Annonce
Søsiden

Lille skib til seks-årig startede verdens største private søfartssamling

Hamborgs imponerende søfartsmuseum - verdens største private - udfylder ti etager i byens største og ældste pakhus, Kaispeicher B. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
International Maritime Museum i Hamborg favner 12.000 kvm fordelt på ti dæk i et velbevaret historisk pakhus

HAMBORG: Enhver stor rejse starter med det første skridt. Påstanden er uafviselig, og den stemmer også for søfartsmuseet i Hamborg. I den store hansestad var det først skridt mod Nordeuropas største søfartsmuseum en lille skibsmodel. Den blev givet i gave af en mor til hendes seks-årige dreng. Eller som titlen på bogen om søfartsmuseet udtrykker det - “I begyndelsen var skibet”.

Den glade modtager af skibsmodellen var søfartssamlingens grundlægger, Peter Tamm. Gaven i 1934 var ikke tilfældig. Peter Tamm havde fået det maritime ind i barndomshjemmet. Slægten var søfarende i generationer tilbage, og det vakte også tidligt sønnens interesse for det havvendte.

Efter anden verdenskrig kom Peter Tamm på det tyske skoleskib Gorch Fock. Han fortsatte en karriere i søværnet og blev på freelance-basis maritim korrespondent for avisen Hamburger Abendblatt.

Den tørn tog om sig. De journalistiske gerninger blev startskud til en karriere mod en af de højeste poster i tysk medieverden - administrerende direktør for den multinationale gigant Axel Springer.

Annonce
Som seks-årig fik Peter Tamm den lille coastermodel, han bærer på hånden. Hans mors have blev starten på verdens strøste maritime samling. Foto: Christian O. Bruch / IMMH

Toppe løn-listen

At Peter Tamms topjob også genererede midler til at styrke den dengang private søfartssamling, kan der næppe herske tvivl om. Peter Tamm blev således i 1991 nummer 1 på det amerikanske magasin Forbes liste over de højest aflønnede direktører i Tyskland.

I interviews har Peter Tamm fortalt om sin maritime samlermani. Han har kaldt sig både crazy og nørdet. Men bag denne tilgang till den omsiggribende hobby lå også en holdning til det samle maritime effekter:

- Kun når man kender historien, kan man forstå fortid og fremtid, har Peter Tamm sagt.

Peter Tamms private søfartssamling bare voksede og voksede. Efterhånden opstod så tanken om at gøre de maritime rariteter tilgængelige for offentligheden.

Løsningen blev, at et af Hamborgs største og ældste pakhuse, Kaispeicher B omgivet af to kanaler ved Koreastrasse blev udset til formålet. Den ti etager høje, røde og for byen karakteristiske murstensbygning blev for godt ti år siden renoveret for offentlige midler. Formålet var at den skulle huse Peter Tamms søfartssamling til udstilling.

Bygningen blev stillet huslejefrit til rådighed i 99 år mod, at Peter Tamm donerede sin søfartssamling til et fond.

Han elskede sin søfartsby

Hvad der bl. a. hjalp projektet mod målet har været, at Peter Tamm nød en høj anseelse i den store søfartsby.

Da Peter Tamm døde for tre år siden, sagde Hamborgs daværende borgmester, nuværende vicekansler og finansminister under Angela Merkel, Olaf Scholz fx:

- Direktøren, skibelskeren, samleren og protektor Peter Tamm var en ekstraordinær Hamborg-personlighed. Han var en permanent institution i Hamborgs civilsamfund. Den lidenskabelige udvikling af hans omfattende og markante samling af søfartshistorie viser på en helt særlig måde Peter Tamms nære bånd til hjembyen Hamborg. Den frie og hanseatiske by er taknemmelig for, at Peter Tamm med International Maritime Museum har gjort denne vigtige samling til en populær destination, udtalte Olaf Scholz.

Museet med alt dets velbevarede oprindelighed fra pakhus-tiden er i sig selv et stykke søfartshistorie. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

150.000 besøgende

Søfartsmuseets popularitet er fastholdt. Det årlige besøgstal ligger aktuelt omkring 150.000. Tendensen er stigende.

Og lille Peters coaster-model på godt og vel en tændstiks længde …?

Den er selvfølgelig udstillet på museet. Kik op på dæk ni. Her har den selskab af flere tusinde skibsmodeller i samme skala. Blandt dem spottede Søsidens udsendte en model af Spodsbjerg-Tårs færgen Langeland.

Museets største skibsmodel er Wapen von Hamburg III fra 1720. Modellen er ophængt ved trappen i foyeren og er 4,3 meter lang. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Foyer/forhal til International Maritime Museum Hamburg. Også trappen er holdt i maritim stil. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
På museets facade udstilles propeller fra flådeskibe af forskellig nationalitet. Denne er fra et tysk-bygget hurtig-fartøj til den tyrkiske flådes Dogan-klasse. Diameter 1,5 meter, vægt 700 kg. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce