Annonce
Erhverv

Mikroristeri ser lyst på fremtiden: Vi skal mindst fordoble vores volumen

For Sine Klejs Gren fra Holy Bean handler det både om at skabe en sund forretning og pirre til forestillingen om, hvordan kaffe skal smage. Hun vil gerne være med til at sprede budskabet om, at kaffe ikke behøver være tung, sort og bitter men i stedet kan være lys, frugtig og smage af bær. Arkivfoto: Vibeke Volder
Mikroristeriet Holy Bean holder fast i ambitionen om i hvert fald at fordoble og måske endda tredoble ristemængden, selv om salget til specialforretninger, caféer, restauranter og virksomheder stort set forsvandt fra den ene dag til den anden på grund af coronakrisen. - Selvfølgelig er det kritisk, men jeg er optimistisk af sind, siger stifter og kafferister Sine Klejs Gren

AARUP: Normalt står kafferister Sine Klejs Gren med hørebøffer på og lytter koncentreret til kaffebønnernes poppen på deres vej gennem den store rister.

Afhængig af vejr og vind, tromlens roteren, og om bønnerne har ligget varmt eller koldt, tilpasser hun den computerdrevne risteprofil. Få sekunder kan være helt afgørende for at sikre kvalitetbønnernes spektrum af smagsnuancer i de lyst ristede specialprodukter.

30 kilo kan Sine Klejs Gren riste ad gangen, men i disse dage står kafferisteren helt stille, og duften af varme, nyristede bønner er udskudt på ubestemt tid.

Normalt sælger Holy Bean langt størsteparten af sine kaffer til caféer, restauranter, specialforretninger og virksomheder, men siden store dele af Danmark blev lukket ned, har Sine Klejs Gren stort set kun solgt til private, og der er masser af kaffe på lager.

Derfor er dagene gået med alle de andre opgaver i en mindre virksomhed, der skal forsøge at overleve i krisetider, mens hverdagen med to små børn - den yngste fra september 2019 - også skal fungere. Det får dog ikke den erfarne kafferister til at pive.

- Selvfølgelig er det kritisk, men jeg er optimistisk af sind. Jeg håber, hjælpepakkerne kan hjælpe os igennem, og så må vi være ekstra kreative og for eksempel få flere til at handle på vores webshop. Selv om det ikke er det, vi normalt gør, må det være sådan i en periode, siger hun.

Netop webshoppen peger Sine Klejs Gren på som virksomhedens svageste punkt i forhold til konkurrenterne. Ellers er Holy Bean kommet langt i udviklingen, selv om Sine Klejs Gren stadig har opfattelsen af, at virksomheden er i en form for opstartsfase.

- Vi har fundet vores leje, og vi ved, hvem vores kunder er, og hvilket segment, vi skal henvende os til. På den måde har vi rigtigt godt styr på alt det basale, som i lang tid har vaklet for os: Det med, hvem vi skal sælge vores varer til, hvad de skal koste og hvem, der i det hele taget sætter pris på dem. På den måde er meget faldet på plads. Nu skal have noget volumen på, siger Sine Klejs Gren.

Annonce

- Jeg vil aldrig kunne konkurrere på pris. Man skal købe vores kaffer, fordi de smager godt, fordi man vil støtte et godt formål hos farmerne, eller måske endda fordi man vil støtte sin lokale kafferister. Det er de bløde værdier, der betyder, at risterier som os og små bryggerier kan overleve i dag. Det er kvalitet, håndværk, lidenskab, passion og for vores vedkommende økologi og det, at vi har styr på hele fødekæden.

Sine Klejs Gren, stifter og medejer af Holy Bean.

Ny kafferister på plads

Etiketter bliver stadig sat på i hånden, og poser bliver stadig fyldt manuelt.

Til gengæld fik Holy Bean i 2017 Bo Stærmose, der i mange år drev drivhusvirksomheden Juliana, med som investor og medejer. Det har betydet, at Holy Bean kunne investere i en ny rister og dermed gå fra den daværende ristekapacitet på syv kilo ad gangen til de nuværende 30.

- Da jeg stod ved den lille rister, følte jeg ikke rigtigt, at jeg kunne lave andet. Nu har vi virkelig fået volumen på. Det har betydet en hel masse, at vi har fået Bo med først som investor, og nu også som en vigtig partner i det daglige, siger Sine Klejs Gren.

Hun er en af Danmarks første kvindelige kafferistere og har ristet kaffe i godt 10 år. Inden arbejdede hun på caféer og restauranter og brød sig i virkeligheden ikke om de tunge og ofte bitre, mørke kaffer.

Til at begynde med var det i stedet det æstetiske i kaffen, der tiltalte hende. At lave hjerter, svaner og tulipaner i toppen af en cremet cappuccino.

