Annonce
Fyn

Se hele læsermødet her: Minister trådte vande om broerne: Ingen klar melding om Fyn-Als-bro, Lillebæltsbro og Kattegatbro

Jens Øyås Møller (øverst til venstre) vil gerne have flere togafgange, Jarl Abrahamsen (nederst til venstre) vil for alt i verden ikke have en Kattegatbro, Jacob Pedersen ønsker sig et tredje spor på motorvejen syd om Odense. Og endelig er der Inge Dahl, der ser store perspektiver i en Fyn-Als-Bro. Alle fik svar fra ministeren på læsermøde. Collage/Foto: Michael Bager
Transportminister Benny Engelbrecht blev bestormet af spørgsmål fra fynboerne ved læsermøde torsdag aften.

Der blev på distancen bygget bro mellem fynboerne og Benny Engelbrecht, da transportministeren torsdag aften svarede på et hav af spørgsmål ved et digitalt læsermøde på fyens.dk. Til gengæld var det svært at greje ministeren i forhold til, hvor landets næste bro bygges. Hvis der altså kommer en.

Selv bor Benny Engelbrecht i Sønderjylland, hvor flere ihærdigt arbejder for en bro fra Als til Fyn, mens broen i høj grad deler vandene på Fyn. Det fremgår tydeligt af de mange læserspørgsmål om broen og ikke mindst den tilhørende motorvej fra Horneland til syd for Årslev, som er skitseret som mulig linjeføring.

Jacob Frank Hansen er en af de læsere, der er bekymret for udsigten til en motorvej gennem naturskønne områder. Den bekymring deler ministeren.

- Derfor skal vi også se på muligheden for i stedet at udvide den eksisterende hovedvej mellem Odense og Faaborg. Den trænger i forvejen til at blive forbedret, og måske kan man på den måde slå to fluer med et smæk, sagde han.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) svarede torsdag aften på en række spørgsmål fra de fynske læsere. (Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix)

I første omgang kommer de kommende infrastrukturforhandlinger ikke til at handle om, hvorvidt der skal bygge en Fyn-Als-bro, men udelukkende om penge til en forundersøgelse.

- Og vi bliver  nødt til at afvente undersøgelsen, før vi tage stilling til broen, sagde ministeren til de læsere, der presser på for at få en fast forbindelse.

Annonce

Kattegatbro fjerner trafik

Benny Engelbrecht kan også se spændende perspektiver i en Als-Fyn-bro, der kan binde regionen sammen, sikre patienter en hurtigere vej til OUH og aflaste Lillebæltsbroen.

Og netop en ny Lillebæltsbro ved siden af den eksisterende har de fynske borgmestre på ønskesedlen for at sikre, at trafikken ikke sander til. Det fik Benny Engelbrecht til at tale for en samlet analyse af en Fyn-Als-bro, en ny Lillebæltsbro og en Kattegatbro.

Forhandlinger om milliarder

De kommende måneder afgøres, hvor i landet der skal investeres i nye veje, togskinner og anden større infrastruktur de næste ti år.

Før valget i 2019 fremlagde V, K, LA og DF deres bud på en plan til i alt 110 milliarder. Herunder en udvidelse af motorvejen ved Odense. Pengene til den store plan skulle blandt andet findes ved at trække 7,9 milliarder ud af Storebæltsbroen.

Også Socialdemokratiet havde før valget en lang ønskeliste med projekter, men først nu går forhandlingerne i gang. Det sker med et stort fokus på, at partierne har forpligtet sig på, at CO2-udledningen skal bringes markant ned.

Jarl Abrahamsen fra Odense ville vide, hvordan Socialdemokratiet kan gå ind for Kattegatbro, der vil styrke områder, der i forvejen er i vækst og trække udvikling fra andre egne af landet.

Det var ministeren dog ikke nervøs for set med fynske briller.

- I vil slippe for en masse gennemkørende trafik på motorvejen og har gang i spændende udvikling i robotklyngen og testning af droner, der kan flyve med personer, sagde han.

En mulig Kattegatbro er dog ikke med i de næste måneders infrastrukturforhandlinger, da politikerne afventer resultatet af en forundersøgelse senere på året.

Annonce

Ingen lavere brotakst

Og så er der dem, der slet ikke vil have nye broer som Olav Scheunemann, der påpegede den store belastning af klimaet både i forbindelse med byggeriet og den efterfølgende trafik.

- Derfor er det også vigtigt, at vi får flere grønne biler og lastbiler, der kører med grønne brændstoffer, svarede Benny Engelbrecht.

Og til de læsere, der gerne vil have en lavere broafgift på Storebælt, var der ikke meget håb at hente.

- Det giver mening at bruge bropenge på for eksempel den igangværende udvidelse af Fynske Motorvej, og brotaksten må ikke blive så lav, at folk ikke vil køre over den nye Fermernforbindelse, sagde ministeren.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce