Annonce
Fyn

Letbanens etape 2 bliver dobbelt så dyr i drift som etape 1

Den ene del af letbanens anden etape skal efter planen gå fra Nyborgvej ad Ejbygade og gennem Vollsmose til Seden Syd. Den anden fra Vesterbro og ud ad Søndre Boulevard med endestation ved Odense Zoo. Her illustreret på Ejbygade. Illustration: Odense Kommune
Der er stor forskel på passagertal og økonomien i letbanens etape 1 og 2. Det viser et svar fra borgmesterforvaltningen i Odense.
Annonce

Der er langt færre passagerer og driftsudgifterne er langt større på etape 2 end på etape 1, hvis politikerne i Odense vælger at udbygge Odense Letbane, når den første etape står klar i 2021. Det viser et svar som Borgmesterforvaltingen i Odense Kommune havde udfærdiget inden onsdag aftens budgetbehandling i byrådet. Her udviklede budgetbehandlingen sig til en diskussion om etape 2, hvor der i budgettet for 2020 sættes penge af til en vvm-undersøgelse af en udbygning.

Og det var her tallene kom på banen. Når letbanens etape 1 er i drift i efteråret 2021 er det forventningen, at den årligt vil have 9,8 millioner passagerer årligt, generere omkring 105 millioner i billetindtægter og koste kommunekassen netto 33 millioner kroner årligt, fordi man i forbindelse med anlæggelsen også omlægger busdriften og her sparer nogle penge. Etape 1 går fra Tarup Center i nordvest, gennem Bolbro, Centrum, forbi Rosengårdcentret, SDU, det nye OUH og til Hjallese Station.

Kigger man på etape 2, der skal gå fra Seden Syd gennem Vollsmose og til Nyborgvej, hvor den kobles på etape 1 frem til Vesterbro, hvor den igen skal have sin egen linje mod Søndre Boulevard, forbi det nuværende OUH og til endestationen ved Odense Zoo. Her er forventningen, at hele etape 2 vil have cirka 1,9 millioner årlige passagerer generere en billetindtægt på cirka 22 millioner og resultere i et nettounderskud på cirka 65 millioner årlig. Altså bliver etape 2 cirka dobbelt så dyr som etape 1 i drift.

Tallene er dog behæftet med en vis usikkerhed. I forhold til etape 1 så er beregningerne lavet i 2018, mens man for etape 2s vedkommende baserer sig på tal fra en udredningsrapport fra 2015. De tal bliver opdaterede, når man i forbindelse med en vvm-undersøgelse af etape 2 også laver en ny udredningsrapport. Svaret blev leveret på baggrund af to spørgsmål fra Venstres politiske ordfører Christoffer Lilleholt.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Coronavirus

Live: Politiet lukker stort landsmøde for spejdere - 300 deltagere må tage hjem før tid

Langeland For abonnenter

Sejlers sunkne båd giver havn kæmperegning: - Det er lidt forkert i mine øjne

Annonce