Annonce
Navne

Medietopchef vil sikre Jysk Fynske Medier 250 år ud i fremtiden

Jysk Fynske Mediers direktør Jesper Rosener har håndteret flere fusioner, og de udløser altid masser af muligheder. Samtidig rummer de følelser og forpligtelser, der skal respekteres for at nå mål, forklarer 50-års fødselaren. Foto: Simon Trøjgaard Jepsen
Det kan være skrækindjagende at sidde alene i hjørnekontoret, men Jesper Rosener nyder rollen i spidsen for Jysk Fynske Medier. På tirsdag fylder han 50.

Portræt: Da en ung Jesper Rosener havde et par års erfaring som befalingsmand, søgte han ind på officersskolen med ambitioner om en militærkarriere. Undervejs skulle han interviewes af en psykolog, som stak en kæp i hjulet på de planer.

- Psykologen kunne på ingen måde se, at jeg havde noget, der mindede om ledelsesevner. Det er en sjov historie, fordi resten af mit arbejdsliv stort set har været ledelsesarbejde, siger Jesper Rosener.

Tirsdag fylder erhvervsmanden 50 år, og han står nu i spidsen for Danmarks næststørste private mediekoncern, Jysk Fynske Medier, der bl.a. udgiver denne avis. Oven i det er han formand for brancheforeningen Danske Medier, hvor han som lobbyist skal sikre sunde rammevilkår for mediebranchen.

Annonce

Jesper Rosener mener selv, at den bratte afvisning i militæret blev definerende for hans erhvervskarriere.

- Min kompagnichef sagde, at det måtte være en fejl, og at jeg skulle køre tilbage og prøve igen. Det ville jeg ikke. Jeg blev trodsig, og jeg skulle fandeme vise dem, at de tog fejl. Set i bakspejlet har det været godt for mig, siger Jesper Rosener.

Han sadlede om, tog en HD i regnskab og kom i lære som revisor. Over nogle få år skabte han sig en karriere i revisionsfirmaet BDO, hvor han endte med ansvaret for nogle af de største kunder på Fyn. En af dem var Fyens Stiftstidende, der - som det ofte sker for revisorer - headhuntede ham til avisens egen økonomiafdeling. Det var ikke umiddelbart en succes.


Det er jo ikke svært at træffe en nem beslutning. Det svære er at træffe en beslutning, hvor det kan ende rigtig skidt, eller hvor det kan ende rigtig, rigtig skidt. Der får du følelsen af at være alene.

Jesper Rosener, adm. direktør, Jysk Fynske Medier


- I revision skulle jeg helst kunne fakturere hvert kvarter til en kunde. Nu kom jeg ind på et kontor, hvor man holdt formiddagspause, lang middagspause og eftermiddagspause. Hvis man ikke gik hjem klokken fire, så så det mærkeligt ud. Sådan var avisbranchen dengang. Jeg var ved at kede mig ihjel, siger Jesper Rosener.

Ærgerlig over ledelse

Et højdepunkt var en fusion i 2006 mellem virksomhederne, der udgav Fyns Amts Avis i Svendborg og Fyens Stiftstidende i Odense. Det nye selskab hed Fynske Medier, og for den økonomiansvarlige Jesper Rosener var det en lærerig periode, som han skulle vise sig at få stor glæde af senere.

Men der var bump undervejs, og et af dem skete en dag i 2007, hvor han var ekstraordinært ærgerlig over sin øverste ledelse.

- Der var en begivenhed, hvor vi ramte hinanden helt skævt. Lige nøjagtigt den dag ringede min telefon. Palle Skov Jensen (stifteren af Jensens Bøfhus, red.) spurgte: Kender du mig? Det gjorde jeg ikke rigtigt, men jeg var sur den dag, og jeg var med det samme klar til at drikke kaffe med ham, fortæller Jesper Rosener.

Kort efter foretog han et sporskifte af rang, da han accepterede den nyoprettede stilling som økonomidirektør for hele Jensens Bøfhus-koncernen. Dengang var bøfkæden i gang med en heftig ekspansion, der kostede koncernen dyrt og var ved at løbe løbsk.

Annonce

Alene på hjørnekontoret

Palle Skov Jensen gjorde hurtigt Jesper Rosener til administrerende direktør for virksomheden, og det lykkedes nogenlunde at tøjle den kraftige vækst. Det gjorde et stort indtryk pludselig at beklæde den stilling, som han havde drømt om i hele karrieren: At være topchef.

- Du sidder på hjørnekontoret og er den, der skal træffe beslutningerne. Det er utroligt lærerigt, og i starten er det skrækindjagende. Det er jo ikke svært at træffe en nem beslutning. Det svære er at træffe en beslutning, hvor det kan ende rigtig skidt, eller hvor det kan ende rigtig, rigtig skidt. Der får du følelsen af at være alene, siger Jesper Rosener.

Efter fem år i restaurantbranchen vendte han tilbage til Fynske Medier som administrerende direktør, og foran ventede ledelsesbeslutninger på et niveau, han ikke havde prøvet før.

Jesper Rosener, her sammen med kulturminister Joy Mogensen, taler varmt for mediernes bidrag til at sikre demokrati og sammenhængskraft i Danmark. Arkivfoto: Lars Rasborg

Virksomheden stod foran en fusion med Den Sydvestjyske Venstrepresse og Jyske Medier, som faldt på plads i 2015. Kort efter blev Midtjyske Medier opkøbt, og dermed bestod den nye mediekoncern af 13 dagblade, ugeaviser, lokalradioer, onlinetjenester og en stribe andre produkter. Jesper Rosener stod nu i spidsen for en mediekæmpe med en milliardomsætning og knap 2000 medarbejdere.

