Annonce
Søsiden

Maskinchefen fra Strynø: En moderne skole i en gammel skal

Maskinchef Morten Beck Risom fra Strynø har for fjerde gang stået for en større renovering af skoleskibet Danmark: - Vi har lavet en moderne skole i en gammel skal. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Renoveringen af skoleskibet har været en mandetime-tung, men interessant opgave, siger projektleder Morten Beck Risom.
Annonce

ESBJERG: For skoleskibet Danmark har opholdet på Esbjerg Shipyard ikke blot haft til formål at renovere og forny. En vigtig fællesnævner i det otte måneder lange projekt har været at fastholde så meget som praktisk muligt af skibets oprindelighed og historie. Kald det bare sjæl.

- Det har været interessant at stå med et skib, der er gjort i en helt anden tid og at skulle genfinde mange af de traditionelle håndværk, som er ved at gå tabt, fortæller maskinchef Morten Beck Risom.

Han har været projektleder fra udbudsfase til aflevering af det færdige skib, som Søsiden står om bord på.

Det er fjerde gang, at den 37-årige maskinchef fra Strynø har stået i spidsen for renoveringsprojekter på skoleskibet. Det otte måneder lange værftsophold har Morten Beck Risom haft under forberedelse i tre år.

Da Søsiden var om bord på Danmark halvandet døgn før afrejsen fra Esbjerg den 5. marts var arbejdet stadig igang flere steder.

- Vi har skiftet et stort antal af de oprindelige stålplader fra 1933. De var aldrig tænkt til at skulle sejle i næsten 90 år.

Annonce

Nørder har været inde

- Det har kendetegnet hele processen fra a til z, at det har været ressourcetungt. Omkring 75-80 procent af udgifterne er gået direkte til mandetimer. Det har bl. a. forklaring i, at vi benytter de traditionelle håndværk og dermed bevarer mest muligt af skibets oprindelighed. Der handler det om at vise respekt for historien og at give arven videre på en ordentlig måde. At skabe en moderne skole i en gammel skal, forklarer Morten Beck Risom:

- Vi har genbrugt alle originale materialer, hvor vi overhovedet kunne. Derfor har det også været en rigtig feinschmecker håndværker-opgave. Vi har haft nørder inde fra hele landet. Alt fra forgyldere af hjemhavnsbogstaver til folk, der kan arbejde med cubansk mahogni.

Denne renovering af skoleskibet løber op i omkring 30 mio kr. Det er kontraktsummen med værftet. Dertil kommer, at skoleskibets folk selv har stået for bl. a. nedrigning og oprigning af krydsmasten.

Staten, som ejer skibet har givet en part, men de fleste millioner kommer fra maritimt relaterede fonde som bl. a. Hempel, A. P. Møller, Lauritzen, Norden og Orient.

Annonce

- Man bliver aldrig færdig

Næste renoveringsprojekt kunne blive forude i skibet. Bak-dækket trænger til nyt teak, og elev-toiletter og bad nedenunder kalder også på en opgradering.

- Man bliver aldrig helt færdig med et gammelt skib. Der vil altid være noget at tage fat i. Det har været en fantastisk og spændende tid. Det er en opgave vi ikke kommer til at se de næste mange år. Til gengæld har jeg ikke haft mange fridage, hvor jeg kunne tage hjem til Strynø, siger Morten Beck Risom.

OVERBLIK: Det nye skoleskibet Danmark

  • En række ting er under statsskoleskibet Danmarks otte måneder lange værftsophold fornyet, renoveret eller ændret. Her har Søsiden udvalgt nogle eksempler:
  • Ankerspil adskilt og renoveret.
  • Nyt teakdæk agter.
  • Navnet på hækken renoveret med bladguld.
  • Krydsmast og tilhørende rig nedtaget og renoveret/fornyet.
  • Skrog sandblæst og malet. Forbrug ca 6000 liter maling.
  • Stålskrog gennemgået ude og inde, nødvendigt renoveret.
  • Mahognimøbler i salon lakeret og poleret. Nyt brandhæmmende betræk.
  • Det meste interiør pillet ud, skilt ad og renoveret.Brandhæmmende paneler.
  • Skjulte stålflader metalliseret med flydende zink.
  • Ny elektronik i bestiklukaf leveret fra NavTeam i Svendborg.
  • Udskiftet/indsat 1,4 kilometer stålrør og 18 kilometer elkabler. sosn
Skoleskibet Danmark agter. Specialister har været indkaldt for at forgylde bogstaver og kongekrone. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Skoleskibet Danmark er statens ejendom. Organisatorisk og administraivt hører det under den maritime uddannelsesinstitution Martec ved flådestationen i Frederikshavn. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Bagsiden

Efterlysning: Hvad systuen gemte

Faaborg-Midtfyn

Se dem her: Lyngvilds syv omstridte billeder fra Faaborg Kirke

Ærø For abonnenter

Turist undrer sig over tætpakkede færger: - Er der fokus på coronasmitte?

Annonce