På et tidspunkt gik det imidlertid op for hende, at hun vidste mere om mælken og dens egenskaber end om selve kaffen. Det ville hun lave om på og søgte mod Middelfart, hvor hun kom til at arbejde tæt sammen med en af verdens bedste baristaer, Søren Stiller Markussen, der nu driver Stiller’s Coffee i Aarhus.

I 2014 stiftede hun Holy Bean sammen med Bo Haulund Nielsen, der udover at være kaffenørd også arbejdede som helikopterpilot. De to ting viste sig dog uforenelige, efterhånden som Holy Bean udvidede, og han er derfor ikke længere en del af Holy Bean.

Til daglig er Sine Klejs Gren derfor både iværksætter, kafferister og blæksprutte. Titler interesserer hende ikke, så længe hun laver det, hun brænder for, og det har hun med Bo Stærmose ombord fået mulighed for.

Holy Bean har nemlig ansat en sælger til primært at fokusere på special- og vinforretninger og dernæst caféer, restauranter og virksomheder. Desuden er der en fuldtidsansat på lageret og en deltidsansat marketingsmedarbejder, så Sine Klejs Gren kan koncentrere sig om de store linjer og de små detaljer.

Udvidede sortimentet

Blandt de tiltag, der skal sikre Holy Beans fremtid, er blandt andet et nyt sortiment.

- Vi var lidt for dyre og vores kaffer lidt for ensartede i deres smagsprofil til specialforretninger og vinbutikker. Vi rister lyst. Det vil sige, at vores kaffer alle er florale, søde, syrlige, frugtige og måske til den feminine side. Overfor private, cafeer og restauranter passede det fint, men vores sælger havde brug for nogle, der var mere klassiske, havde mere tyngde og var lidt billigere til specialbutikkerne og vinforretningerne. Kaffer, som man kunne lægge i gavekurve til et bredt publikum, forklarer Sine Klejs Gren.

Hun kører derfor med to sortimenter. Det ene består af de såkaldte specialitykaffer, der typisk koster over 200 kroner pr. kilo, og alle er økologiske. Ikke fordi det nødvendigvis gør kaffen bedre, men fordi kunderne efterspørger det.

Den anden er såkaldte premiumkaffer, der ligger under grænsen på 200 kroner og er lidt mere klassiske i sin smag.

Samtidig er poserne ved at blive opdateret med en hvid til de økologiske kaffer og en sort til de klassiske, suppleret med gode råd til for eksempel opbevaring eller brygmetoder og en lille stregtegning af det tidligere elværk, hvor bønnerne, som Holy Bean køber direkte fra farmerne, bliver ristede.

Kvaliteten kommer altid først, men Sine Klejs Gren er ikke i tvivl om, at det også er de bløde værdier, der skal sælge de hellige bønner. For eksempel det faktum, at hun gennem sine opkøb af bønner er med til at støtte skoleprojekter eller biblioteksbyggerier omkring kaffefarmene.

- Jeg vil aldrig kunne konkurrere på pris. Man skal købe vores kaffer, fordi de smager godt, fordi man vil støtte et godt formål hos farmerne, eller måske endda fordi man vil støtte sin lokale kafferister. Det er de bløde værdier, der betyder, at risterier som os og små bryggerier kan overleve i dag. Det er kvalitet, håndværk, lidenskab, passion og for vores vedkommende økologi og det, at vi har styr på hele fødekæden, siger hun.

Om Holy Bean

Kafferisteriet Holy Bean er et mikroristeri med fokus på kvalitet, bæredygtighed og gennemsigtighed.

Virksomheden blev stiftet af Sine Klejs Gren og Bo Haulund Nielsen i 2014, og i 2017 kom Bo Stærmose med som investor og medejer. I sommeren 2019 trådte Bo Haulund Nielsen ud af virksomheden, fordi det ikke længere kunne forenes med hans primære job som helikopterpilot.

Virksomheden har investeret i en kafferister til mere end en halv million kroner og regnede i hvert fald før coronakrisen med at riste i omegnen af 25 ton i år. Målsætningen er mindst at fordoble ristemængden.

Foruden Sine Klejs Gren er der tre ansatte, hvoraf den ene er på deltid. Det seneste år har Bo Stærmose også været en vigtig partner i den daglige drift.

Holy Bean er endnu ikke begyndt at tjene penge. Det seneste regnskab bød dog på et beskedent minus på godt 10.000 kroner, og Sine Klejs Gren er fortrøstningsfuld i forhold til at komme til at lave overskud i nær fremtid.

Hele fødekæden er en drøm

Netop hele fødekæden er en drøm for Sine Klejs Gren en dag at have fuldstændigt styr over med egen kaffefarm, risteri og kaffebar.

I første omgang har hun dog fokus på at fordoble eller måske endda tredoble ristemængden fra de næsten 25 ton, hun har ambitioner om at komme op på i år.

