigere fremkommelighed. På den måde vil projektet medvirke til at gøre Svendborg, Langeland og hele det sydfynske område attraktivt at investere i som virksomhed og samtidig styrke bosætningen. Allerede i disse år inden Femernforbindelsen er etableret, mærker man tydeligt, at trafikmængden øges hen over Tåsinge og Langeland. Derfor skal dette vigtige trafikprojekt på dagsordenen nu. Samtidig udestår der også investeringer i at færdiggøre investeringer i støjskærme fra Svendborgmotorvejen og et stykke frem mod Svendborgsund. En del er lavet. Det resterende bør sættes i gang nu. Og det er ligetil at gå i gang med nu. Helt oplagt er det naturligvis også nu at få sat gang i cykelstiprojektet fra Ollerup til Svendborg. Nu har staten chancen for at gå foran og give et projektet et godt startskud. Lad os komme i gang. Kære regering. Sæt infrastrukturplan på dagsordenen nu, og indkald til forhandlinger. Sæt disse sydfynske trafikprojekter på planen. Der er behov for det.

Danmark

Liveblog: Disse børn og ansatte skal ikke i skole eller børnehave efter påske

Langeland

Handelsstandsformand om nedlukning og aflysninger: - Det bliver hårdt for Langeland

Faaborg-Midtfyn

Egeskov har ikke opgivet åbning 25. april: Udsigt til få turister og ingen festival

Annonce