Annonce
112

Manglende motorkraft: Ærøfærgerne aflyser afgange onsdag

Arkivfoto: Anders C. Østerby

Ærø: Ærøfærgerne aflyste onsdag formiddag afgangen fra Ærøskøbing klokken 10.35 og returafgangen fra Svendborg klokken 12.05.

MF Marstal havde problemer med at lægge til i Ærøskøbing ved ankomst klokken 10.20, og besætningen besluttede herefter at aflyse den næste tur med færgen på grund af tekniske problemer. Angiveligt var der problemer med en af thrusterne, hvilket gav mindre kraft til at komme ind i havnen.

MF Marstal aflyste også en dobbelttur tirsdag, ligesom alle afgange med den samme færge er aflyst tirsdag den 30. april på grund af reparation.

Færgedirektør Keld Møller forklarer, at aflysningen skyldes problemer med hydraulikmotoren til bovthrusteren.

- Vi har en mistanke om, at der er forurening i tanken i hydraulikmotoren, men vi er ikke sikre på det endnu. I hvert fald fungerer bovthrusteren ikke, og det betyder, at vi har været nødt til at aflyse en afgang på grund af blæsten, siger færgedirektøren.

Han forventede, at færgen ville sejle igen i løbet af eftermiddagen, og den kom da også i drift igen fra 13.35-afgangen.

På tirsdag den 30. april er alle afgange med MF Marstal aflyst på grund af reparation.

- Vi får allerede reservedelene torsdag aften, men vi ønsker ikke at tage færgen ud af fartplanen i weekenden. Teknikerne tager med den sidste afgang mandag aften, og så skal de bruge natten til tirsdag og hele tirsdagen til at reparere motoren, siger direktøren.

Risikerer I ikke flere aflysninger, hvis I venter så længe på at reparere skaden?

- Umiddelbart ser det ikke ud til, at det bliver blæst i weekenden. Hvis det ændrer sig, og vi er nødt til at aflyse afgange, så vil vi selvfølgelig forsøge at få repareret motoren der, slutter Keld Møller.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
GOG

Trøjeskifte - og nu holder GOG øje med ham

Læserbrev

Debat: Man mister noget uerstatteligt og unikt på søfartsmuseet, hvis man fusionerer

Læserbrev: Jeg er ikke fra Marstal, har ikke familie på øen, har aldrig boet der. Men jeg har i en årrække arbejdet sammen med Marstal Søfartsmuseum inkl. coasteren Samka. Jeg er bedrøvet på alles vegne i den i Fyns Amts Avis omtalte tvist, men angår spørgsmålet kompetencer og åbenhed på Marstal Søfartsmuseum, så har jeg oplevet det stik modsatte af, hvad jeg har læst i avisen fredag 27. september. Jeg ville ikke tro det, hvis søfartshistorien i Marstal blev formidlet i et sprog tilpasset tidens normer og formidlingstrends. Når jeg besøger museet eller engagerer dets ansatte i mine projekter, er det afgørende, at de, der formidler historien ikke blot har læst den, de har levet den. De er originaler i ordets fineste betydning. Moderniserer man museet, eller fusionerer man det med eksempelvis Ærø Museum, så mister man noget uerstatteligt og unikt, og jeg, sammen med mange andre, kan lige såvel tage til Holbæk, Helsingør eller Hobro. Jeg kender alt til forskningsmiljøer, hvor den viden der genereres, bliver inden for murerne. På Marstal Søfartsmuseum er det omvendt. Søfartshistorien eksisterer mellemfolkeligt - på museet og i byen. Vil man tættere på, kan man engagere sig som frivillig - dem er der mange af hos Marstal Søfartsmuseum - folk arbejder for at bevare en fælles arv og betragter hinanden i øjenhøjde, ph.d., skolelærer, tømrer eller maskinmester. Indfødt eller tilflytter er underordnet - det væsentlige er søfartshistorien som fællesnævner. Hvad angår kompetencer i øvrigt, så har jeg oplevet museets ansatte og frivillige gøre studerende fra 16 nationer nysgerrige på søfartshistorie, respekt. Gennem de seneste seks år har jeg besøgt Marstal Søfartsmuseum med studerende mange gange. Sidste år havde vi 36 internationale arkitektstuderende på ekspedition i Det Sydfynske Øhav. Heraf er der flere, der på eget initiativ har videreudviklet deres relation til museet og tilført Ærø en række udviklingsidéer. At de gider det, baserer sig på den fantastiske imødekommenhed vi har oplevet på museet - uanset om vi var kvinder eller mænd, fra Holland, Hong Kong eller København.

Annonce