Annonce
Søsiden

Maritim-historiker: - Skidt, når der går bom ned mellem naboer

Ole Mortensøn kan fra sit hjem på Strynø se, når m/f Ærøxpressen er omrking midtvejs på overfarten Rudkøbing-Marstal: - Færgen er en kulturel forbindelse. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Med midtvejs-kik til den forbisejlende Ærøxpressen glæder strynboen og maritim-historikeren Ole Mortensøn sig til, at Langeland og Ærø fra den 18. december igen bliver forbundet.

STRYNØ: Fra sit hus på Strynø har maritim-historikeren og forfatteren Ole Mortensøn frit kik ud til sejl-ruten mellem Marstal og Rudkøbing.

Når m/f Ærøxpressen fra 18. december sejler ud for Ole Mortensøns hus ved øens sydøstlige hjørne, er færgen omtrent midtvejs på den omkring tre kvarter lange overfart.

- Jeg har savnet synet af den kære Marstal-færge. Den hører til her i farvandet, fastslår Ole Mortensøn. Han er forfatter til flere bøger om færgefart til og fra Langeland og har en fortid som inspektør på Langelands Museum, bl. a. med fokus på den lokale maritimhistorie.

Annonce
Med m/f Ærøxpressens start 18. december styrkes båndene mellem Langeland og Ærø, vurderer Ole Mortensøn, Strynø. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

- Skidt med bom mellem naboer

- Færgen er en kulturel forbindelse, der blev afbrudt i 2013. Det er skidt, når der pludselig går en bom ned mellem naboer. Og Marstal er jo nabo med Strynø, Sydlangeland og Midtlangeland. Marstal-Rudkøbing har til alle tider været en både arbejdsmæssigt og økonomisk vigtig forbindelse. Der er en direkte færge med til at skabe og styrke en naturlig samhørighed, siger Ole Mortensøn.

Som historiske eksempler nævner Ole Mortensøn, at Strynøs Mølle er bygget af en ærøbo, og at unge strynboer tog til Marstal for at få en hyre til søs.

- Marstal har været blindtarm

Når nutidens færge sejler igen fra den 18. december, vurderer Ole Mortensøn, at den vil få stor betydning:

- Det er en naturlig forbindelse. Den har altid har været der. Når den bliver opretholdt, vil vi se en trafik af ærøboer og langelændere begge veje. Det er en normal nabotrafik. Her er de direkte busser til færgen i Rudkøbing også en styrke. Dertil kommer, at mange ærøboer, der skal videre, sandsynligvis vil vælge Marstal-Rudkøbing, fordi de bor på Østærø, og fordi det er hurtigst for dem. Set fra Marstal har man været træt af at være en blindtarm, fastslår Ole Mortensøn.

Genåbningen af Marstal-Rudkøbing vil også efter Ole Mortensøns opfattelse styrke turismen Langeland og Ærø imellem. Det gælder både de gensidige nabo-besøg, men også udefrakommende turister på cykler:

- De kan komme fra Svendborg, opleve Langeland og Ærø og sejle videre til Als. Det er en fantastisk åbning for den grøn/blå turisme, som vi gerne vil satse på ved Øhavet. Og det er ekstra godt i en tid, hvor der er meget fokus på klima og lange flyveture, siger Ole Mortensøn.

- Det skal nok gå

Fra den strynske udkikspost er det også Ole Mortensøns vurdering, at Ærøxpressen kan stå distancen udenfor turismens højsæson:

- Der er trængsel på de eksisterende færgeruter med ældre færger. Så hvis Ærøxpressen kan levere varen, er jeg overbevist om, at det vil gå, lyder det fra Ole Mortensøns landværts udkikspost - midt på overfarten.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Debat: En dag i april

Læserbrev

Debat: Sydfynske trafikprojekter på dagsordenen nu

Coronakrisen har sat meget i stå og i de seneste uger har vi i Folketinget brugt mange kræfter på adskillige hjælpepakker til mange forskellige sektorer for at hjælpe Danmark så skånsomt som muligt gennem krisen. Nu er tiden kommet til også igen at se fremad. Væksten er ikke alene gået i stå, den er også slået tilbage. Derfor er det vigtigt, at vi fra statens side hurtigt får gang i nye projekter, der kan skabe og understøtte ny vækst, beskæftigelse og udvikling. I Venstre har vi nu meldt ud og opfordret til forhandlinger om igangsættelse af infrastruktur- og trafikprojekter. Det sydfynske trafikprojekt ”Fra Omvej til Genvej” skal på dagsordenen i Folketinget nu og sammen med Lolland/Falster dermed skabe hurtigere trafikkorridor fra Sydfyn til Femernforbindelsen, som forventes at komme om nogle år. Her på den sydfynske side handler det om en ny omfartsvej på Tåsinge, og på Lolland-siden om en fremskudt færgehavn. Projektet vil give øget og hurtigere fremkommelighed. På den måde vil projektet medvirke til at gøre Svendborg, Langeland og hele det sydfynske område attraktivt at investere i som virksomhed og samtidig styrke bosætningen. Allerede i disse år inden Femernforbindelsen er etableret, mærker man tydeligt, at trafikmængden øges hen over Tåsinge og Langeland. Derfor skal dette vigtige trafikprojekt på dagsordenen nu. Samtidig udestår der også investeringer i at færdiggøre investeringer i støjskærme fra Svendborgmotorvejen og et stykke frem mod Svendborgsund. En del er lavet. Det resterende bør sættes i gang nu. Og det er ligetil at gå i gang med nu. Helt oplagt er det naturligvis også nu at få sat gang i cykelstiprojektet fra Ollerup til Svendborg. Nu har staten chancen for at gå foran og give et projektet et godt startskud. Lad os komme i gang. Kære regering. Sæt infrastrukturplan på dagsordenen nu, og indkald til forhandlinger. Sæt disse sydfynske trafikprojekter på planen. Der er behov for det.

Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Takker politiet: Gydas skizofrene søn truede hende med samuraisværd og barrikaderede sig i huset

Annonce