Annonce
Svendborg

Miseren om Svendborgbanens nye signaler

Svendborgbanen har været hårdt ramt af forsinkelser og aflysninger og der er stadig ikke planer for, hvornår de længe ventede og lovede nye signaler bliver installeret på banen. Foto: Hans-Henrik Dyssel
Historien om problemerne på togstrækningen mellem Svendborg og Odense er knudret og lang. Nye signaler har været en central del af løsningen på banens udfordringer, men også her er ventetiden et problem.
Annonce

Svendborg: I 2015 iværksatte Fyns Amts Avis en kampagne, der hed ”Tog til Tiden”. De sydfynske pendlere på Svendborgbanen var nemlig trætte af aflysninger, af at komme for sent på arbejde og trætte af at blive sat af i Stenstrup, når destinationen var Svendborg.

Banen har været ramt af mange udfordringer, hovedsageligt fordi den er enkeltsporet og kører med slidt signalsystem.

Siden er der kommet flere løsningsforslag på bordet. Blandt andet et vigespor til den, færre afgange, flere togsæt og så skal Arriva overtage banen fra DSB i december 2020.

Men ikke mange af løsningsforslagene er blevet implementeret, og det springende punkt er stadig det gamle signalsystem på banen. Signalsystemet er som mange andre steder i landet gammelt, og teknologien stammer tilbage fra 1950'erne og 1960'erne, og skyld i en stor del af Svendborgbanens problemer.

Annonce

Svendborgbanen prioriteres højt

Derfor sørgede daværende transportminister Hans Christian Schmidt (V) tilbage i 2016 for, at Svendborgbanen blev rykket højt op i rækken, når det kom til implementeringen af det nye signalsystem i hele landet.


Derfor er det aftalt, at vi fremrykker det signalsystem, som skulle være etableret i 2021, til 2019

Tidligere transportminister Hans Christian Schmidt (V) i 2016


- På mødet orienterede jeg ordførerne om, at Banedanmark er årsag til halvdelen af forsinkelserne, og at halvdelen af dem skyldes signalfejl. Derfor er det aftalt, at vi fremrykker det signalsystem, som skulle være etableret i 2021, til 2019, sagde Hans Christian Schmidt i 2016 til avisen.

Senere samme år bebudede Banedanmark dog forsinkelser på signaludrulningen, men Jan Schneider-Tilli,  direktør for Banedanmarks signalprogram lovede, at Svendborgbanen ikke bliver ramt af forsinkelserne.

- Vi har lagt ind i planen, at Svendborgbanen skal have nye signaler i 2019, og vi tror på, at det kommer til at holde, sagde direktøren til avisen.

Statistik på Svendborgbanen

I første halvdel af 2020 var det i gennemsnit hver femte passager i morgentimerne, der ikke kom frem til tiden. I marts måned var det kun 65 procent af passagerne i morgentimerne, der kom frem til tiden.

Punktligheden for togdriften fordelt på hele dagen ser lidt bedre ud, i første halvdel af 2020, kom 89 procent af passagerne kom frem til tiden, mod 87 procent sidste år.

Det er dog en større del af alle forsinkelser og aflysninger på banen, der skyldes signalfejl. I første halvdel af 2020 skyldtes 41 procent af både forsinkelser og aflysninger signalfejl - mod 29 procent i 2018 og 2019.

I første halvdel af 2020 er der aflyst 614 tog på strækningen og toget har vendt 30 gange i Stenstrup.

I 2017 traf politikerne i samarbejde med Banedanmark dog nye beslutninger på grund af markante forsinkelser. Og her blev planerne for Svendborgbanen fremrykket til 2021, men det har vist sig heller ikke at holde stik.

Tidligere i år krævede de fynske borgmestre en melding fra transportministeren, og her lød svaret, at de nok  skulle vente til 2022. Inden sommerferien lød vurderingen imidlertid, at signalerne tidligst ville komme mellem 2024 og 2026. Men der findes ingen reel plan for, hvornår de nye signaler kommer til Svendborgbanen, og derfor er der igen garanti for, at det overhovedet bliver der.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Svendborg For abonnenter

Stadig flertal for Broholm-møller: - Med mindre der kommer noget helt vildt i hvidbogen, så mener jeg, at vi skal stille møllerne op

Annonce