Annonce
Ærø

Lodsejere frygter for deres forhaver: Beboerforslag kan rykke cykelsti

- Nu er det jo ikke sådan, at vi kan finde på at lægge os ud på vejen, hvis man ikke følger vores ønsker, men vi synes, vores forslag giver god fornuft, siger Henrik Schrøder. Foto: Peter Becher Damkjær
En gruppe lodsejere langs Østermarksvej foreslår, at man flytter den planlagte cykelsti, der efter de nuværende planer kommer til koste dem fire meter af deres forhaver, til sydsiden af vejen. Teknik- og miljøudvalgsformand Lennart Mogensen (V) mener, det giver god mening.

Ærø: På torsdagens møde i Ærø Kommunes teknik-, og miljø- og havneudvalg skal udvalget nok engang diskutere linjeføringen af den planlagte cykelsti mellem Marstal og Dunkær.

Og på mødet kommer der især fokus på strækningen mellem Drejet og Dunkær, hvor otte lodsejere, der alle vil blive berørt af cykelstien, har sendt udvalget tre udførligt beskrevne alternativer til ruter, der i deres øjne vil give langt bedre mening.

Lodsejerne bor alle på den nordlige side af Østermarksvej og har med en etabliering af en cykelsti lige uden for deres vinduer udsigt til at miste tre-fire meter af deres forhaver, og håbet med deres indsendte forslag er primært at undgå det sker.

- Det er klart, at det selvfølgelig først og fremmest er det, det handler om, men når det så er sagt, så synes jeg faktisk, vi har en god sag med især vores første forslag, som vi også understreger i vores svar, er det, vi anbefaler, forklarer Henrik Schrøder, der selv bor på adressen Østermarksvej 25, og som er talsmand for gruppen af lodsejere.

Annonce

Cykelstiprojektet på Ærø

Ærø Kommunes store projekt med at anlægge cykelstier langs de ærøske landeveje hedder "Plan for cykelstier langs 'den gamle landevej'" og blev udarbejdet tilbage i 2016.

Projektet består af i alt syv etaper:

Tranderup/Olde-Ærøskøbing

Søby-Leby

Leby-Bregninge

Bregninge-Vindeballe

Olde-Store Rise

Store Rise-Dunkær

Dunkær-Marstal

Af disse har den sidste haft højeste prioritet og er også den eneste af de syv, der indtil videre er kommet længere end til den 28 sider lange projektbeskrivelse, man kan finde på kommunens hjemmeside.

Budgettet for strækningen mellem Dunkær og Marstal lyder på 11,5 millioner kroner, hvoraf de 6,2 millioner kroner kommer fra den statslige cykelstipulje.

Prisen for de resterende seks etaper løber i følge kommunens egen projektbeskrivelse op i 24,7 millioner kroner, hvilket betyder en anslået samlet projektpris på 36,2 millioner kroner.

Visualisering fra Rambøll

Gruppens primære forslag går ud på, at kommunen anlægger cykelstien, der skal gå i begge retninger, langs den sydlige side af Østermarksvej i stedet for langs den nordlige.

- For det første vil man helt enkelt genere langt færre ved at lægge den der. Der er vel omkring 10 ejendommen på den nordlige side og kun en enkelt på den sydlige side. Og så er der det rent infrastrukturelle: På den sydlige side er der ingen markdræn, der skal flyttes, der er ingen telefon-, el- eller internetkabler, og man kommer til at undgå, at cyklisterne skal krydse en masse indkørsler og ikke mindst det farlige kryds ved Ellemosevej. Og set med helt objektive øjne kommer cyklisterne ikke til opleve nogen forskel, om den ligger på den ene eller den anden side, forklarer Henrik Schrøder.

Og der er noget, der tyder på, at gruppens forslag ikke er faldet for helt døve øren i teknik- og miljø- og havneudvalget.

- Vi har bedt Rambøll om at lave en visualisering og nogle beregninger af en flytning til den sydlige side af vejen, som gruppen har beskrevet, og dem skal vil se på mødet på torsdag. Vi har vidst hele tiden, at der har været stærk modstand mod, at vi skulle tage nogle forhaver på den strækning, og vi har gerne villet i dialog med de berørte for at finde alternative linjeføringer, forklarer udvalgsformand Lennart Mogensen (V).

Langs landevejen

Lennart Mogensen understreger dog, at der nogle ret stramme grænser for, HVOR alternative ruter man kan finde.

- Men det er vigtigt at understrege, hvad jeg tror mange enten glemmer eller slet ikke ved, at vi har fået penge fra en statslig cykelstipulje på 6,2 millioner kroner, som er bundet op på, at de stier, vi anlægger, skal ligge langs hovedvejene. Vi kan derfor ikke bare begynde at lave nye linjeføringer ind over markveje, Græsvænge og Ronæs. Gør vi det, kan vi ikke bruge pengene, og så skal vi til at søge på ny, forklarer Lennart Mogensen.

Men han understreger også, at en flytning af cykelstien fra den planlagte nordlige side af Østermarksvej til den sydlige ikke vil komme i karambolage med vilkårene for tildelingen af de 6,2 millioner.

- Nej, det skulle der altså ikke være den store hurdle i. Der skal selvfølgelig søges om ændringen ved Trafikstyrelsen, men hvis det er det, der skal til for at komme overens med lodsejerne, er det jo en lille pris. Vi vil jo helst, at så få bliver berørt af cykelstien, og det er jo helt rigtigt set af gruppen, at der ER færre huse på den sydlige side, siger Lennart Mogensen.

Skulle man beslutte at følge gruppens råd, vil det glæde Henrik Schrøder:

- Jeg synes, det er en fin dialog, vi har med kommunen, og jeg er da optimistisk. Men vælger man alligevel den oprindelige løsning, må vi tage den derfra med de til rådighed stående midler.

Grafik: Mikkel D. Petersen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Fyns Amts Avis mener: Lykkelig afslutning på Hamed Rezaiis sag

Endelig fik Hamed Rezaii sit svar. Og lykkeligvis for ham var det et positivt svar. Han har langt om længe fået den opholdstilladelse, han så inderligt har ønsket sig. Det er meget, han har været igennem. Lægeerklæringer har dokumenteret, at de psykiske traumer, han har fået som følge af sin opvækst i og flugt fra Afghanistan, har medført , at han lider af posttraumatisk stress syndrom. Bedre er det ikke blevet af, at hans sagsforløb har været en knudret affære med en del afslag og meget lang ventetid. Nu er det heldigvis overstået. Svaret er nået frem til Ærø, og så er der ikke så meget at sige til, at hans hoved var så fyldt med impulser, at hans umiddelbare behov egentlig var at slukke for hjernen og bare spille Playstation, efter han først havde kaperet, hvad nyheden betød for hans liv og færden. At der så også lige sniger sig yderligere en lettere grotesk detalje ind i sagsforløbet, er på bundlinjen underordnet for Hamed Rezaii. Det vigtigste for ham må være, at han har fået lov til at blive i landet. Nu kan han koncentrere sig om at passe sit arbejde og komme videre med bearbejdningen af PTSD'en. Og naturligvis kan han arbejde videre med integrationen i det samfund, han allerede er en del af. Den groteske detalje er måske også en anelse kendetegnende for et sagsforløb, hvor tidsplanen skred, og det har knebet gevaldigt med den gode og oplysende kommunikation fra Udlændingestyrelsen til Hamed Rezaii og familien Kjelsmark, som han har boet hos, mens hans ansøgning om at få en opholdstilladelse er blevet behandlet. Sidste krølle på sagen er, at Udlændingenævnet ved en fejl ikke fik fortalt Rezaiis advokat, at ansøgningen var gået igennem. Advokaten blev blot bedt om at fremskaffe nogle boligpapirer, og derfor kom det frem, at sagen var afsluttet med et lykkeligt resultat for Hamed Rezaii. Måske er det ikke den største fejl eller den tungeste opgave i hele sagsbehandlingen, der er kikset, men det er trods alt en ret vigtig oplysning, der ikke er blevet givet videre til først Hamed Rezaiis advokat og siden hovedpersonen selv. I sig selv behøver det ikke give meget røde ører. Fejlen har trods alt ikke alvorlige konsekvenser for sagen. Men samlet set, har sagsforløbet ikke været kønt. Set med positive øjne kan det slås fast, at der er lavet en sagshåndtering, der på nogle felter kan danne skole for, hvordan tingene ikke skal gøres. Adskillige små og store fodfejl undervejs har sat Hamed Rezaii under et unødigt mentalt pres, og det vil da være prisværdigt, hvis den slags fejl kan undgås i fremtiden. Han er jo ikke det eneste menneske, der befinder sig i en yderst sårbar position, hvor små administrative fodfejl kan få store menneskelige konsekvenser.

Annonce