- Kompleksiteten i den fusion, som vi lavede, har været stor. Det er det mest vanskelige, jeg har været med til, men også det mest spændende, siger Jesper Rosener.

Annonce

Fra 11 til fire direktører

Fusioner er hverdagskost i dansk erhvervsliv, men som regel handler det om at skære kompleksiteten væk, så ejerskab og ledelse er til at overskue.

I Jysk Fynske Medier var der i starten 11 direktører, men det er skåret ned til fire, hvoraf de to er kommet til siden fusionen. Til gengæld er ejerstrukturen stadig kompleks med alt fra fonde til private aktionærer og anpartshavere i ejerkredsen og en bestyrelse, hvor formandsposten går på skift.

Skulle I have kæmpet mere for at skabe en mere simpel struktur dengang?

- Man kan fortryde mange ting. Jeg fortryder ikke de valg, vi gjorde. Der er masser af muligheder og forretning i en fusion, men der er også mange følelser og masser af forpligtelser, som vi skulle respektere, hvis fusionen skulle blive til noget, siger Jesper Rosener.

Undervejs er alle store medievirksomheder i gang med en stor omstilling, hvor især annoncemarkedet presser indtjeningen. Det har udløst flere sparerunder i Jysk Fynske Medier, som Jesper Rosener har måttet forklare og forsvare over for medarbejderne.

I 2019 så situationen ud til at være under kontrol, og koncernen tjente sit bedste resultat siden fusionen - et overskud på 21 millioner kroner ud af en omsætning på 1,9 milliarder kroner.

Annonce

Corona udløser tab

Det ser helt anderledes ud i 2020, hvor coronakrisen vil udløse et kæmpetab og allerede har kostet en ny sparerunde i koncernen.

Men Jesper Rosener er langt fra blevet træt af at rede trådene ud i medievirksomheden, der kan føre sin historie tilbage til den første udgave af Fyens Stiftstidende i 1772.

Du har arbejdet i ret få virksomheder. Drømmer du aldrig om at prøve noget helt andet?

- Jeg bliver, indtil nogen smider mig ud, eller som minimum indtil, at denne virksomhed bliver så stærk, at alle er trygge ved, at den kan eksistere i 250 år mere. Før det er jeg ikke interesseret i andre job, siger Jesper Rosener.

Jysk Fynske Medier kunne godt være en virksomhed, der altid er lidt i brand, fordi der er så store forandringer i mediebranchen. Tror du selv på, at der nogensinde kommer ro på sådan en virksomhed?

- Det er jeg sikker på. Hvis ikke coronaperioden skyllede ind over os, så havde vi taget et vigtigt skridt i den retning i år. Der er store strukturelle ændringer, men vi har vist, at vi kan skabe fremdrift i omsætningen, indtjeningen og i antallet af danskere, vi er i kontakt med, siger Jesper Rosener.

Den planlagte reception i anledning af fødselsdagen er - på grund af corona - udskudt til 4. juni 2021 i Odense.

Blå bog

Jesper Rosener

  • Født 13. oktober 1970
  • Bosat i Munkebo
  • Revisoruddannet
  • HD i Regnskab, Syddansk Universitet
  • 2015-: Adm. direktør, Jysk Fynske Medier
  • 2012-2015: Adm. direktør, Fynske Medier
  • 2008-2012: Adm. direktør, Jensens Bøfhus
  • 2007-2008: Økonomidirektør, Jensens Bøfhus
  • 1998-2007: Økonomiansvarlig, Fyens Stiftstidende
  • 1993-1998: Revisor, BDO Danmark
  • Bestyrelsesformand i Danske Medier og Jensens Food Group.
  • Bestyrelsesmedlem Odense Letbane og Boliggruppen.
Annonce
Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Blev landskendt for at drikke sit eget tis for åben skærm: Nu kaster 33-årige Camilla sig ud på en vanvittig rejse

Danmark

Søndagens coronatal: 353 nye smittede det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Kultur

Har sejret sig ihjel: 20 år gammel Svendborg-forening er nedlagt

Langeland For abonnenter

Langeland kan ikke tillade sig at have hellige køer: Friplejehjem gør det fantastisk - det offentlige er ikke nødvendigvis det bedste

Forbrug

Tilbud onsdag aften: Du får ekstra 50 procent rabat på datovarer i supermarkeder

Erhverv For abonnenter

Nyt fra Svendborgs erhvervsliv: Altmuligmanden tjente 10 millioner, og nu er der kun to ejere af begravelsesforretningen

Svendborg

Mere fokus på farlige skoleveje: Politikere afsætter tre millioner til cykelstier

Navne For abonnenter

25 år med campingpladsen som arbejdsplads: - Det har ikke altid været lige nemt

Fyn For abonnenter

Link til artikel med opdaterede corona-tal fra din kommune

Navne For abonnenter

I dag om Søren, Eva, den fortabte søn, Jørn Henrik, Julius og Carl

Fyn

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Kultur

Tre mænd med hjerteproblemer løb for livet til HCA Marathon: For 10 måneder siden kunne Allan, Thomas og Brian blot løbe 100 meter

Tyskland

Live: Valgprognoser giver lille forspring til SPD - følg gyservalget i Tyskland

Svendborg

Mange er blevet testet: Coronavirus er på retur i Svendborg

Svendborg For abonnenter

Først blev de smidt ud - nu dukker de op på nye lister: Se her, hvor de afviste kandidater stiller op

Svendborg

Uheld på Svendborgsundbroen: Person lettere tilskadekommen

Annonce