Annonce
Fyn

Minister afviser at svare på, hvornår han vil udvide motorvej ved Odense: - Det afhænger af forhandlinger

Transportminister kan ikke svare på, hvornår motorvejen syd om Odense udvides fra de nuværende fire til seks spor. Da den tidligere borgerlige regering i sin tid lagde sin store plan for trafikinvesteringer frem, var det med en konkret tidsplan for motorvejsarbejdet ved Odense. 
Transportminister Benny Engelbrecht vil ikke give et bud på, hvornår motorvej udvides. Og han forsvarer det fortsatte brug af penge fra betalingsanlægget ved Storebæltsbroen til at betale for infrastruktur andre steder i landet

I regeringens infrastrukturplan har I sat penge af til en udvidelse af motorvejen syd om Odense. Men hvornår vil fynboerne kunne køre på de ekstra motorvejsspor?

- Det kan jeg ikke sige noget om. Det afhænger helt af de forhandlinger, vi skal have med de øvrige partier.

Men infrastrukturplanen går helt frem til 2035. Har du som transportminister den fynske motorvej som et af de første eller sidste projekter på din egen ønskeliste?

- Det kan jeg ikke sige noget om. Jeg går ind til forhandlingerne med åbent sind, og derfor har vi ikke lagt en tidsplan frem for de mange projekter.

I har dog konkret nævnt, at I vil fremrykke den nye højhastighedsbane på Vestfyn med et år, så den skal anlægges fra 2022 og dermed være køreklar i 2028. Hvorfor?

- Fordi den var en del af Togfonden, og de partier, der står bag har tidligere også klart ønsket en fremrykning.

Du siger en fremrykning, men da Togfonden blev etableret, stod banen til at være køreklar i 2023. Altså fem år før det nu er lagt op til, så der er vel reelt tale om en stor forsinkelse?

- Ja, men vi har haft en borgerlig regering, der aktivt modarbejdede Togfonden.

Togfonden indeholdt også en timemodel med nye jyske jernbaner, så det kun vil tage en time i tog fra Odense til Aarhus. Kommer timemodellen nu?

- Vi står stadig på mål for Togfonden og skal have forhandlinger med de partier, der står bag, men vi har et kæmpe efterslæb på jernbanen, der har været forsømt i mange år. Alene til vedligeholdelse har vi sat 12 milliarder af i vores plan, og det er begrænset, hvor mange opgaver, vi samtidig kan udføre.

I vil finansiere en del af den samlede plan til 160 milliarder med bilisternes betaling for at køre over Storebæltsbroen. Men hvorfor skal bilisterne på Storebælt betale for projekter, der intet har med broen at gøre?

- Nu er det jo også sådan, at planen indeholder tiltag på både Fynssiden og Sjællandssiden af broen.

Betyder det, at I også vil sætte et betalingsanlæg op i Jylland, så bilisterne her kan betale til udvidelse af jyske motorveje for eksempel?

- Det hele skal ses i en større økonomisk sammenhæng. Det er jo også sådan, at brugerne på den kommende Femernforbindelse er med til at betale for jernbanen helt til Ringsted.

V,K, LA og DF ville i deres langsigtede infrastrukturplan trække 7,9 milliarder ud af Storebæltsbroen. Hvor mange penge vil regeringen trække ud?

- Jeg kan ikke huske det konkrete beløb, men det vil jeg lige få undersøgt.

Hvis du var fynbo, hvad ville du så først og fremmest glæde dig over i jeres store infrastrukturudspil?

- Det er svært sådan lige at sige, men for mig er det meget vigtigt, at vi går ind i forhandlingerne for at få lavet en meget bred aftale med de øvrige partier. Aftalen kommer til at række mange år frem og kan derfor skabe stabilitet, så alle ved, hvad der kommer af investeringer i veje og kollektiv trafik. Var jeg fynbo, ville jeg også glæde mig over, at der er pengepuljer til støjdæmpning og fremme af cyklisme.


Jeg går ind til forhandlingerne med åbent sind, og derfor har vi ikke lagt en tidsplan frem for de mange projekter.

Transportminister Benny Engelbrecht
Annonce
Fyn

Flere tog aflyst på Svendborgbanen

Annonce
Annonce
Annonce
Fyn

Flere tog aflyst på Svendborgbanen

Annonce