Annonce
Søsiden

Lodsformand: Havne som Rudkøbing bliver tabere

Lars Sigvardt, formand for Danske Lodser: - Små havne som fx Rudkøbing bliver taberne i et kommercielt spil om brug af lodser. Foto: Danske Lodser
- Danmark har en utrolig erhvervsvenlig tilgang til lodsning, mener Lars Sigvardt fra Danske Lodser.
Annonce

RUDKØBING: Danmark har en utrolig erhvervsvenlig tilgang til lodsning, mener formand for Danske Lodser, Lars Sigvardt:

- Enkeltstående i verden har Danmark besluttet at udrulle konkurrencestaten på lodsområdet. Taberne ved dette er små havne som blandt andet Rudkøbing. Ingen har interessen i lodsning i småhavne. Opretholdelsen af et beredskab er simpelthen for dyrt, siger Lars Sigvardt på baggrund af grundstødningerne ud for Rudkøbing.

Statens eget lodseri, Danpilot, har heller ikke interesse i at påtage sig disse ofte underskudsgivende lodsninger, vurderer Lars Sigvardt.

Det 90 meter lange fragtskib Rix Amethyst havde ingen lods om bord, da det grundstødte to gange ud for Rudkøbing den 18. maj i år. At det cypriotisk flagede skib afsejlede fra Rudkøbing uden lods, var helt i overenstemmelse med gældende regler.

Annonce

- Kaptajner er under pres

- Rix-skibenes kaptajner er som alle andre ikke-lodspligtige skibe under stort kommercielt pres for ikke at anvende lods i Danmark. Brug af lods bliver set som en omkostning, der kan spares væk. Det kan den, fordi Danmark ikke har en generel lodspligt for den slags skibe, siger Lars Sigvardt.

Hvis Rix Amethyst havde haft lods om bord, kunne han i kraft af sit lokalkendskab have bidraget med råd til skibsføreren om vigtige faktorer for den aktuelle sejlads som fx strøm, bundforhold, lavvande og ideelt tidspunkt for afsejling. Dermed kunne grundstødningerne måske være undgået.

Rix Amethysts uheldige manøvrer ud for Rudkøbing medførte ingen skader på besætning, skib eller miljø.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ærø For abonnenter

Turist undrer sig over tætpakkede færger: - Er der fokus på coronasmitte?

Annonce