Det handler dog ikke kun om at øge volumen.

- Selvfølgelig skal vi have en sund forretning, men det skal være på baggrund af, at jeg kan stå inde for alle de kaffer, vi sælger, og alt, hvad vi siger. Jeg vil gerne være med til at sprede budskabet om, hvordan kaffe også kan smage.

- Vi skal pirre til og rykke lidt ved grænserne for, at en normal kop kaffe ikke behøver være knaldsort, besk, bitter og tung. At den godt må være feminin, sød, syrlig og floral. At den godt må smage af det bær, den nu engang er. Og samtidig skal vi være med til at give farmerne en bedre levestandard, siger Sine Klejs Gren.

Ser hun bort fra den nuværende situation med lukkede butikker, caféer og restauranter oplever hun en stigende interesse for specialkaffer. Det gælder også virksomheder, der i stigende grad vil servere kvalitetskaffe for de ansatte.

I de fleste familier med mindre børn bliver der i disse uger arbejdet en del forskudt for at få tingene til at hænge sammen. Den slags logistiske udfordringer er Sine Klejs Gren vant til. Hendes yngste datter er fra september 2019, og Sine Klejs Gren er derfor vant til at riste kaffe dagen lang den ene dag om ugen, hvor hun kan tage på arbejde, mens hendes mand har barsel. Arkivfoto: Vibeke Volder

Har et forspring

Konkurrencen er imidlertid hård, for ligesom man tidligere har set det med en sværm af mikrobryggerier, skyder mindre kafferisterier også op over hele landet.

Det har Sine Klejs Gren imidlertid også nydt godt af, da hun i ugerne op til og efter fødslen af sin yngste datter i september sidste år, havde en kon-kollega inde at riste. Alternativt står en af hendes ansatte for at riste den mest solgte kaffe, og så er hun normalt selv ved maskinen den ene dag om ugen, hvor hendes mand har barsel.

- Der er vel omkring 20 gode, veletablerede risterier ligesom os, og vi ligger godt i det felt. Det er en klar fordel, at jeg er begyndt at riste før de andre. Jeg har jo ristet kaffe i over 10 år, mens nogle af de andre måske kun har gjort det i fem eller tre år. Det giver en fordel i forhold til erfaringen i at drive et risteri, tænke lysristede kaffer, formidle budskabet og bare det at have fat i nogle ton allerede. Hvor andre starter fra nul kilo, er vi et skridt foran, siger Sine Klejs Gren.

Det eneste sted, hvor hun kan se nogle af konkurrenterne være noget foran er i forhold til webshoppen, som ikke er Holy Beans force. Et sted, Sine Klejs Gren nu kan arbejde med, mens salget til private er hendes primære indtægtskilde.

- Vi må være ekstra kreative, ligesom andre har været gode til at lave to go-løsninger. Selv om det ikke er det, man normalt skulle leve af, må man gøre det for en periode, og det går ret godt. Webshoppen er ikke vores primære fokus, men vi kan se, at vi alligevel når bredt ud, siger hun.

Sine Klejs Gren lysrister sine kaffer. Det betyder, at hun frembringer flere af kaffens naturlige frugtige nuancer. Til gengæld stiller det krav til råkaffens kvalitet, for en lys ristning afslører, hvis bønnerne er af dårlig kvalitet. Arkivfoto: Vibeke Volder

Sine Klejs Gren handler direkte med kaffefarmerne og er blandt andet med til at sikre farmerne bedre vilkår. Blandt andet er hun med til at sikre skoleprojekter og biblioteksbyggerier. Arkivfoto: Vibeke Volder
Sine Klejs Gren stiftede Holy Bean sammen med Bo Haulund Nielsen i 2014. I sommeren 2019 trådte han imidlertid ud af Holy Bean, fordi arbejdet der ikke længere kunne kombineres med hans job som helikopterpilot. I dag ejer Sine Klejs Gren Holy Bean sammen med investor og partner Bo Stærmose, der kom til i 2017 og det seneste år også har været en stor del af dagligdagen hos Holy Bean. Arkivfoto: Vibeke Volder
Sine Klejs Gren lysrister sine kaffer. Det betyder, at hun frembringer flere af kaffens naturlige frugtige nuancer. Til gengæld stiller det krav til råkaffens kvalitet, for en lys ristning afslører, hvis bønnerne er af dårlig kvalitet. Arkivfoto: Vibeke Volder
Sine Klejs Gren fra Holy Bean føler stadig, at virksomheden er i en slags opstartsfase, selv om der er kommet godt styr på en række basale ting, og det har gjort en kæmpe forskel, at virksomheden i 2017 fik Bo Stærmose med som investor, medejer og partner. Nu er målet at fordoble eller måske endda tredoble ristemængden. Arkivfoto: Vibeke Volder
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce