Annonce
Læserbrev

Lokaldebat: Svendborg Værft og Rundbuehallen

Lokaldebat: Per Glente var direktør for Svendborg Værft, og da Calkas-Koncernen købte værftet, fik Per Glente til opgave at modernisere og den første gode investering var at bygge en moderne hal ved siden af Rundbuehallen til erstatning for det knobskydningsbyggeri, der var.

Det var i 1975, og det er en moderne stålkonstruktion med betonelementer, fladt tag med ovenlys og tagpap, facaden er stål og glas. Svendborg Kommune har ofret nyt ovenlys og nyt tagpap, så nu kan hallen stå 50 år mere uden omkostninger.

Rundbuehallen var for maskinarbejderne med boremaskiner, fræsere og drejebænke, den nye hal var fællesværksted for kobbersmede – klejnsmede og rørsmede.

Et privat firma i Flensborg har bygget en lignende hal, der rummer et lystbådsmuseum – bådeværft – bibliotek og restaurant.

Annonce
Rundbuehallen i Svendborg. Arkivfoto: Michael Bager
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Debat

Unge Stemmer: Jeg vil bare gerne have tog til tiden

Nu står jeg her igen, på vej i skole. Jeg er trådt ud ad døren, ud i den kolde efterårståge. Luften er piercende kold. Kulde som nåle der stikker gennem forårsuldjakken. Jeg træder op på min cykel, og cykler afsted i mørket. Efter den kolde cykeltur befinder jeg mig på DSB-togstation Stenstrup. Her ankommer jeg med forventning om at kunne blive transporteret til Svendborg. Folk står her toldmodigt og venter, da en kvindestemme oplyser: "Toget er desværre forsinket otte minutter". Dette er tredje gang i denne uge, toget ikke kører til tiden. Tretten minutter senere piber togets bremser, og toget holder på stationen. Nu masses folk ind i toget. Igen er kun en vogn blevet sendt. Vi står nu som sild i tønde, og kondensen fra vores åndedræt løber ned ad vinduerne. Dog præger tanken om fravær fra gymnasiet mig. Øv en dårlig morgen. I 1998 fremlagde DSB planen "Gode tog til alle". DSB ville reducere kundernes vente- og skiftetider ved at køre oftere og udbyde flere direkte forbindelser. Desuden var der også stor mangel på siddepladser - til dels i myldretids-regionaltrafik. Indtil videre er den gennemført syv steder, og et af stederne er Svendborgbanen. Som kunde føler jeg stadig jeg sidder og venter på gode tog til alle. Hvor meget har resten af Danmark udviklet sig siden 90'erne, og hvor lidt har DSB rykket sig? Togene kører i langsomme tempoer, men billetpriserne stiger, og afgangene er blevet færre. De er med til at øge urbaniseringen. Unge flytter til byerne for at sikre sig arbejde og uddannelse uden fravær. Man undgår DSB's upålidelige transport og undgår at bruge næsten halvdelen af sin månedlige SU på alligevel komme for sent. Dog skal det siges, at DSB til tider yder gode rejser til dyre penge. DSB er også rigtig funktionelt i København, hvor S-togene køre fast til tiden. Nu skal det bare spredes til resten af Danmark. Hvad er DSB's mål? Hvilken rolle vil de have i velfærdsstaten? Hvad fungerer ikke, og hvordan vil i komme videre herfra?

Annonce