Annonce
Faaborg-Midtfyn

Lokalpolitiker vil have nattog på Svendborgbanen: - Folk skal hjem fra julefrokoster

Det sidste tog fra Odense mod Svendborg går klokken 23.13 og fra Svendborg mod Odense klokken 00.02. Misser man det, skal man vente længe for at komme med toget hjem. Arkivfoto: Roland Pedersen
Kommunalpolitikeren René Jørgensen (DF) mener, at de sydfynske borgmestre skal stå sammen om at kræve togafgange om natten mellem Odense og Svendborg. Han foreslår, at man indfører særligt sene afgange i højtider så som julen, hvor mange skal hjem fra julefrokoster. Borgmester i Faaborg-Midtfyn Kommune Hans Stavnsager (S) vil dog hellere prioritere flere og mere pålidelige afgange i dagtimerne.
Annonce

Midtfyn: Det er højsæson for julefrokoster. Men hvis man får en snaps for meget, og det er hen ved midnat, så risikerer man at stå uden transportmuligheder hjem. I hvert fald hvis man er afhængig af tog, for den sidste afgang fra Odense mod Svendborg går allerede klokken 23.13.

Det er et problem, mener René Jørgensen (DF), der er medlem af kommunalbestyrelsen i Faaborg-Midtfyn Kommune. Han foreslår, at man indfører sene særafgange på Svendborgbanen i perioder, hvor der er særlige behov.

- Jeg har flere gange undret mig over, hvor lidt DSB tilpasser afgangene til kundernes behov i forbindelse med højtider. Man kunne med fordel indføre nogle sene afgange for eksempel i de fem weekender op til jul, hvor der er mange, der skal hjem fra julefrokoster, siger René Jørgensen, der opfordrer de sydfynske borgmestre til at danne fælles front i denne sag.

- Det kunne være en positiv historie for det sydfynske og kunne måske være med til at få flere borgere til at flytte til vores skønne område, siger han.

Flere afgange på Svendborgbanen

I foråret 2015 besluttede de 10 fynske borgmestre at igangsætte arbejdet med en fælles fynsk infrastrukturstrategi. Heri lagde man blandt andet vægt på, at der skulle etableres et "fynsk S-tognet", der skulle give hyppigere afgange og kortere rejsetider mellem lokalstationerne på Fyn.

Svendborgbanen spiller en vigtig rolle i denne strategi. Derfor er det højt på dagsordenen at få flere og mere pålidelige afgange på strækningen mellem Odense og Svendborg. Det indebærer, at man hurtigst muligt skal have indført det nye signalsystem, som Banedanmark frem mod 2030 udruller på det danske fjernbanenet. Det nye signalsystem forventes at reducere antallet af signalrelaterede fejl på fjernbanen med 80 procent.

De fynske borgmestre har løbende lagt pres på landspolitikerne for at få realiseret infrastrukturstrategien. Man har tidligere haft et møde med daværende transportminister Ole Birk Olesen (LA), og man vil også mødes med den nuværende minister, Benny Engelbrecht (S), hvor man vil diskutere strategien.

I 2018 indsendte de 10 fynske borgmestre også et høringsvar til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen i forbindelse trafikplanen for den statslige jernbane 2017-2032. Her ytrede man ønske om, at en opgradering af Svendborgbanen blev indarbejdet i baneprojekter, der skal undersøges og realiseres i 2022. Det blev dog ikke en del af den endelige trafikplan.

Indsættelsen af nattog er ikke en prioritering i det fynske borgmestersamarbejde. Hverken permanent eller i perioder så som juletiden, hvor der er et særligt stort behov.

René Jørgensen (DF) opfordrer de socialdemokratiske borgmestre i Faaborg-Midtfyn og Svendborg Kommune til at lægge pres på den nye transportminister, Benny Engelbrecht, der er fra samme parti. Arkivfoto: Kim Rune
Annonce

Nyt signalsystem er vigtigere

Idéen er sympatisk, mener Hans Stavnsager (S), der er borgmester i Faaborg-Midtfyn Kommune. Han vil gerne nævne forslaget for transportministeren, partifællen Benny Engelbrecht, når de skal mødes næste gang for at diskutere togtrafikken på Fyn. Der er dog andre emner, der kommer i første række.

- I det fælles fynske borgmestersamarbejde prioriterer vi det, vi kalder "det fynske S-togsnet". Det indeholder blandt andet en opgradering af lokalbanerne på Vestfyn og til Svendborg. Men vores fokus er først og fremmest at få flere og mere pålidelige afgange i dagtimerne, siger Hans Stavnsager, der mener, at det vigtigste punkt i den sammenhæng er at få udskiftet signalsystemerne.

- Svendborgbanen står langt nede på Banedanmarks prioriteringsliste over, hvilke strækninger der skal have indført det nye signalsystem først. Jeg vil meget gerne have rykket det længere op listen, for mange forsinkelser og aflysninger på Svendborgbanen skyldes netop signalfejl, siger Hans Stavnsager.

Han påpeger desuden, at der skal laves en undersøgelse af, hvorvidt der er kundegrundlag for natlige særafgange, hvis det skal skrives ind i kontrakten, næste gang strækningen skal i udbud. Og det er op til Transportministeriet, om man vil iværksætte en sådan undersøgelse.

- Det er i sidste ende et landspolitisk spørgsmål og ikke noget, vi kan bestemme lokalt, siger Hans Stavnsager.

Borgmester i Faaborg-Midtfyn Kommune Hans Stavnsager (S) mener, at det fynske borgmestersamarbejde skal fastholde sit fokus på flere og mere pålidelige afgange i dagtimerne på Svendborgbanen. Foto: Peter S. Mygind
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Svendborg

Lokal redekoordinator om død havørne-familie: - Det er så meningsløst

Svendborg

Forening frygter forgiftning: Tre døde havørne fundet på Tåsinge

Langeland For abonnenter

Venstre vil bygge nyt plejehjem på Langeland: Forlod forhandlinger efter forgæves forsøg på enighed

Annonce